به گزارش اکوایران، تصمیم آرژانتین برای طولانی‌تر کردن حمایت خود از پول ملی این کشور یعنی «پزو» در برابر بازار سیاه،‌ در حال کاهش قابل توجه ذخایر ارزهای خارجی این کشور است و تضعیف اعتماد سرمایه‌گذاران را به همراه دارد؛ اعتمادی که یک جنبه بسیار مهم و در عین حال شکننده از اقتصاد آسیب‌دیده این کشور محسوب می‌شود.

مداخله دولت در حمایت از پزو و بهای سنگین آن

به نوشته بلومبرگ، دولت آرژانتین در 13 جولای (23 تیر) برای نخستین‌بار اعلام کرد که در نرخ مبادله به اصطلاح «بلو چیپ» (blue chip swap rate) دخالت می‌کند تا ارزش پزو افزایش یابد. این به معنای گسترده شدن تلاش‌های دولت در بازار رسمی است که اجازه‌ می‌دهد پزو در هر ماه تنها 2 درصد در برابر دلار تضعیف شود.

از آن زمان تاکنون، ارزش پول ملی آرژانتین در برابر دلار آمریکا در بازار سیاه، حدود 9 درصد افزایش یافته است.

این اقدام نشانه‌ای از ناامیدی فزاینده در رابطه با تورم است که در حال حاضر در سطح 272 درصد قرار دارد. پزوی ضعیف‌تر هزینه واردات را افزایش می‌دهد و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. اما دخالت دولت در این زمینه، بهای سنگینی دارد؛ ذخایر ارزی بانک مرکزی آرژانتین از زمان این اقدام تا 1/9 میلیارد دلار کاهش یافته است. این پولی است که مقامات به هیچ عنوان نمی‌توانند از دست بدهند زیرا انتظار می‌رود پرداخت‌های اوراق قرضه بین‌المللی در مسیر افزایش به 9/4 میلیارد دلار در سال آینده میلادی است که نیمی از این مبلغ در ژانویه سررسید می‌شود.

پزو

شرکت کارگزاری پرتفولیو پرسونال اینورسیونز (PPI)، برآورد می‌کند ذخایر خالص تا تاریخ 30 جولای، منفی 6/7 میلیارد دلار بوده است.

یکی از کارشناسان به بلومبرگ اعلام کرده: «این اقدامات، راه‌حل‌های قدیمی برای مسائل جدید است و (بنابراین) کارایی ندارند. هر نوع مداخله دولت باعث ایجاد بی‌اعتمادی می‌شود.»

دولت آرژانتین اخیرا به کارگزاران اعلام کرده کاهش در ذخایر ارزی به دلیل پرداخت‌های اوراق بهادار و واردات حامل‌های انرژی بوده است و ذخایر بار دیگر در سه‌ماهه چهارم رشد خواهد یافت. سخنگوی وزارت اقتصاد این کشور به درخواست بلومبرگ برای اظهار نظر در این رابطه پاسخ نداد.

ریسک‌پذیری

نرخ موازی بلو چیپ آرژانتین از خرید اوراق بهادار به یک ارز و فروش‌ آن‌ها به ارز دیگر به دست می‌آید. بانک مرکزی از طریق خریداری اوراق قرضه دولتی به دلار و سپس فروش آن‌ها به پزو، در بازار مداخله کرده است. این فرآیند باعث کاهش عرضه ارز محلی و افزایش ارزش آن می‌شود.

نرخ بلو چیپ در حال حاضر حدود 1288 پزو در هر دلار است، در حالیکه این میزان پیش از مداخله در سطح 1405 قرار داشت. با این حال، پزو به همین اندازه در بازار سیاه قدرت نگرفته است.

طبق اعلام PPI، مداخله در بازار غیررسمی هزینه‌ای در حدود 231 میلیون دلار تا 261 میلیون دلار بین 15 تا 26 جولای (25 تا 5 مرداد) برای دولت آرژانتین داشته است. تخمین زده می‌شود که دولت‌ آخرین‌بار در 26 جولای مداخله انجام داده است.  

کاهش ذخایر ارزی در حال تشدید نگرانی ناشی از بازپرداخت‌های اوراق بدهی است که در بحبوحه رکود شدید، تورم افسارگسیخته و ارز ضعیف‌تر، به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. اوراق قرضه دولتی آرژانتین از آن زمان تاکنون با عملکرد ضعیف همراه شده‌اند و طبق شاخص بولمبرگ تا تاریخ 30 جولای، بازده منفی 1/3 درصد داشته‌اند.

آلخو چروونکو و پدرو کوئینتانیلا دیک، استراتژیست‌های UBS، اعلام کرده‌اند: «در حالیکه آرژانتین علاقه زیادی برای انجام پرداخت‌های مربوط به اوراق قرضه دارد، اما سوال اصلی این است که آیا این کشور ظرفیت انجام این کار را دارد یا خیر.»

«تاد مارتینز» و «شلی شتی»، کارشناسان فیچ ریتینگز، اعلام کرده‌اند مداخله ارزی در تضاد با توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول است که امکان تأمین مالی تازه توسط این صندوق برای آرژانتین را کمرنگ می‌کند.

آرژانتین دارای یک برنامه وام 44 میلیارد دلاری با صندوق بین‌المللی پول است و احتمالا پیش از افزایش بازپرداخت‌ها در سال 2026، به یک قرارداد جدید نیاز دارد.

پزو که بیش از حد ارزش‌گذاری شده است

مداخله در بازار نه تنها هزینه‌های زیادی دارد بلکه ممکن است در بلندمدت یک امر بیهوده باشد، چراکه پزو یک ارز بیش از حد ارزش‌گذاری‌شده در نظر گرفته می‌شود و بسیاری از کارشناسان انتظار کاهش ارزش آن را در بازار رسمی دارند.

خاویر میلی

خاویر میلی رئیس‌جمهور آرژانتین

دولت رئیس‌جمهور خاویر میلی، تسریع سرعت کاهش ماهانه 2 درصدی ارزش پزو و همچنین کاهش یکباره و ناگهانی این ارز مانند آنچه که در دسامبر رخ داد را رد کرده است. در واقع، میلی گفته است که قصد دارد پس از رسیدن تورم هسته یا تورم کلی به 2 درصد، سرعت کاهش ارزش پزو را به ماهانه 1 درصد کاهش دهد.

اما به گفته کریستین رید، مدیر پرتفوی اوراق بدهی محلی بازارهای نوظهور در ناینتی وان نورث آمریکا اینک، آن‌ها باید کاری برای بازگرداندن رقابت‌پذیری پزو و تقویت صادرات انجام دهند.

او گفت: «بنابراین هرگونه برنامه مداخله ارزی که قبل از کاهش ارزش ارز ارائه شود، احتمالا پایدار نخواهد بود.»