به گزارش اکوایران، مقامات پکن پس از نشست حزبی هفته گذشته اعلام کردند که سن بازنشستگی به شیوه‌ای داوطلبانه و انعطاف‌پذیر افزایش خواهد یافت و البته جزئیات از این طرح ارائه ندادند. سن بازنشستگی برای کارگران اداری برای بیش از چهار دهه برای مردان 60 سال و برای زنان 55 سال نگه داشته شده است و چین را در پایین‌ترین نقطه این طیف در سراسر جهان قرار می‌دهد.

افزایش این آستانه سرعت کاهش جمعیت در سن کار را کاهش می‌دهد و زمان بیشتری به پکن برای پیدا کردن راهی برای افزایش نرخ زاد و ولد می‌دهد. و در حالی که افزایش سن بازنشستگی عموماً در بسیاری از کشورها نامحبوب است، واکنش‌های منفی در چین نگرانی‌های عمیق‌تری را درباره وضعیت اشتغال در دومین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد.

به گزارش بلومبرگ، بازار کار چین در بحبوحه رکود اقتصادی ضعیف است. شرکت‌های این کشور به خاطر فرهنگ «996» (کار از ساعت 9 صبح تا 9 شب در شش روز در هفته)، تبعیض علیه استخدام زنان و افراد بالای 35 سال بدنام هستند. استفاده فزاینده از هوش مصنوعی هم تهدیدی برای کارگران به شمار می‌رود.

در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، هشتگ‌های مربوط به تصمیم حزب شبکه اجتماعی ویبو (شبکه‌ای مانند ایکس) ترند شد و کاربران اینترنتی عمدتاً این حرکت را مورد انتقاد و تمسخر قرار دادند. البته برخی از موضوعات بعداً بدون هیچ توضیحی سانسور شدند.

این اولین بار نیست که پکن به دنبال افزایش سن بازنشستگی است - این موضوع در برنامه پنج ساله فعلی مطرح شد که قرار است سال آینده به پایان برسد. افزایش سن بازنشستگی در سال 2008 نیز مورد بحث قرار گرفته بود اما مقامات هر بار این موضوع را به تعویق انداخته بودند.

مانند بسیاری از کشورها، چین با جامعه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که به سرعت در حال پیر شدن است و کارگران کمتری را برای حمایت از سالمندان و تقویت پایه مالیاتی دولت باقی می‌گذارد. با وجود اینکه چین همچنان دومین کشور پرجمعیت جهان است اما جمعیت کل چین در سال 2023 به میزان 2 میلیون نفر کاهش یافت. روندی که به نظر می رسد پس از اینکه تعداد نوزادان متولد شده نیز به پایین ترین حد خود رسید، ادامه پیدا کند.