حجتالاسلام مرتضی عباسی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت انیمیشنها و بازیهای دیجیتال در فرهنگسازی اجتماعی به ویژه برای دانشآموزان اظهار کرد: دانشآموزان کودک و نوجوانان، زمان قابل توجهی از زمان خود را به انجام بازیهای دیجیتال و رایانهای اختصاص میدهند، از این رو عرصه تولید بازیهای بومی و فرهنگی که مبتنی بر ارزشهای کشورمان باشد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه بازیها و انیمیشنها اهمیت زیادی در فرهنگسازی دارند، افزود: زمانی که فردی وارد دنیای بازی رایانهای میشود و خود را در موقعیت شخصیت بازی قرار میدهد، تمام احساسات و حواس او درگیر بازی میشود و این امر نشاندهنده تأثیر بازیها بر روی افراد به ویژه دانشآموزان است و به همین دلیل باید به تولید بازیها و انیمیشنهای بومی و فرهنگی توجه ویژهای داشته باشیم.
کارشناس ارشد مشاوره کودک و نوجوان ادامه داد: بازیها و انیمیشنها نباید تنها به جنبههای سرگرمی محدود شود، بلکه باید دارای محتوای آموزشی و فرهنگی باشد، زیرا این امر میتواند به دانشآموزان و نوجوانان کمک کند تا با فرهنگ و ارزشهای کشور آشنا شوند و از تأثیرات منفی بازیها و انیمیشنهای خارجی جلوگیری شود.
حجتالاسلام عباسی با بیان اینکه تلاشهای بسیاری در عرصه تولید بازیهای رایانهای انجام شده است، عنوان کرد: بیشتر بازیهای رایانهای تولید شده، فضایی یکسان با بازیهای شرکتهای خارجی دارند، یعنی بعضی از بازیهای خارجی را با انجام تغییراتی ظاهری در فضای بازی و تغییر شخصیتهای اصلی به عنوان بازی رایانهای داخلی منتشر میشود، با این وجود این تغییرات کافی نیست و میطلبد بازیهای رایانهای تولید ملی در قالبهای جدیدی تولید و عرضه شود.
وی با تاکید بر اینکه بازیهای ایرانی باید دارای محتوای بومی و فرهنگی باشد، اضافه کرد: در بازیها میتوانیم شخصیتهای مذهبی و فرهنگی تاریخ کشورمان را معرفی کنیم و از نمادهای شهدایی بهره بگیریم، همچنین بازیهای رایانهای تولیدی باید با گرافیک بالا و جذابیت بیشتر تولید شود تا پس از عرضه بازیها بتوانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم.
کارشناس تشکلها و انجمنهای اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه انیمیشن نیز باید تلاشهای بیشتر و گستردهتری انجام شود، انیمیشنهای داخلی نیز همچون بازیهای رایانهای باید دارای محتوای فرهنگی باشند و از نمادهای جهان غرب استفاده نشود و سعی کنیم از نمادهای ایثار و شهدایی استفاده بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم فرهنگ خود را به درستی به مخاطبان جوان و نوجوان دانشآموز منتقل کنیم.