جمعه، 6 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » تعطیلی بازار مشهور فروش پرندگان و حیوانات وحشی در شیراز

تعطیلی بازار مشهور فروش پرندگان و حیوانات وحشی در شیراز

کد خبر: 7517

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز گفت: با راه‌اندازی گشت هم‌پوشان در شهر شیراز، مکان‌های عرضه، خرید و فروش پرندگان وحشی و غیر وحشی و سایر حیوانات جمع‌آوری و تعطیل شد.

کامران اسلاملو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در فارس در خصوص تعطیلی و مراکز جمع‌آوری خرید و فروش پرندگان و حیوانات وحشی و غیر وحشی در شهر شیراز، اظهار کرد: به جهت جلوگیری از قاچاق حیوانات و انجام نشدن هر گونه خرید و فروش حیوانات وحشی در شهرستان شیراز، گشت پایش مداوم پرنده فروشی‌های سطح شهر در دستور کار است که پس از آن با ورود دادستانی و فرماندار با برگزاری یک جلسه، گشت هم‌پوشان با دستگاه‌های اجرایی و خدماتی همچون شهرداری شیراز، جهاد کشاورزی و محیط زیست راه‌اندازی شد و با هماهنگی یگان ویژه نیروی انتظامی با حضور در محله چهارراه مشیر شیراز مکان‌های عرضه و خرید و فروش پرندگان وحشی و غیر وحشی و سایر حیوانات جمع‌آوری و تعطیل شد.

وی افزود: در این راستا تصمیم بر این گرفته شده است تا پرندگان وحشی و غیروحشی به محیط زیست تحویل شود، ماکیان همچون مرغ و خروس به جهاد کشاورزی و پرندگان زینتی به شهرداری تحویل شود تا به جهت مدیریت بر باغاتی که دارد پرندگانی که بومی ایران نباشند و امکان رها سازی آنها وجود ندارد نگهداری شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز تصریح کرد: جمع‌آوری و تعطیل مکان‌های عرضه و فروش حیوانات در این معبر مشهور شهری در شیراز در هفته گذشته صورت گرفت و رها سازی پرندگان انجام شد.

اسلاملو تاکید کرد: اجرای این طرح همچنان در دستور کار بوده و ادامه خواهد داشت و بنا داریم در تمام سطح شهر شیراز ساماندهی این مراکز و حیوانات انجام شود. از سوی دیگر در شهر جدید صدرا نیز گشت رصد تشکیل شد و در این شهر تعدادی پرندگان وحشی و یک گونه سنجاب ایرانی کشف شد که پس از نگهداری اولیه، تیمار و رها سازی آنها صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در این اقدام، تعداد ۱۴ مغازه در سطح شهر شیراز مورد رصد و پایش قرار گرفت و تعداد ۴۸ قطعه انواع پرندگان همچون کبک وحشی، طرقه، سهره، تیهو و سه سنجاب ایرانی کشف و رها سازی آنها انجام شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز خاطرنشان کرد: با کشف پرندگان وحشی در شهر صدرا یک پرونده قضائی تشکیل شد و ضرر و زیان مربوطه به مراجع قضائی اعلام شد.

اسلاملو ادامه داد: هدف از این اقدام ساماندهی مراکز عرضه است و صنوف باید مجوزات لازم را از اتحادیه مربوطه دریافت کرده باشند، از سوی دیگر محیط زیست هیچ گونه مجوزی در خصوص خرید و فروش حیوانات و پرندگان وحشی تأیید و صادر نمی‌کند و در صورت مشاهده برخورد قاطع خواهد داشت.

تعطیلی بازار مشهور فروش پرندگان و حیوانات وحشی در شیراز

ممنوعیت خرید و فروش هر گونه پرنده و حیوانات در سایت دیوار

وی همچنین در خصوص انتشار آگهی عرضه، خرید و فروش حیوانات در سایت دیوار، اظهار کرد: بر اساس مکاتبات صورت گرفته با پلیس فتا اقدامات لازم در این خصوص در دستور کار است تا سایت دیوار هیچ گونه فعالیت و انتشار آگهی در خصوص فروش پرندگان و حیوانات وحشی نداشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز تاکید کرد: با اجرای این طرح هر گونه خرید و فروش حیوانات در مکان‌های عرضه کننده ممنوع است و در صورتی که دست‌فروشان در ساعت‌های پایانی شب اقدام به این کار داشته باشند طی همکاری صورت گرفته با فرمانده نیروی انتظامی محل و گشت یگان حفاظت محیط زیست، با هر گونه اقدام برخورد خواهد شد.

اسلاملو افزود: با تشکیل گشت هم‌پوشان و دستور دادستانی و هماهنگی که میان دستگاه‌های اجرایی صورت گرفت، تمام پرنده‌فروشی‌های شهر شیراز مکلف شده‌اند به هیچ عنوان اقدام به خرید و فروش پرندگان وحشی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: اتاق اصناف مکلف شده است تا مجوز مراکز عرضه‌کنندگان را بررسی و اعلام کند که آیا این مراکز مجوز لازم از اتحادیه صنف پرندگان را دارند. اما به هیچ عنوان مراکز عرضه کننده حق ندارند پرندگان وحشی و حیوانات وحشی را خریداری کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز اضافه کرد: خط قرمز ما حیات وحش ماست و اجازه نخواهیم داد پرندگان و حیوانات دست خوش خرید و فروش و سو استفاده قرار بگیرند، این در حالی است که استان فارس استان غنی است و با داشتن چند پارک ملی، مناطق حفاظت شده متعدد و پناهگاه‌های حفاظت حیات وحش، سو استفاده کنندگانی وجود دارند که حیوانات و پرندگان را زنده‌گیری کرده و اقدام به فروش آنها می‌کنند.

اسلاملو در پایان تاکید کرد: شهروندان در هر کجا این موضوع را شاهد بودند که خرید و فروش هر گونه پرندگان و حیوانات وحشی انجام می‌شود به نزدیک‌ترین اداره محیط زیست این موضوع را اطلاع دهند.

منبع: imna-782855

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید