چهارشنبه، 2 آبان 1403
ایده خبر » ورزشی » حساب مشترک

حساب مشترک

کد خبر: 10038

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست و یکم مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرهنگ مشترک؛ مبنای گسترش ارتباطات با همسایگان» نوشت: پنجشنبه گذشته رئیس‌جمهور پزشکیان به دعوت «سردار بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان به عشق‌آباد سفر کرد. هدف اصلی این سفر، شرکت در همایش بین‌المللی بزرگداشت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» شاعر بزرگ ترکمن بود. اما در حاشیه این مراسم، دیدارها و گفت‌وگوهای مسعود پزشکیان با سران کشورها حتی از متن هم پررنگ‌تر شد. مهم‌ترین این دیدارها، گفت‌وگوی پزشکیان و ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه بود. در این دیدار مسائل منطقه‌ای و دوجانبه، همچون سرانجام سند همکاری‌های راهبردی دو کشور مطرح شد. دیدار با رئیس‌جمهور و رهبر ملی ترکمنستان و رئیس‌جمهور ازبکستان هم از دیگر برنامه‌های پزشکیان در این سفر بود. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدرضا صالحی‌امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کردند.

پزشکیان پیش از عزیمت به عشق‌آباد، در فرودگاه مهرآباد برنامه‌های سفر خود را تشریح کرد. رئیس‌جمهور «مختومقلی فراغی» شاعر بزرگ ایرانی-ترکمنستانی را زمینه‌ساز تقویت و گسترش فرهنگ ترکمن و گواه ارتباط فرهنگی عمیق و طولانی دو ملت ایران و ترکمنستان برشمرد. وی با اشاره به اولویت اعلامی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با همسایگان تصریح کرد: ایران و ترکمنستان مرزی طولانی و امن دارند که می‌تواند بستر تقویت تعاملات مرزی و تجاری باشد. همچنین دو کشور در زمینه ایجاد کریدور شمال-جنوب نیز با یکدیگر همکاری دارند. پزشکیان گفت، در این سفر، در دیدارها با سران کشورهای همسایه درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی، روابط تجاری، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری در زمینه‌های نفت، گاز و برق گفت‌وگو خواهد کرد.

حساب مشترک

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مقاومت یمن خطاب به حزب‌الله: شما تنها نیستید، جان و اسلحه ما در خدمت شماست» نوشت: رزمندگان یمنی پیامی تأثیرگذار، حامل مفاهیم برادری و همبستگی و درود و قدردانی، به برادران مجاهد مقاومت اسلامی لبنان ارسال کردند و به آن‌ها تأکید کردند: «شما تنها نیستید؛ قلب و روح و اسلحه ما در خدمت شماست.»

یمنی‌ها با کمترین امکانات در روزهای مقاومت پس از طوفان‌الاقصی کارهای خیلی بزرگی کردند و خود را به عنوان یکی از شاخه‌های تأثیرگذار، شجاع و تعیین‌کننده بیش از پیش به اثبات رساندند. مجاهدان یمنی در بخشی از متن پیام خود به مقاومت لبنان آن‌ها را پیامبران دلاوری، رسولان صبر و پایداری و سرور مجاهدان خطاب کرده و بر استقامت بالای آن‌ها در مصیبت و صبر حسینی آن‌ها در زلزله دل‌ها درود فرستادند. آن‌ها در این پیام آورده‌اند: «حال این رزمندگان را بعد از این فقدان نخواهیم پرسید، چرا که درد همچون خنجر و تیغ است و جان را می‌آزارد و این فقدان عطش کربلایی است. ای سروران مجاهد، ما به شما برای عروج سید و سرور پیروزی و دلاوری تسلیت نمی‌گوییم چرا که او با شهادت پیروز شد. ای رهبران آزادگان و قبله مستضعفان ما شما را با جملات آکنده از حزن تسلی نخواهیم داد. ای کوه‌های صبر، همچون شما را نباید تسلیت گفت بلکه باید الگو قرار داد. ای لنگرگاهان صداقت، امثال شما را نباید دلداری داد، بلکه باید مورد اقتدا قرار داد.» آن طور که ایسنا نوشته است، در بخش دیگری از این پیام خطاب به رزمندگان مقاومت لبنان آمده است که «شما تنها نیستید، ای پیشتازان آزادسازی قدس و دلاوران خدا که یهودیان صهیونیست خوار و ذلیل را از بین برده و یاری و وعده خدا در زمان عقب‌نشینی و ذلت هستید. خدا با شماست و ما خودمان را فدای شما می‌کنیم و تفنگ‌هایمان با شماست. پاهایتان را در زمین فرو کنید که ما آن‌ها را از زمان تولد همچون میخی در زمین می‌شناسیم و دیدگانتان نافذ به نور الهی و قدرت و جبروت اوست.»

«در چهل و دو سالگی جهاد و مقاومت و با سابقه پیروزی‌های بزرگ در رویارویی و مبارزه، شما در ظلمت‌ها همچون پیامبران شده‌اید و حامل نور هستید و در رویارویی با صهیونیست‌ها همچون حیدر در روز خیبر شده‌اید. امروز به شما پرچم داده شده است، شما حزبی هستید که خدا و رسولش را دوست دارد، خدا و رسولش آن را دوست دارند، لبنانش آن را دوست دارد، مهاجمی بدون عقب گرد است و خداوند آن را به دست خودش و همه برادرانش در محور جهاد و مقاومت پیروز می‌گرداند.» مجاهدان یمنی در این پیام از رزمندگان حزب‌الله خواسته‌اند تا انتقام گرفته و یهودیان را مورد عذاب قرار دهند و شجاعت خود را به یهودیان نشان دهند که خداوند بهترین یاور است و خلف وعده نمی‌کند.

حساب مشترک

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا: ایران به حمله احتمالی اسرائیل پاسخ خواهد داد» نوشت: یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه یک بار دیگر لفاظی‌ها درباره پاسخ اسرائیل به حمله موشکی یکم اکتبر را تکرار کرد و گفت: «حمله ما [به ایران] مرگبار، دقیق و غافلگیرکننده خواهد بود. آن‌ها متوجه نخواهند شد که چه اتفاقی افتاده و چگونه بوده است.» این در حالی است که هنوز مشخص نیست که نتیجه گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا چه بوده است. کاخ سفید چهارشنبه شب بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی تلفنی بایدن- نتانیاهو منتشر کرد، اما در این بیانیه اشاره‌ای به واکنش اسرائیل به ایران نشده و تنها تأکید شده که بایدن به صراحت حمله موشکی بالستیک ایران به اسرائیل در اول اکتبر را محکوم کرد. از طرفی، کابینه امنیتی (جنگ) رژیم صهیونیستی هم به رغم تشکیل جلسه، تصمیمی در این باره نگرفته است. هرچند اعلام نشدن نتیجه نشست کابینه، با موضع گالانت درباره «غافلگیرکننده» بودن حمله احتمالی به ایران مرتبط باشد، ولی یک مقام اسرائیلی در گفتگو با تایمز اسرائیل، گفته که دلیل عدم تصمیم‌گیری در این باره این است که «هماهنگی در مورد این موضوع با واشینگتن ادامه دارد.» «آکسیوس» به نقل از سه منبع خبر داده که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه قبل در جمع گروهی از رهبران امریکایی یهودی گفته که تشدید تنش با ایران در راستای منافع ایالات متحده و اسرائیل نیست. هرچند بلینکن به این رهبران نگفته که اسرائیل باید از پاسخ به ایران خودداری کند و آن را به تصمیم خود اسرائیلی‌ها موکول کرده، ولی «پیام او [بلینکن] این است که تا حد امکان هوشمند، راهبردی و محدود باشید.» در حالی که منابع امریکایی تأکید می‌کنند که واشینگتن نگران تشدید تنش‌ها در صورت گسترده بودن حمله اسرائیل به ایران است و به همین دلیل به نوشته سایت اسرائیلی «واللا»، نتانیاهو و بایدن صرفاً «تا حدودی» درباره چگونگی پاسخ اسرائیل به ایران با هم به تفاهم رسیده‌اند، ظاهراً ارزیابی‌های نزدیک به یقین در بین مقام‌های امریکایی این است که ایران به حمله احتمالی اسرائیل پاسخ خواهد داد.

حساب مشترک

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «حساب مشترک» را برگزید و نوشت: دموکرات‌ها با نتانیاهو اختلاف‌نظر دارند. این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد. از طرف دیگر این تحلیل که نتانیاهو با تشدید تنش، بویژه با کشاندن پای ایران به جنگ مستقیم، یک کارت بازی به ترامپ هدیه می‌دهد نیز تا حدودی قابل پذیرش است.

سوم، اینکه یکی از دلایل (تاکید می‌شود یکی از دلایل) نتانیاهو در نپذیرفتن آتش‌بس، جلوگیری از ارائه یک برگ برنده از سوی دموکرات‌ها برای تأثیرگذاری بر فضای انتخاباتی آمریکا، بویژه جذب رأی مسلمانان است هم تا حدودی قابل فهم است. با استناد به این ۳ مورد آیا می‌توان دموکرات‌ها را از فجایع و جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و لبنان تبرئه کرد؟ جواب مشخص است: خیر!

در یک سال گذشته آمریکایی‌ها به صورت رسمی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار کمک بلاعوض به رژیم صهیونیستی داده‌اند، البته برخی گزارش‌های غیررسمی این رقم را تا ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده‌اند. در کنار این کمک نقدی بلاعوض که برای جلوگیری از سقوط اقتصاد رژیم صهیونیستی پرداخت شده، واشنگتن میلیاردها دلار تسلیحات نظامی پیشرفته در اختیار تل‌آویو قرار داده است. در این حوزه نیز گزارش‌های رسمی می‌گوید کاخ سفید در یک سال گذشته ۲۷ میلیارد دلار سلاح در اختیار رژیم صهیونیستی گذاشته است اما گزارش‌های غیررسمی از هزینه ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا برای تأمین تسلیحات نظامی مورد استفاده رژیم صهیونیستی برای کشتار و جنایت در غزه و لبنان حکایت دارد. غیر از این هزینه‌های هنگفت مالی و تسلیحاتی، فرماندهان و افسران ارشد نظامی و اطلاعاتی واشنگتن به صورت مستمر و پیوسته، در اتاق جنگ مشترک رژیم صهیونیستی حضور یافته و مشاوره‌های لازم را به فرماندهان و افسران رژیم صهیونی ارائه می‌دهند. برای مثال استراتژی ورود زمینی ارتش صهیونیستی به غزه، توسط پنتاگون بر اساس تجربیات نظامیان آمریکایی در اشغال فلوجه در عراق به ارتش رژیم صهیونیستی ارائه شد. در حوزه اطلاعاتی نیز هدف قرار دادن فرماندهان مقاومت، دستور کار مشترک سیا و موساد است. خدمات ماهواره‌ای آنلاین پنتاگون به ارتش صهیونیستی نقش مؤثری در هدف قرار دادن فرماندهان مقاومت در غزه و بویژه لبنان داشته است. در حوزه سیاسی و دیپلماتیک نیز دولت بایدن در یک سال گذشته تمام‌قد در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفت و در چند نوبت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی را وتو کرد.

حساب مشترک

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «پالس موازنه ساز» را برگزید و نوشت: امیر سرتیپ «کیومرث حیدری»، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه هفته گذشته در رأس یک هیئت عالی رتبه نظامی وارد مسقط شد و در پایگاه هوایی السیب مورد استقبال همتای عمانی خود، سرلشکر «مطر بن سالم البلوشی» قرار گرفت. به نوشته ایسنا، هیئت اعزامی از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم پایانی نخستین رزمایش زمینی «شاهین های کوهستان ۱» که در روزهای گذشته بین نیروهای زمینی ایران و عمان در منطقه «جبل الاخضر» اجرا شد، شرکت کردند. امیر حیدری با اشاره به نخستین رزمایش مشترک و مرکب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارتش عمان که با حضور نیروهای واکنش سریع دو کشور در عمان برگزار شد، به اهداف این مانور مشترک اشاره و عنوان کرد «بنا بر درخواست و دعوت ارتش عمان مبنی بر برگزاری یک رزمایش ضد تروریستی، نخستین رزمایش مشترک و مرکب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و کشور عمان با رویکرد مقابله با تروریسم منطقه، ایجاد امنیت پایدار، جنگ شهری و تبادل و انتقال تجربیات دو کشور به صورت تاکتیک‌های روزانه و شبانه در کشور عمان اجرا شد». این فرمانده ارشد کشورمان ضمن بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قادر به برگزاری رزمایش‌های مشترک با کشورهای دوست و همسایه است، متذکر شد: «این رزمایش در دو روز و با حضور یگان‌های واکنش سریع و نیروی مخصوص تیپ ۶۵ نزاجا و با پشتیبانی نیروی هوایی و پلیس کشور عمان در خاک این کشور برگزار شد».

با توجه به آنچه عنوان شد، علی لقمانی در گفت‌وگویی که با «شرق» درباره بررسی اولین مانور مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارتش عمان داشت، بر این باور است که «پیش و بیش از آنکه مکان و محدوده این رزمایش محل توجه باشد، باید به بازه زمانی آن توجه کرد»؛ چرا که از منظر این تحلیلگر ارشد حوزه خاورمیانه، «در میانه‌های جنگ اسرائیل با فلسطینی‌ها در نوار غزه و همچنین تنش و درگیری با نیروهای حزب الله در لبنان، این رزمایش مشترک با یکی از کلیدی‌ترین همسایه‌های حوزه خلیج فارس حکایت از آن دارد که توان مانور نظامی و دفاعی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دو بازوی اصلی تدافعی کشور در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌تواند سناریوی بازدارندگی را به شکل چشمگیری اجرا کند». با چنین خوانشی، مفسر حوزه غرب آسیا، «اولین مانور مشترک ایران و عمان را یک پالس مبارزه موازنه ساز در برابر تهدیدات اسرائیل توصیف می‌کند».

حساب مشترک

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سمفونی بانک‌های مرکزی» نوشت: رصد سیاستگذاری پولی در سال‌های اخیر حاکی از آن است که بانک‌های مرکزی دنیا، توانسته‌اند با یک رویکرد علمی و هماهنگ، نرخ تورم را مهار کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر بانک‌های مرکزی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ با افزایش نرخ بهره، سیاست‌های انقباضی را در دستور کار قرار دادند. پس از کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر، بانک‌های مرکزی به دنبال تغییر شرایط و کاهش نرخ بهره برای بهبود شرایط برای رشد اقتصادی هستند. از سوی دیگر، کشورهای در حال توسعه نیز دریافته‌اند که مهار تورم، تنها از طریق سیاست‌های متعارف اقتصادی حاصل خواهد شد. این کشورها از یکسو به دنبال تنظیم سیاست‌های مالی و کاهش کسری بودجه هستند و از سوی دیگر، سیاست‌های پولی انقباضی را برای مهار تورم به‌کار بسته‌اند. این در حالی است که برخی این ادعا را مطرح می‌کنند که در شرایط تورم بالا، سیاست‌های متعارف برای مهار تورم کارکرد خود را از دست می‌دهند و باید با سیاست‌های جایگزین به دنبال مهار تورم در اقتصاد کشور بود.

حساب مشترک

منبع: imna-799555

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید