شنبه، 7 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » روز جهانی مردم بومی ۱۴۰۳ International Day of the World’s Indigenous People + شعار و پوستر

روز جهانی مردم بومی ۱۴۰۳ International Day of the World’s Indigenous People + شعار و پوستر

کد خبر: 6791

روز جهانی مردم بومی جهان International Day of the World’s Indigenous People هر سال در نهم آگوست و در راستای ادای احترام به این جوامع دوستدار طبیعت برگزار می‌شود، شعار این روز در سال ۲۰۲۴ «حفاظت از حقوق مردمان بومی در انزوای داوطلبانه و ارتباطات اولیه» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که حدود ۳۷۰ تا ۵۰۰ میلیون بومی در ۹۰ کشور جهان زندگی می‌کنند. این جوامع دارای مجموعه منحصربه‌فردی از زبان‌ها، سنت‌ها، فرهنگ‌ها و سیستم‌های حکومتی خود هستند. بسیاری از گروه‌های بومی پیرو سیستم‌هایی هستند که اجدادشان برای قرن‌ها دنبال می‌کردند و با ارائه نتایج مثبت تا به امروز، آزمون زمان را به موفقیت پاس کرده‌اند.

پیوند خاص بسیاری از مردم بومی با طبیعت موجب حفاظت از محیط زیست عمومی نیز شده است. حدود ۸۰ درصد از تنوع زیستی جهان در مکان‌هایی است که گروه‌های بومی در آن زندگی می‌کنند و مطالعات نشان داده است که جانوران، گیاهان و تنوع زیستی در مکان‌های زندگی مردم بومی رشد بهتری دارند.

روز جهانی مردم بومی ۱۴۰۳ International Day of the World’s Indigenous People + شعار و پوستر

با این حال چندین جامعه بومی در جهان به دلیل تلاش‌های پنهان و آشکار یک دولت مرکزی برای کنترل زندگی آن‌ها با مشکلاتی روبه‌رو هستند. این امر منجر به نقض حقوق مردم بومی شده است که در غیر این صورت زندگی آرام و هماهنگی را تجربه می‌کردند. به همین دلیل سازمان ملل در نهم آگوست ۱۹۸۲ با تشکیل کارگروه‌های ترویج و حمایت از حقوق بشر به برگزاری نخستین نشست در مورد مردم بومی پرداخت. این روز در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان روز جهانی مردم بومی جهان International Day of the World’s Indigenous People انتخاب شد.

تاریخ روز جهانی مردم بومی جهان ۱۴۰۳

روز جهانی مردم بومی جهان هر سال نهم آگوست مصادف با نوزدهم مرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی مردم بومی ۱۴۰۳ International Day of the World’s Indigenous People + شعار و پوستر

تاریخچه روز جهانی مردم بومی جهان

اولین روز جهانی مردم بومی جهان به‌طور رسمی در آگوست ۱۹۹۵ جشن گرفته شد. این روز پس از تصویب قطعنامه ۴۹/۲۱۴ توسط مجمع عمومی سازمان ملل در بیست‌وسوم دسامبر ۱۹۹۴ به‌عنوان تاریخ یادبود نخستین جلسه کارگروه سازمان ملل در مورد جمعیت‌های بومی انتخاب شد و هر سال توسط دولت‌ها و سازمان‌هایی برگزار داشته می‌شود که انجمن‌های آموزشی و کنفرانس‌هایی را برای دیدار و گفت‌وگو در مورد مسائل اجتماعی پیش روی گروه‌های بومی در سراسر جهان سازماندهی می‌کنند.

در این روز همچنین به تبادل اطلاعاتی در مورد هر گونه فعالیت و پروژه در حال انجام یا آتی پرداخته می‌شود که برای کمک به جوامع هدف انجام گرفته است.

روز جهانی مردم بومی ۱۴۰۳ International Day of the World’s Indigenous People + شعار و پوستر

شعار روز جهانی مردم بومی جهان ۲۰۲۴

شعار روز جهانی مردمان بومی جهان در ۲۰۲۴ «حفاظت از حقوق مردمان بومی در انزوای داوطلبانه و ارتباطات اولیه» تعیین شده است. این قشر از بومیان بهترین محافظان جنگل هستند و بقای آن‌ها نه‌تنها برای حفاظت از سیاره زمین، بلکه برای حفظ تنوع فرهنگی و زبانی نیز حیاتی است. در دنیای بیش از حد به هم پیوسته امروزی، وجود مردم بومی در انزوای داوطلبانه و تماس اولیه، گواهی بر تنوع غنی و پیچیده بشریت است و نابودی آن‌ها ضرر بزرگی برای دنیا خواهد بود.

منبع: imna-779248

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید