چهارشنبه، 4 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » هفته اول مرداد با ثبت ۱۳۶ زمین‌لرزه به پایان رسید / لرزه ۴.۹ ریشتری بر تن کرمانشاه

هفته اول مرداد با ثبت ۱۳۶ زمین‌لرزه به پایان رسید / لرزه ۴.۹ ریشتری بر تن کرمانشاه

کد خبر: 6010

از سی‌ام تیر تا پنجم مرداد، ۱۳۶ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است که در این بازه زمانی شاهد رخداد زلزله ۴.۹ ریشتری در استان کرمانشاه بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ داده در سطح کشور، در بازه زمانی سی‌ام تیر تا پنجم مرداد، ۱۳۶ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۱۸ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از سه ریشتر، ۱۳ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین سه تا چهار ریشتر و پنج زمین‌لرزه با محدوده بزرگی چهار تا پنج ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه گهواره در استان کرمانشاه با رخداد ۹ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، ۱۴ زمین‌لرزه در اصفهان، پنج زمین‌لرزه در بوشهر، سه زمین‌لرزه در تهران، ۱۳ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، ۲۱ زمین‌لرزه در خراسان شمالی و پنج زمین‌لرزه در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، هشت زمین‌لرزه در خوزستان، هشت زمین‌لرزه در سمنان، شش زمین‌لرزه در فارس، دو زمین‌لرزه در قم، ۱۰ زمین‌لرزه در کرمان، ۱۲ زمین‌لرزه در کرمانشاه، یک زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، یک زمین‌لرزه در گیلان، شش زمین‌لرزه در مازندران، یک زمین‌لرزه در مرکزی، هشت زمین‌لرزه در هرمزگان و هفت زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، گلستان، لرستان و همدان، هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان شمالی با ۲۱ زمین‌لرزه و اصفهان با ۱۴ زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز جمعه، پنجم مرداد ساعت ۰۱:۰۵:۴۲ با بزرگی ۴.۹ ریشتر در گهواره استان کرمانشاه به ثبت رسیده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۳۰ تیر

در زیارتعلی استان هرمزگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر در عمق ۲۴ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۲ کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان و ۲۴ کیلومتری فاریاب و ۳۵ کیلومتری کهنوج استان کرمان بوده است، وقوع زلزله ۳.۱ ریشتری در عمق هفت کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بود.

در اسالم استان گیلان زلزله ۲.۵ ریشتری، در سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷ ریشتری، در سرگز استان هرمزگان زلزله ۲.۹ ریشتری، در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۷ ریشتری، در اردکان استان فارس زلزله ۲.۸ ریشتری و در خورموج استان بوشهر زلزله ۲.۹ ریشتری به ثبت رسید.

در بهبهان استان خوزستان بعد از زلزله ۲.۹ ریشتری، زمین‌لرزه دیگری به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق ۱۶ کیلومتری به ثبت رسید و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۰ کیلومتری بهبهان و ۲۵ کیلومتری سردشت استان خوزستان و ۳۸ کیلومتری دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش شد.

یکشنبه ۳۱ تیر

یکه سود استان خراسان شمالی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق هفت کیلومتری لرزید و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۰ کیلومتری یکه‌سود این استان و ۴۹ کیلومتری ترکمنستان بوده است.

گزیک استان خراسان جنوبی زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۷ کیلومتری گزیک، ۳۷ کیلومتری اسدیه و ۵۷ کیلومتری قهستان این استان به ثبت رسید.

در سرگز استان هرمزگان زلزله ۲.۸ ریشتری، در بادرود استان اصفهان زلزله ۲.۷ ریشتری و در وحدتیه استان بوشهر زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

ایذه استان خوزستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۲.۸ ریشتر در عمق شش کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۷ کیلومتری ایذه، ۳۸ کیلومتری قلعه خواجه و ۵۰ کیلومتری قلعه تل این استان بوده است.

دوشنبه ۱ مرداد

در جایزان استان خوزستان زلزله ۲.۶ ریشتری، اهرم استان بوشهر زلزله ۲.۹ ریشتری، دامغان استان سمنان زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

گهواره استان کرمانشاه با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر در عمق هشت کیلومتری لرزید و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری گهواره، ۲۱ کیلومتری کرند و ۲۲ کیلومتری کوزران این استان بوده است.

وقوع زلزله ۲.۸ ریشتری از دیگر رخدادهای این منطقه گزارش شد.

سالند استان خوزستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۹ کیلومتری سالند، ۲۳ کیلومتری دزفول و ۲۷ کیلومتری اندیمشک این استان بوده است.

عنبرآباد استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۳ کیلومتری عنبرآباد، ۳۱ کیلومتری بلوک و ۳۵ کیلومتری جیرفت این استان گزارش شد.

سه‌شنبه ۲ مرداد

اسلامیه استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵ ریشتری، زواره استان اصفهان زلزله ۲.۶ ریشتری، دهرم استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری و شنبه استان بوشهر زلزله ۲.۸ ریشتری را تجربه کردند.

چهارشنبه ۳ مرداد

در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۸ ریشتری، در ریوش استان خراسان رضوی زلزله ۲.۸ ریشتری، در کیاسر استان مازندران زلزله ۲.۵ ریشتری و در نودژ استان کرمان زلزله ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

در ساغند استان یزد زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید.

پنجشنبه ۴ مرداد

حمیدیه استان خوزستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر در عمق ۲۸ کیلومتری لرزید که مرکز آن در ۲۶ کیلومتری حمیدیه، ۳۰ کیلومتری اهواز و ۳۵ کیلومتری هویزه این استان بوده است.

قاضی قلعه استان هرمزگان زمین‌زلزله‌ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۲ کیلومتری قلعه قاضی، ۳۷ کیلومتری تخت و ۳۸ کیلومتری فین هرمزگان بوده است.

در خوش رودپی استان مازندران زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد و فین استان هرمزگان زلزله ۳.۵ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری را تجربه کرد.

جمعه ۵ مرداد

گهواره استان کرمانشاه با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۹ ریشتر در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون آن در شش کیلومتری گهواره، ۱۷ کیلومتری کرند و ۲۳ کیلومتری کوزران این استان گزارش شد.

منبع: imna-775867

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید