به گزارش اکوایران، جلسه علنی مجلس درخصوص بررسی و رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری و محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور درحال برگزاری است. 

پزشکیان در ابتدای جلسه به دفاع از کابینه پیشنهادی خود برخاست. به گفته علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات‌مجلس او دو ساعت و 30 دقیقه برای دفاع از کابینه خود زمان دارد. بخشی از اظهارنظرات رئیس جمهور را در ادامه می‌خوانید:

  • دولتی که امروز به مجلس معرفی شد دولت وفاق ملی است. دولت وفاق ملی خود را دولت همه ملت ایران می‌داند. 

  • عمل صالح یعنی رضایت مردم، اما مردم از ما شاکی‌اند و مقصر ما هستیم؛ مقصر آمریکا یا بیگانگان نیستند. مانند حیوان درنده نباید به جان مردم افتاد و آن‌‍ها را تکه و پاره کرد. 

 اگر صدای مردم شنیده نشود سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد 

  • بی‌میلی مردم در حضور پرشورتر در انتخابات نشانه‌ی دلسردی‌هاست. اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد و نتیجه آن نابودی اعتماد و سرمایه است.

  • کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سخت اقتصادی قرار دارند. بی‌عدالتی غالب در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و .... شده است. 

  • مردم احساس نارضایتی دارند و ما را پاسخگوی نیازها و خواست‌های خود نمی‌بینند؛ مردم نشان دادند که به کشور و انقلابشان علاقه دارند و اگر احساس کنند که رویه‌های اثربخشی برای حل مشکلات بکار گرفته شده است، با تمام وجود در صحنه خواهند بود و برای این باور کوچک‌ترین تردیدی ندارم. 

  • بین قوا هماهنگی ایجاد شده و نقطه قوت بسیار خوبی است و انشاالله روابط با مجلس دوستانه‌تر و برادرانه‌تر خواهد بود؛ نظام اداری ما تورم‌زا و غیر کارآمد است؛ در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌های نیمه تمام روبرو هستیم و کلی مصوبات داریم که عمل نکردیم و پولش وجود ندارد.

جوان ۲۲ ساله امروز معترض است

  • ما در مرکز راهبردی انرژی جهانیم؛‌ ما امکان ترانزیت گسترده داریم و تفاهمات بلند مدتی با کشورهای همسایه داریم؛ آمریکا در راس تهدیدهاست، تنش در منطقه داریم و ارتباطمان با همسایگان ضعیف است. اعتبار دولت در قبال ملت کاهش پیدا کرده است.

  • ما در کشور زندگی می‌کنیم که شهروندان آن در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد دلار و صادرات و واردات داشته ایم، اما به خاطر تحریم‌ها حتی امکان داشتن یک حساب رسمی بین المللی را نداریم. 

     مصرف کننده و تولید کننده و صادر کننده گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند. جوان ۲۲ ساله امروز معترض است؛ او نیمی از عمر خود را در تحریم‌های شدید اقتصادی گذرانده و آثارش را لمس کرده است. مردم امروز هر سال شاهد کاهش رفاه خود و خانواده شان هستند. این مسیر را باید حتما تغییر کرد. هر سه قوه در این رابطه مسئول هستند.

برنامه پزشکیان برای حل مشکلات اقتصادی

  • برای حل مشکلات اقتصادی به  چند اصل مشخص اشاره می‌کنم:

    1. نیاز به اجماع‌سازی در داخل

    2. تمرکز راهبردی دولت چهاردهم بر تقویت توان تولید رقابت‌پذیر

    3. توسعه سرمایه‌گذاری و تامین مالی

    4. بهینه‌سازی مصرف انرژی

    5. همزمانی کارآمدسازی

 نزدیک ۱۰ هزار ساعت روی وزرای پیشنهادی کار کرده‌ایم

  • ما به همه افراد و شخصیت‌ها گفتیم که افرادی که به نظرشان می‌توانند به دولت کمک کنند را به ما معرفی کنند، نزدیک ۱۰ هزار ساعت روی وزرای پیشنهادی کار کرده‌ایم و ۱۰ هزار پرونده شخصیت‌ها را بررسی کرده‌ایم.

  • ما به گفته‌هایمان پایبند بودیم و سعی کردیم نمادی از وفاق ملی باشند و این شخصیت‌ها از دولت شهید رئیسی، روحانی، احمدی‌نژاد و مجموعه‌ای از اشخاصی است که برای این مملکت و انقلاب زحمت می‌کشند.

  • از شما نمایندگان می‌خواهم کاری کنید که صدای واحدی از ما و شما هم داخل و هم خارج از کشور از ما بیرون بیاید.

  • باید دست به دست هم بدهیم که این مملکت بزرگ شود. ما را در این نگاه و در رفتن به سمت به وفاق یاری کنید. کاری کنید که دنیا بداند یکصدا با هم در پشت مقام معظم رهبری و در جهت رسیدن به آن چشم‌اندازها تلاش، کوشش و هم‌صدا خواهیم بود و اختلافات را کنار خواهیم گذاشت.

  •  نماینده مردم شاهین شهر در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: انتظار داشتیم دیدگاه‌هایتان را راجع به مسائلی از جمله چند نرخی بودن ارز را اعلام کنید تا بدانیم قرار است چه اتفاقی در این کشور بیفتند.

     حاجی دلیگانی، نماینده مخالف برنامه وزیران پیشنهادی: انتظار دیگری از نطق رئیس جمهور داشتیم

  • از نقد منصفانه استقبال می‌کنم، آقای رئیس جمهور بیشتر وزرای جنابعالی رأی اعتماد را خواهند گرفت اما انتظار داشتیم دیدگاه‌هایتان را راجع به مسائلی از جمله چند نرخی بودن ارز را اعلام کنید تا بدانیم قرار است چه اتفاقی در این کشور بیافتند.

این گزارش تکمیل می‌شود...