جمعه، 4 آبان 1403
ایده خبر » اقتصادی » عملکرد ضعیف بانکی ها در مقایسه با کل بازار بورس

عملکرد ضعیف بانکی ها در مقایسه با کل بازار بورس

کد خبر: 10699

شاخص گروه بانکی یک یک هفته اخیر به میزان ۴.۵ درصد کاهش یافته و به محدوده ۷ هزار و ۹۹۰ واحد رسیده است؛ وضعیت سهام بانک ها از کل بازار بورس خراب تر است!

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت بانکداری نقش مهمی در گردش نقدینگی ایفا میکند و یکی از ستون های اصلی اقتصاد کشور میباشد که تحلیل و بررسی شاخص صنعت و سهام موسسات آن، جهت اتخاذ تصمیمات مالی درست حائز اهمیت میباشد. با افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی موجود، درآمد برخی از شرکت ها به دلایل مختلف کاهش میابد که در صنعت بانکداری وضعیت حساس تر است؛ چون مستقیما با نقدینگی و خدمات مالی سر و کار دارد. بازار بورس و به دنبال آن، گروه بانکی طی یک هفته اخیر به میزان قابل توجهی ریزش داشتند و منجر به ریزش سنگین برخی نماد ها شدند که در نهایت، فرار نقدینگی صورت میگیرد. شرکت های بانکی بیشترین ریزش را نسبت به سایر شرکت ها داشته اند؛ به طوری که از شاخص بورس هم جلوتر حرکت کرده و ریزش شارپ منجر به کاهش چشمگیر ارزش بازار شده است.

شاخص گروه بانکی طی یک هفته اخیر به میزان ۴.۵ درصد افت را تجربه کرده است که دقیقا به اندازه افت شاخص کل بورس میباشد و نشان میدهد صنعت شاخص ساز بانکداری بیشترین ریزش را نسبت به سایر صنایع داشته است. باید خاطر نشان کرد که حجم عرضه یا همان فشار فروش در اوسیلاتور volume در هفته ای که گذشت، قابل مشاهده است و با توجه به رفتار های قبل شاخص صنعت، بنظر میرسد فشار فروش در هفته آینده ادامه دار باشد. شاخص گروه طی یک ماه اخیر به میزان ۸.۵ درصد و شش ماه هم ۱۵ درصد بازدهی منفی را به ثبت رسانده است که نشانگر عملکرد ضعیف سهام موسسات اعتباری در بازه کوتاه مدت و میان مدت میباشد.

حدودا یک ماه گذشته، شاخص صنعت بانکداری با واکنش منفی به مقاومت استاتیک ۹ هزار و ۲۰۰ واحد مواجه شد و پس از آن، پیش بینی هایی از ادامه ریزش کردیم که اکنون کاهش چشمگیر قیمت ها و شاخص را شاهد هستیم. در حال حاضر، ما حمایت معتبر استاتیک ماژور ۷ هزار و ۶۰۰ واحد و ۷ هزار و ۳۰۰ واحد را به عنوان آخرین ایستگاه های روند نزولی شاخص در نظر گرفتیم و این پیش بینی مبنی بر بررسی رفتار های تاریخی، کشش بازار بورس، وضعیت نابسامان اقتصاد کشور و برآورد محاسبات فراکتال میباشد. بنظر می آید شاخص گروه بانکی در هفته آینده نیز به میزان ۳.۵ درصد کاهش یابد و به کف قبلی خود در محدوده ۷ هزار و ۶۰۰ واحد برسد.

شاخص گروه بانکی طی یک هفته اخیر به میزان ۴.۵ درصد افت را تجربه کرده است که دقیقا به اندازه افت شاخص کل بورس میباشد و نشان میدهد صنعت شاخص ساز بانکداری بیشترین ریزش را نسبت به سایر صنایع داشته است. بیشترین افزایش قیمت را سهام بانک شهر به میزان ۹.۲+ درصد و در مقابل، بیشترین کاهش قیمت را هم سهام بانک پارسیان به میزان ۱۰.۳- درصد تجربه کرده است. بنظر می آید شاخص گروه بانکی در هفته آینده نیز به میزان ۳.۵ درصد کاهش یابد و به کف قبلی خود در محدوده ۷ هزار و ۶۰۰ واحد برسد.


صنعت بانکداری، هفتمین صنعت بزرگ بازار بورس به حساب می آید که ارزش بازار آن با وجود کاهش ۲۰ درصدی طی یک سال به مبلغ ۴۰۹ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده است. ارزش معاملات گروه بانکی جمعا به مبلغ ۱۱۷ میلیارد تومان میباشد؛ این در حالیست که ارزش معاملات سایر صنایع شاخص ساز و بزرگ تر از صنعت بانکی، تقریبا زیر ۱۰۰ میلیارد تومان است و سهام بانک ها نقدشونده تر هستند. البته در حالت کلی، ارزش معاملات بازار بورس در کمترین سطح خود قرار دارد و ریسک نقدشوندگی سهام شرکت ها را بیش از پیش کرده است و سرمایه گاران بورسی، نگران بازار معاملاتی سهام خود در روز های منفی هستند.

سهام بانک ملت ۸.۵- درصد، پاسارگاد ۳.۳- درصد، شهر ۹.۲+ درصد، تجارت ۶- درصد، پارسیان ۱۰.۳- درصد، صادرات ۸.۹- درصد، اقتصاد نوین ۷.۵- درصد، خاورمیانه ۲.۹- درصد، پست بانک ۴.۸- درصد، سامان ۴.۷- درصد، کارآفرین ۰.۶- درصد، آینده ۲- درصد، دی ۰.۷- درصد، گردشگری ۵.۵- درصد، سینا ۵.۸- درصد، رسالت ۷- درصد، ملل ۴.۵- درصد، سرمایه ۰.۳- درصد و ایران زمین ۱- درصد طی یک هفته اخیر بازدهی داشته که بیشترین افزایش قیمت را سهام بانک شهر به میزان ۹.۲+ درصد و در مقابل، بیشترین کاهش قیمت را هم سهام بانک پارسیان به میزان ۱۰.۳- درصد تجربه کرده است.

سهام بانک ملت بیشترین ارزش بازار را به مبلغ ۱۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) دارد که تقریبا ۳۲ درصد از کل ارزش صنعت بانکداری میباشد و با (P/E ttm) نسبت قیمت به سود خالص ۱.۳ در سال ۱۴۰۲ معامله میشود که ارزنده ترین نماد از لحاظ سودسازی میباشد و در حالت کلی، توجیه اقتصادی دارد؛ اما از نظر تکنیکال، بازدهی مورد انتظار سهامداران را محقق نمیسازد و اگر سود خالص (EPS) یا حداقل (DPS) به بازار این سهم تزریق شود، تارگت های بالایی لمس میشود!

منبع: tahlilbazaar-308995

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید