جمعه، 6 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » اضطراب اجتماعی در چه موقعیت‌هایی بروز می‌کند؟ / لزوم مداخله زودهنگام برای کنترل علائم

اضطراب اجتماعی در چه موقعیت‌هایی بروز می‌کند؟ / لزوم مداخله زودهنگام برای کنترل علائم

کد خبر: 5519

روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن، تأیید نشدن یا مورد انتقاد گرفتن، ملاقات با دیگران برای نخستین بار، مرکز توجه واقع شدن در یک جمع یا موقعیت اجتماعی و زیر نظر گرفته شدن هنگام انجام یک کار یا فعالیت از جمله موقعیت‌هایی است که می‌تواند موجب بروز اضطراب اجتماعی در افراد شود.

احمد پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اضطراب اجتماعی ابعاد مختلف زندگی افراد درگیر را مختل می‌کند، اظهار کرد: این نوع اضطراب با ترس و استرس شدید در موقعیت‌های اجتماعی همراه است و می‌تواند منجر به کناره‌گیری افراد از بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی شود.

وی افزود: تشخیص و مداخله زود هنگام در این اختلال می‌تواند به حداقل رساندن علائم و کند شدن پیشرفت آن کمک قابل توجهی داشته باشد و از بروز عوارض بعدی درگیر شدن با این اختلال مانند افسردگی، پیشگیری کند.

روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به اینکه به طور کلی مبتلایان به اضطراب اجتماعی بدبین‌تر از دیگران هستند و صحبت‌های عادی یا مبهم را نیز با نگاهی منفی تفسیر می‌کند، تصریح کرد: بسیاری از تحقیقات نشان داده است که این افراد خاطرات منفی را بهتر از دیگر خاطرات به یاد می‌آورند.

پدرام ادامه داد: مورد قضاوت ضعیف دیگران قرار گرفتن، تأیید نشدن یا مورد انتقاد گرفتن توسط دیگر افراد، ملاقات با دیگران برای نخستین بار، مرکز توجه واقع شدن در یک جمع یا موقعیت اجتماعی و زیر نظر گرفته شدن هنگام انجام یک کار یا فعالیت از جمله موقعیت‌هایی است که می‌تواند موجب بروز اضطراب اجتماعی در افراد شود.

وی گفت: افراد درگیر با اضطراب اجتماعی هنگام دعوت کردن یا دعوت شدن به مهمانی یا یک مکان خاص، شرایط خاص اجتماعی مانند عصبانیت‌ها و پرخاشگری‌ها، شرایطی که باید مصمم و قاطع جواب داد یا اظهار نظر کرد، مکالمه تلفنی در حضور دیگران و خوردن یا آشامیدن در حضور دیگر افراد علائم این اضطراب از جمله تپش قلب، تعرق و لرزش را تجربه خواهند کرد.

روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان اینکه برای درمان اضطراب اجتماعی، متخصصان حوزه روانشناسی از دارودرمانی (روان‌پزشکی) و روانکاوی بهره می‌گیرند، اضافه کرد: شناخت استرس و اضطراب، دلایل بروز آن و افزایش مهارت‌های افراد می‌تواند راهکاری مؤثر برای بهبود شرایط افراد درگیر با اضطراب باشد.

منبع: imna-772434

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید