چهارشنبه، 2 آبان 1403
ایده خبر » اقتصادی » چرا دستور رئیس جمهور برای حمایت از بورس اثر ندارد؟

چرا دستور رئیس جمهور برای حمایت از بورس اثر ندارد؟

کد خبر: 10598

در حالی که رییس‌جمهور دستور حمایت از بازار سرمایه را به نهادهای مربوطه داده و رییس سازمان بورس برنامه هفتگانه ارائه کرده اما شکست سطح روانی و تکنیکال بورس اتفاق افتاد.

بازار؛ گروه بورس: افت پیاپی بازار سهام باعث از دست رفتن شاخص کل دو میلیون واحد شد.این سطح حمایتی از نظر روانی و تکنیکال بورس برای بازار اهمیت زیادی داشت و نباید از دست برود. سال گذشته هم شاخص کل دو بار به ۲ میلیون واحد و کمتر از آن رسیده بود که بار اول مرداد و بار دوم آبان ۱۴۰۲ بود. حالا امسال هم در آبان ماه، شاخص کل به زیر دومیلیون واحد رسید تا در یکی از بدترین دوران خودش در مقایسه با سایر بازارها قرار بگیرد. ارزش معاملات در چند وقت اخیر زیر ۳ هزار میلیارد تومان تومان بوده که نشانه رکود در بازار است.

حسن کاظم‌زاده، تحلیلگر بازارهای مالی گفت: تقریبا ۲۰ درصد گزارش‌های منتشر شده جذاب بوده است. نمادهایی که گزارش جذاب منتشر می‌کنند، متعادل هم می‌شوند اما رشد چندانی نمی‌کنند. زیرا برخی سهامداران آن را فرصتی برای خروج می بینند. می دانند حال بد بازار اجازه رشد زیاد به نمادها نمی‌دهد.

حسن کاظم زاده معتقد است که هرچند کدال و گزارش‌ها و اطلاعیه شرکت‌ها نمی‌توانیم به تنهایی از این بحران بورس را خارج کند. اما بدون این گزارش‌ها و اطلاعات هر مسیر را برویم در نهایت به سقوط ختم می‌شود. چرا که هر چیزی که پایه بنیادی و جریان سودآوری را تقویت نکند در نهایت به شکست منجر خواهد شد


او افزود: در حال حاضر بازار دو سناریو دارد بازارساز برای حفظ فضای تکنیکال بورس بیشتر حمایت خواهد کرد. در نتیجه شاخص در محدوده یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحد بر. می گردد و معاملات در مسیر بهتری قرار می‌گیرد اثرگذاری کدال و گزارش‌های مالی میتواند به این مسیر کمک کند. هرچند کدال و گزارش‌ها و اطلاعیه شرکت‌ها نمی‌توانیم به تنهایی از این بحران بورس را خارج کند. اما بدون این گزارش‌ها و اطلاعات هر مسیر را برویم در نهایت به سقوط ختم می‌شود. چرا که هر چیزی که پایه بنیادی و جریان سودآوری را تقویت نکند در نهایت به شکست منجر خواهد شد. حتی اگر قوی‌ترین جریان پولی هم پشت سر آن باشد.

چرا وعده حمایتی مانع شکست تکنیکال بورس نشد؟
با دستورات رئیس جمهور و جلسه شورای عالی بورس اخبار پیرامون نرخ ارز و تحولات نیما و نرخ بهره، کمی می‌توان اذعان داشت که زمینه برای متعادل شدن بورس مهیا است.‌ سناریو دیگر این است که با از دست رفتن ۲ میلیون واحد فضای ترس بیشتری بر بازار حاکم شود و معاملات منفی تشدید شود. در این شرایط احتمال اینکه شاخص کل بار دیگر به محدود حمایتی و تکنیکال بورس یعنی یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد می‌رسد.
از آنجایی که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارش کاملی از چالش‌ها، انتظارات، پیشنهادها و برنامه‌های سازمان در حوزه اصلاح روندهای بازار سرمایه ارائه کرده است. باید کم کم شاهد حمایت باشیم. طبق برخی شنیده‌ها، پیشنهادهای هفت‌گانه‌ای از جمله توقف اختلال در بازارها و قیمت‌گذاری دستوری، نزدیک‌شدن تدریجی قیمت ارز نیمایی و نرخ ارز در بازار آزاد، ایجاد هماهنگی کامل بین سیاست‌های پولی و مالی و بازار سرمایه، به‌ویژه در حوزه نرخ سود سپرده‌ها و... را مطرح کرده که شنیده شد و گفته شد پزشکیان پس از شنیدن گزارش و راهکارهای ارائه‌شده سازمان بورس، دستورات لازم را به دستگاه‌های مختلف برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، صادر کرد. اما مشخص نیست این دستورات چیست و کی اجرایی می‌شود.
سوال اصلی این است که چرا با وجود گزارشهای مثبت و ادعای حمایت بازارساز معاملات مثبت نمی‌شود؟ در حالی که در چند وقت اخیر بورس تمام کشورهای منطقه و جهان مثبت شده است. از فحوای خبرها و اتفاقات اینطور برمی‌آید که هنوز تصمیم مشخص و روشنی که در کوتاه‌مدت برای بازار مفید و موثر باشد گرفته نشده است.
به طور قطع ریسک‌ها و مسائل سیاسی دائمی نیستند و به هر حال در مقطعی این ریسک فرسایشی کاهش خواهد یافت و آن وقت است که بازار می‌تواند فضای بهتری را تجربه کند. در مقطع کنونی تحولات اخبار اقتصادی و بنیادی بازار زیر سایه ریسک‌های سیاسی رنگ باخته‌اند. بی‌تدبیری در برخی تصمیمات و اتفاقات تاب‌آوری سهامداران را سخت کرده است.

پیشنهادات موثر برای بازگشت شاخص کل بورس
در کنار این موضوع اتفاقات بودجه و هزینه شرکت‌ها و همچنین موضوع مهم قیمت‌گذاری می‌تواند عوامل موثری در پیشبرد اهداف و اتفاقات خوب برای بازار شود. به خصوص تحولات و خبرهای گروه خودرو عاملی برای جلب نظر جریان پول و تحولات بهتر خواهد شد. موضوع حضور خودرو را در بورس کالا و بحث تجدید ارزیابی قطعا یکی از پیشنهادات هفتگانه رییس سازمان بورس است.
تصمیمات و جلساتی که از چهار سال پیش تاکنون برای بازار گرفته شده هیچ اثر مثبتی روی وضعیت بنیادی و حمایت تکنیکال
بورس نداشته است. به طوری که چه در سمت تقویت جریان پول باشد چه نرخ بهره چه کمک به صنایع باید بتواند خود را روی کدال و تابلوی بازار نشان دهد در غیر این صورت خبر درمانی مدت‌هاست که شیوه منسوخ شده اثرگذاری در بازار بوده و جواب نمی‌دهد. امیدواریم عزیزان نخواهند با این روش و این شیوه بازار را مدیریت کنند اما در هر صورت این نکته را تکمیل می‌کنیم که تصمیمات احتمالی گرفته شده نه برای بازار سرمایه که برای اقتصاد ما مفید خوب و منطقی خواهد بود حال اقتصاد خوب باشد حال بازار سرمایه نیز خوب است.

اخبار بودجه خوب و مثبت هستند اگر در یک روز عادی قرار داشتیم و این خبرها می‌رسید بازار مثبت می‌شد ولی جو منفی و سنگین است شکی نیست که بازار چنین روزهایی برای برخی سرمایه‌گذاران غنیمت است. از طرف دیگر باید توجه داشت که قیمت‌ها آنقدر افت و اصلاح کردند که حتی گزارش ضعیف برخی شرکت‌ها و تحقق سود نرمال و روال هم برای شرکت‌ها اخبار خوشی به حساب می‌آید. در حال حاضر تعداد نمادهایی که پی بر ایی ۴ دارند کم نیست و این یک فرصت ویژه برای جریان‌های پولی است که در دل بازار حرکت کنند.

تاثیر نرخ ارز بر بازار سهام
در حال حاضر مشکل این است که بازار نمی‌تواند جریان پول را به سمت خود بکشاند. برخی معتقدند وقوع یک اتفاق هم می‌تواند از این فضای خلسه بهتر باشد.

احتمالاً به زودی این نرخ ارز ۵۰ هزار تومان در آبان ماه عبور خواهد کرد و یک سیگنال قوی برای بازار است. ابتدای سال نرخ نیمای ۵۰ تومانی را هیچکس باور نمی‌کرد. اما به نیمه‌های سال رسیدیم و این نرخ به ۵۰ هزار تومان نزدیک می‌شود. دلار بازار آزاد نیز عاملی برای تقویت تقاضا در بسیاری از کالاها و افزایش نرخ آنها می‌شود و به نظر با این دلار حداقل می‌توان اذعان داشت که بازار سرمایه جای مطمئن و پر پتانسیلی برای حرکت بعدی خواهد بود چرا که هنوز هیچ یک از رشدهای اخیر ارزی در آن لحاظ نشده است.

همچنان آن حس ترس و آن عدم شجاعت و آن فضای رعب‌آور برخورد نظامی در گوشه و کنار بازار وجود دارد و آن فشار فروش را رقم زده است. آخر هفته‌ها که می‌شود دوباره دل‌های نگران و دلواپس فضای جنگی گرفته و فیتیله خریدهای خود را پایین می‌کشند با آمدن این گزارش‌ها و این دسته از اخبار می‌توان حالا این جمله را دقیق‌تر و قطعی‌تر بیان کرد که با کوچک‌ترین کاهش ریسک‌های سیاسی بازار قابلیت یک طول موج نوسانی و قوی را خواهد داشت. اما اینکه این موج کی ایجاد می‌شود فعلا قابل پیش‌بینی نیست.

گزارش‌های بنیادی و حمایت تکنیکال بورس عامل جذب پول می‌شود؟
اگر بخواهیم گزارش‌ها را جمع‌بندی کنیم دو نکته مهم به ذهن می‌رسد نکته اول این است که قیمت‌ها آنقدر اصلاح کرده و افت داشتند که حتی گزارش‌های معمولی و متوسط ضعیف هم قیمت‌های فعلی را توجیه می‌کنند. نکته بعدی این است که گزارش‌ها همانند یک جلیقه نجات عمل کرده است و مانع از سقوط بخش بزرگی از بازار شده است. اگر هم ریزشی در کار باشد سرعت آن را کم می‌کند در روزهای آینده تعداد نمادهای متعادل و مثبت و فرار کرده از صف فروش به خوبی این موضوع را نشان خواهد داد.
نکته همیشگی اینکه به نظر تیم‌های تحلیل و تحلیلگران و مدیران دارایی باید دست به کار شوند و از دل همین گزارش‌ها می‌توان فرصت‌های خوبی برای سودآوری و رشد قیمت پیدا و استفاده کرد. فراموش نکنید که در هشت ماه گذشته نیز با وجود ریسک‌های پی در پی و عجیب و غریب بازدهی برخی سهم‌ها بازدهی بالایی بوده است. پس تحلیل تکنیکال بورس و حرکت روی موج صف خرید و صف فروش جواب نمی‌دهد. بلکه باید بتوانند با موج این اخبار و تحولات بنیادی عملکرد خوبی را کسب کرده و در بازار حرکت کنند.

گزارش گروه فولاد و پالایش که کاملاً خارج از ماتریس عمل کردند در سایر گروه‌ها و شرکت‌های کوچک اوضاع بد نبود اما حقیقت امر می‌توان با قطعیت این موضوع را اذعان داشت که بیش از ۵۰ نماد گزارش‌هایی با سیگنال خرید ارسال کردند. بیش از ۱۵۰ نماد پی بر ای‌ی های نرمال و متوسط و نسبتا خوبی را با این گزارش‌ها کسب می‌کنند و خیلی از گزارش‌ها نیز به طور کلی ماهیت میان دوره‌ای نداشته و باید گزارش ۱۲ ماهه آنها بررسی شود.

منبع: tahlilbazaar-308951

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید