چهارشنبه، 4 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » هوای ۸ شهر آلوده و ناسالم است/پاک‌ترین هوا سهم شیراز شد

هوای ۸ شهر آلوده و ناسالم است/پاک‌ترین هوا سهم شیراز شد

کد خبر: 7671

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای هشت شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۸ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _جمعه دوم شهریور_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در هیچکدام از شهرهای در موقعیت هوای بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد، اما روز گذشته کلان‌شهر بوشهر در چنین موقعیتی بود.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۶۸ و اهواز با شاخص ۱۵۳ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهر اصفهان برمدار ناسالم (قرمز) ثبت شد.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای سنجش کیفیت هوا در کرج با شاخص ۱۲۱، تهران با شاخص ۱۳۱، زنجان با شاخص ۱۴۶، قم با شاخص ۱۰۷، اراک با شاخص ۱۳۷ و یزد با شاخص ۱۲۷ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) ثبت شده است، اما روز گذشته شهرهای کرج، تهران، اهواز، زنجان و همدان در موقعیت ناسالم (نارنجی) قرار داشت.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور طی امروز کلانشهرهای تبریز با شاخص ۶۶، اردبیل با شاخص ۷۷، بوشهر با شاخص ۶۴، شهرکرد با شاخص ۷۶، بیرجند با شاخص ۶۶، مشهد با شاخص ۵۷، سمنان با شاخص ۵۳، زاهدان با شاخص ۸۳، قزوین با شاخص ۸۱، کرمان با شاخص ۶۶، رشت با شاخص ۵۵ و همدان با شاخص ۹۲ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته یکم شهریور شهرهای تبریز، ایلام، شهرکرد، زاهدان، قزوین، قم، سنندج، کرمانشاه، رشت، اراک و یزد بر مدار سالم (زرد) بودند.

قابل توجه است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۴۳، ایلام با شاخص ۴۵، بجنورد با شاخص ۴۴، شیراز با شاخص ۳۹، سنندج با شاخص ۴۲ و کرمانشاه با شاخص ۴۴ وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، بیرجند، مشهد، بجنورد، سمنان، شیراز و کرمان در وضعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس همچون روز گذشته ثبت نشده است.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما دو شهر ناسالم (قرمز)، شش شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، یک سه شهر ناسالم (قرمز)، پنج شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ شهر سالم (زرد)، هشت شهر بدون داده ثبت بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

منبع: imna-783676

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید