شنبه، 5 آبان 1403
ایده خبر » ورزشی » مطالعه صحیح و هدفمند کلید موفقیت دانش‌آموزان

مطالعه صحیح و هدفمند کلید موفقیت دانش‌آموزان

کد خبر: 10744

درس خواندن و روش‌های مطالعه از جمله مواردی است که دانش‌آموزان باید اصول صحیح آن را بدانند، اما به علت آگاهی اندکی که از این موضوع دارند، نمی‌توانند مطالعه صحیح و موثری داشته باشند و ممکن است دچار سردرگمی، کاهش میل به مطالعه و اهمال‌کاری شوند، بنابراین باید برنامه‌ریزی هدفمندی برای آن ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برای پیشرفت و موفقیت در هر حرفه و فعالیتی، علاقه و لذت بردن از آن مهم و ضروری است، بنابراین دانش‌آموزان نیز باید تلاش کنند از درس خواندن لذت ببرند و مطالعه کردن برای آن‌ها همچون تفریحی لذت‌بخش باشد؛ در این صورت با افزایش انگیزه و شوق دانش‌آموز، ساعات مطالعه افزایش پیدا می‌کند و بهره‌وری فرد از زمانی که برای مطالعه دروس اختصاص می‌دهد، بیشتر می‌شود.

مطالعه در بازه‌های زمانی کوتاه و مناسب، مطالعه منظم و مستمر، توجه به استراحت کافی به منظور تجدید قوا، ایجاد محیطی مناسب برای مطالعه، هدف‌گذاری صحیح و شفاف، برنامه‌ریزی و عادت‌سازی مطالعه دروس در طول روز از نمونه راهکارهای افزایش رغبت دانش‌آموزان به مطالعه دروس است.

لذت بردن از درس خواندن با وجود بعضی فشارهای روانی از جمله چالش‌هایی است که دانش‌آموزان با آن درگیر هستند و بیشتر آن‌ها به علت آگاهی اندکی که از این موضوع دارند، نمی‌توانند دست به تصمیم‌گیری صحیح بزنند و به طور معمول دچار ناامیدی، سردرگمی، آشفتگی و کاهش میل به مطالعه دروس و حتی تنبلی می‌شوند، بنابراین مهم است که دانش‌آموزان بتوانند علاقه و انگیزه خود را حفظ کنند و بهبود بخشند و خانواده‌ها نیز در این مسیر همراه و حامی او باشند.

مطالعه صحیح و هدفمند کلید موفقیت دانش‌آموزان

چگونه از درس خواندن لذت ببریم؟

حدیثه وهابی، عضو انجمن روانشناسان ایران با بیان اینکه تعیین هدف‌های مشخص و قابل دست‌یابی یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش انگیزه دانش‌آموزان برای مطالعه است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: زمانی که دانش‌آموز، اهداف خود را مشخص کند با مسیری که باید در آن قدم گذارد، آشنایی بیشتری پیدا می‌کند و برنامه‌ریزی خواهد داشت.

وی با اشاره به دو ویژگی واقع‌بینانه و قابل اندازه‌گیری بودن اهداف می‌افزاید: اهدافی قابل قبول است که بتوان پیشرفت آن را اندازه‌گیری کرد، برای مثال موفقیت در امتحانات به تنهایی نمی‌تواند هدف دانش‌آموزان قرار گیرد، بلکه دانش‌آموز باید از جزئیات آن مطلع باشد و گام به گام مسیری را برای رسیدن به آن مشخص کند.

عضو انجمن روانشناسان ایران ادامه می‌دهد: تقسیم هدف‌های بزرگ به هدف‌های کوچک‌تر و قابل دست‌یابی می‌تواند احساس رشد و پیشرفت را در دانش‌آموزان تقویت کند، هر بار که دانش‌آموز به یکی از هدف‌های کوچک دست پیدا می‌کند، احساس رضایت و انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر خواهد داشت.

وهابی با اشاره به اهمیت ایجاد محیط مطالعه مناسب برای درس خواندن عنوان می‌کند: محیط مناسب مطالعه به دانش‌آموز کمک می‌کند تا تمرکز دقیق‌تر و موثرتری داشته باشد و بتواند بهره بیشتری از زمان مطالعه خود داشته باشد، علاوه بر این تلفن همراه عاملی مزاحم برای تمرکز حواس دانش‌آموزان است و به هنگام مطالعه و درس خواندن باید خاموش باشد و از دانش‌آموز فاصله داشته باشد.

تأثیر روش‌های مطالعه بر میزان یادگیری و رشد دانش‌آموزان

وی با تاکید بر اینکه تنوع در روش‌های مطالعه می‌تواند از خستگی دانش‌آموز جلوگیری کند و عاملی برای افزایش انگیزه او باشد، اضافه می‌کند: استفاده از روش‌های مختلف مطالعه همچون تندخوانی، یادداشت‌برداری خلاقانه و استفاده از فلش‌کارت‌ها می‌تواند به دانش‌آموز در یادگیری هرچه بهتر مطالب کمک کند.

عضو انجمن روانشناسان ایران خاطرنشان می‌کند: دانش‌آموزان ضمن تحصیل و مطالعه دروس باید زمان‌هایی را در طول روز یا هفته به استراحت و تفریحات خانوادگی یا گروهی اختصاص دهند، بدین صورت انگیزه و رغبت آن‌ها برای درس خواندن منظم و مستمر بیشتر می‌شود و کمتر با آسیب‌هایی همچون آشفتگی، افسردگی، انزوا، احساس پوچی و مسائلی از این قبیل درگیر خواهند شد.

وهابی می‌افزاید: برنامه‌ریزی دقیق و منظم برای مطالعه موجب افزایش بهره‌وری، کنترل مطالعه، پیشبرد سریع‌تر مطالعه و کاهش استرس شود و به دانش‌آموز کمک می‌کند تا تمرکز خود را حفظ کند و از مطالعه خود لذت ببرد.

وی تاکید می‌کند: دانش‌آموزان سعی کنند به دروس مدرسه به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد نگاه کنند، این تغییر نگرش می‌تواند انگیزه آن‌ها را برای مطالعه افزایش دهد؛ هنگامی که چنین دیدگاهی نسبت به دروس و مطالعه آن در جریان باشد، احساس رضایت درونی و میزان انگیزه در دانش‌آموزان افزایش پیدا می‌کند.

مطالعه صحیح و هدفمند کلید موفقیت دانش‌آموزان

راهکاری برای لذت بردن دانش‌آموزان از درس خواندن

فرشاد فروتن‌فر، مشاور و برنامه‌ریز تحصیلی دانش‌آموزان با بیان راهکاری برای لذت بردن دانش‌آموزان ابتدایی از درس خواندن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: انتقال مفاهیم درسی در دوران ابتدایی باید به صورت فعال همراه با اشتیاقی خاص و استفاده از روش‌های جدید باشد، یکی از رایج‌ترین روش‌های انتقال مفاهیم در این دوران، بازی است که موجب افزایش علاقه دانش‌آموزان به مطالعه می‌شود.

وی می‌افزاید: دانش‌آموزان باید به صورت عملی و میدانی در قالب بازی و روش‌های جدید آموزشی بعضی موارد را تجربه کنند، استفاده از جدول‌ها و اشکال متنوع، نقش‌آفرینی دانش‌آموز در انتقال مفاهیم درسی و حتی شعرخوانی این امر را امکان‌پذیر می‌کند.

این مشاور تحصیلی با اشاره به اهمیت همراهی خانواده‌ها همگام با معلم در تربیت فرزندان ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه والدین و اعضای خانواده مسئول بخشی از تربیت فرزندان هستند، می‌توانند با روش تدریس و آموزش معلم فرزند خود آشنا شوند و بازی‌هایی که در زمان کلاس انجام می‌شود را فراگیرند، سپس به همراه دیگر اعضای خانواده آن بازی را در فضای خانه انجام دهند، بدین صورت فرزند دانش‌آموز هم در کلاس درس و هم در فضای خانه رغبت دو چندانی برای مطالعه و درس خواندن خواهد داشت.

تأثیر رفتار معلمان بر رغبت دانش‌آموزان / دانش‌آموز زمانی که درس را بفهمد، نسبت به آن علاقه‌مند می‌شود

فروتن‌فر با بیان راهکارهای مطالعه لذت‌بخش برای دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم و کنکوری‌ها عنوان می‌کند: رفتار محبت‌آمیز توأم با احترام متقابل به دانش‌آموزان توسط معلم در افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموز به مطالعه درس و یادگیری مطالب خیلی تأثیرگذار است، همچنین دانش‌آموزان زمانی که مفاهیم درسی را فرا بگیرند و بدان تسلط پیدا کنند، علاقه مضاعفی نسبت به آن درس خواهند داشت.

وی با بیان اینکه اگر هدف دانش‌آموز از تحصیل و یادگیری به صورت شفاف برای او مشخص باشد، علاقه‌اش به تلاش بیشتر در مسیر علم‌آموزی افزایش پیدا خواهد کرد، اضافه می‌کند: تغییر پیدا کردن نگرش دانش‌آموزان نسبت به تحصیل دروس در مدارس و مطالعه آن‌ها، هدف‌گذاری در مسیر تحصیلی و تصمیم‌گیری‌های صحیح در راه افزایش آگاهی و معرفت می‌تواند به افزایش علاقه آن‌ها نسبت به درس خواندن کمک شایانی کند.

بر این اساس، بسیاری از دانش‌آموزان مطالعه را استرس‌زا و خسته‌کننده می‌دانند، اما لازم نیست این گونه باشد، چراکه مطالعه می‌تواند سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد و این بستگی به طرز فکر و نگرش دانش‌آموز نسبت به مطالعه دروس و تحصیل در مدرسه دارد، همچنین اگر به صحبت‌های افراد موفق در هر زمینه‌ای توجه کنیم، متوجه خواهیم شد یک ویژگی میان تمام آن‌ها مشترک است و در واقع دلیل اصلی پیشرفت آن‌ها، انجام دادن فعالیت‌هایی بوده که بدان علاقه داشته‌اند، بنابراین اگر دانش‌آموزان نیز از تحصیل و مطالعه دروس لذت ببرند، می‌توانند از تمام توانایی‌های خود استفاده کنند و شاهد پیشرفت روزافزون خود باشند.

منبع: imna-799550

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید