به گزارش اکوایران، آمریکا و روسیه طی امروز پنچشنبه (11 مرداد) بزرگ‌ترین تبادل زندانیان خود در دوران پسا شوروی را انجام دادند. در این توافق، مسکو به آزادی «ایوان گرشکویچ» روزنامه‌نگار وال‌استریت ژورنال و «پل ویلان» تفنگدار سابق آمریکا به همراه «ولادیمیر کارا مورزا»، سیاستمدار و روزنامه نگار روسی-بریتانیایی اقدام کرد.

به نوشته فرانس 24، دراین توافق 26 نفر آزاد شده‌اند. زندانیانی از آمریکا، آلمان، لهستان، اسلوونی، نروژ، بلاروس و روسیه در این تبادل حضور داشتند که طبق اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، توسط سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه (میت) انجام شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در روز پنچشنبه از متحدان ایالات متحده که در این توافق تبادل زندانی بااهمیت شرکت داشتند، تمجید کرد و گفت آن‌ها تصمیمات جسورانه و شجاعانه‌ای در این رابطه گرفته‌اند.

بایدن اعلام کرده: «آلمان، لهستان، اسلوونی، نروژ و ترکیه با ما ایستادند. آن‌ها تصمیمات شجاعانه‌ای گرفتند و افرادی را که به حق در این کشورها در بازداشت بودند، آزاد کردند تا شرایط برای حمایت لجستیکی در جهت آزادسازی زندانیان آمریکایی و بازگشتشان به خانه فراهم شود.»

کاخ کرملین اعلام کرده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با حکمی 12 زندانی را عفو کرده است که شامل سه آمریکایی نیز می‌شود؛ اقدامی که به گفته کاخ کرملین در جهت بازگرداندن روس‌های زندانی در خارج از کشور انجام شده است.

کاخ کرملین در بیانیه‌‌ای از تمامی کشورهایی که به انجام این توافق تبادل کمک کردند، قدردانی کرده و از الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، تشکر کرده که شهروند آلمانی به نام «ریکو کرایگر» را آزاد کرده است.

این توافق به دنبال سال‌ها مذاکرات مخفیانه انجام شده است، آن هم در شرایطی که روابط میان واشنگتن و مسکو به دلیل جنگ پوتین علیه اوکراین، در وخیم‌ترین سطح خود از زمان جنگ سرد قرار دارد.

در گزارش دولت ترکیه آمده است که ۱۰ زندانی از جمله دو کودک خردسال به روسیه، ۱۳ نفر به آلمان و سه نفر به ایالات متحده منتقل شده‌اند.