چهارشنبه، 4 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » سایه شلوغی بر سر نصف جهان

سایه شلوغی بر سر نصف جهان

کد خبر: 7797

با توجه به افزایش روز افزون خودروها در سطح شهرها، شاهد رشد قابل توجهی ترافیک در سطح خیابان‌های کلان‌شهرهایی همچون اصفهان هستیم؛ به‌طوری که این معضل در حال حاضر به مسئله اصلی مدیران شهری تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این روزها ترافیک سنگین در کلان شهرهایی همچون اصفهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات مدیران و برنامه‌ریزان مسائل شهری مطرح است، چراکه چالش‌هایی نظیر آلودگی‌های زیست‌محیطی (هوا و صوت) گره‌های کور و سرسام‌آور ترافیکی شهروندان را می‌آزارد و عرصه را بر آن‌ها تنگ می‌کند؛ همهمه ترافیک و بوق ماشین‌ها نمی‌گذارد صدا به صدا برسد، گرمای هوا و دود گرفتگی خیابان‌ها به‌دلیل همین ازدحام خودروها است.

البته ترافیک اصفهان سال‌هاست که در پَس چالش‌های دیگر این کلان‌شهر همچون خشکسالی، آلودگی هوا و فرونشست مخفی شده است؛ کارشناسان بر این باورند عوامل متعددی در تشدید ترافیک اصفهان که در بسیاری از محله‌ها و نیز کوچه پس کوچه‌های شهر نیز تسری پیدا کرده است، نقش‌آفرین هستند و اگر برای این چالش شهر به سرعت کاری انجام نشود، بیش از گذشته شاهد گذران لحظات عمر مردم پشت ترافیک‌های سنگین خواهیم بود.

همهمه ترافیک و بوق خودروها اجازه نمی‌دهد صدا به صدا برسد و به همین جهت آلودگی صوتی نیز در شهر رو به افزایش است؛ بخشی از دلایل گرمای هوا و دود گرفتگی خیابان‌ها نیز به‌دلیل همین ازدحام خودروها است.

هزینه تردد شهروندان گاهی از هزینه خانواده‌ها برای پوشاک نیز بیشتر می‌شود و این ابرچالش جدی در همه کلان‌شهرهای کشور از جمله اصفهان است، زیرا ترافیک هزینه پنهان زیادی دارد که ممکن است آن‌ها را در محاسبات نیاوریم، اما اگر به تمام جوانب آن بپردازیم، رقم هزینه‌ای آن بسیار سنگین می‌شود و چه‌بسا گاهی وقت‌ها هزینه حمل‌ونقل از بسیاری هزینه‌های ضروری خانوار بیشتر است.

سایه شلوغی بر سر نصف جهان

لزوم استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای کاهش ترافیک

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ترافیک شهر اصفهان این روزها تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که هر یک به نوبه خود در تشدید این معضل سهم دارند، اظهار می‌کند: نخستین عامل را می‌توان در افزایش چشمگیر خودروها در سطح شهر جست‌وجو کرد، چراکه در شهر اصفهان با جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، روزانه یک میلیون خودرو در حال تردد است و اگرچه زیرساخت‌های معابر در شهر وضعیت مناسبی دارد، اما برای پاسخگویی به این حجم از ترافیک کافی نیست.

وی با بیان اینکه در مدل‌های جابه‌جایی درون‌شهری نیاز به تغییرات اساسی احساس می‌شود، می‌افزاید: بسیاری از سفرهای درون‌شهری ممکن است نیازمند این میزان از جابه‌جایی نباشند؛ به‌عنوان مثال تهیه مایحتاج با فاصله زیاد از محل سکونت یا انتخاب محل کار، خانه و مدارس کودکان در فواصل دور از یک‌دیگر، این معضل را تشدید می‌کند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: بارگذاری بیش از حد در سطح شهر اصفهان به‌ویژه در بخش‌های ساختمانی که اغلب بدون انجام مطالعات ترافیکی صورت گرفته است، از دیگر عوامل مؤثر بر ترافیک محسوب می‌شود.

قربانی خاطرنشان می‌کند: بی‌انضباطی‌های اجتماعی نیز یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد گلوگاه‌های ترافیکی در سطح شهر است؛ به‌عنوان نمونه، برخی شهروندان باوجود نزدیک بودن پارکینگ‌های عمومی، خودروهای خود را در کنار خیابان و به‌صورت دوبل یا حتی سوبل پارک می‌کنند که این امر موجب انسداد معابر و تشدید ترافیک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی یکی دیگر از عوامل مؤثر بر ترافیک شناخته می‌شود، تصریح می‌کند: در کلان‌شهرها نیاز است که به حمل‌ونقل انبوه‌بر، به‌ویژه توسعه مترو و اتوبوسرانی، توجه ویژه‌ای شود؛ البته مدیریت شهری اصفهان در این دوره تمرکز خود را بر توسعه این دو حوزه گذاشته است که امیدواریم در ماه‌های آتی شاهد بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی باشیم.

کاهش تعداد تاکسی‌ها در روزهای اخیر نیازمند بازنگری جدی در تعرفه‌های کرایه است

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه درصد پایین حضور تاکسی‌ها در سطح شهر، از دیگر عوامل تشدیدکننده ترافیک است، می‌گوید: کاهش تعداد تاکسی‌ها در روزهای اخیر نیازمند بازنگری جدی در تعرفه‌های کرایه است تا انگیزه‌ای برای بازگشت تاکسی‌ها به شبکه حمل‌ونقل عمومی ایجاد شود.

قربانی تاکید می‌کند: استفاده تک‌سرنشین‌ها از خودروها به شدت بر افزایش ترافیک تأثیرگذار است، به‌طوری که ۸۰ درصد خودروهای عبوری در شهر تک‌سرنشین هستند که برای کاهش این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی در استفاده از وسایل حمل‌ونقل جایگزین همچون دوچرخه، به‌ویژه در فواصل کوتاه هستیم.

وی می‌افزاید: قیمت پایین سوخت و بنزین نیز عامل دیگری است که به افزایش ترافیک شهری منجر می‌شود، همچنین مشکلات دیگری نظیر قطع برق نیز اختلالات شدیدی در نظم ترافیکی ایجاد کرده و تأثیرات منفی بر ترافیک شهر گذاشته است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم توجه به وضعیت ترافیکی شهر اصفهان اظهار می‌کند: آموزش به شهروندان ضروری به نظر می‌رسد، هرچند مدیریت شهری اقداماتی مؤثر برای بهبود این وضعیت انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث حلقه چهارم حفاظتی، تکمیل حلقه سوم، راه‌اندازی خط ۲ مترو، افزایش تعداد اتوبوس‌ها در سطح شهر و هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌ها اشاره کرد.

قربانی اضافه می‌کند: استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای کاهش ترافیک، از جمله سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل (ITS)، نیز یکی از اقدامات کلیدی مدیریت شهری بوده است، زیرا بهره‌گیری از دوربین‌های کنترل ترافیک و سایر تجهیزات پیشرفته می‌تواند نقش مؤثری در کنترل و کاهش ترافیک ایفا کند.

وی تصریح می‌کند: طبق قوانین جاری، کنترل ترافیک بر عهده پلیس راهور و ایجاد زیرساخت‌های مناسب نیز بر عهده مدیریت شهری است که در مجموع هماهنگی میان این دو نهاد می‌تواند نقش مؤثری در بهبود وضعیت ترافیکی اصفهان داشته باشد.

سایه شلوغی بر سر نصف جهان

تصادف‌های متعدد موجب ایجاد تراکم و تأخیر در ترددها می‌شود

سیدحمیدرضا ابطحی، مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان معتقد است: طبق بررسی‌های کارشناسی در اصفهان بیش از آنکه مسئله حجم و تراکم مطرح باشد، تصادف‌های متعدد در این کلان‌شهر موجب ایجاد تراکم و تأخیر می‌شود.

وی می‌افزاید: هنگامی که در خیابان‌های میانی و مرکزی یک، دو و بعضی مواقع سه ردیف از حجم خیابان با توقف‌های ممنوع از تردد حذف می‌شود، تمام چرخه ترافیک شهر با مشکل مواجه می‌شود و شهروندان شاهد ترافیک متراکم در محدوده شهری می‌شوند.

مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: طبق جلسات برگزار شده با کارشناسان حوزه معاونت ترافیک، شهرداری‌های مناطق و معاونت راهور نیروی انتظامی، مقرر شده است که با اصلاح هندسی معابر، زمان‌بندی دقیق چراغ‌های راهنمایی، افزایش سامانه‌های ثبت انواع تخلف و نظارت دقیق و اعمال قانون عوامل راهور با تخلف‌های حادثه‌ساز و مشکل‌ساز برای شهروندان از جمله سرعت غیرمجاز، حرکت‌های مارپیچ، عبور از چراغ قرمز، توقف‌های دوبله و توقف در ایستگاه‌های اتوبوس برخورد شده است و امکان انجام این بی‌قانونی‌ها در معابر کاهش پیدا کند.

شهروندان برای آرامش و روان شدن تردد برای خود و سایر شهروندان از تخلفات رانندگی پرهیز کنند

ابطحی با بیان اینکه تخلفات رانندگی به‌صورت ویژه مد نظر عوامل کنترل ترافیک و راهور قرار گرفته و به‌صورت شبانه‌روزی در راستای اعمال قانون و روان‌سازی ترافیک ثبت شده است، می‌گوید: تخطی از سرعت مجاز، عبور از چراغ قرمز، رفتارهای حادثه‌ساز، توقف‌های ممنوعه و دوبله و توقف در ایستگاه‌های اتوبوس از جمله این تخلفات است.

وی خاطرنشان می‌کند: شهروندان نه به دلیل اعمال قانون و جریمه، بلکه برای آرامش و روان شدن تردد برای خود و سایر شهروندان از تخلفات رانندگی پرهیز کنند تا شاهد معابری منظم‌تر، ترافیکی روان‌تر و شهروندانی بانشاط‌تر باشیم.

به گزارش ایمنا، بر اساس تجربه شهرهای موفق بزرگ دنیا، حمل‌ونقل موضوع اول و اولویت نخست در اداره این شهرهای بزرگ است؛ در اصفهان نیز باید به این موضوع توجه جدی شود و نوع نگاه و سیاست در اداره شهر باید به سمت سیاست‌هایی برود که حمل‌ونقل مناسب‌تری برای شهروندان رقم زده شود و رفع مشکلات ترافیکی و موضوع حمل‌ونقل، اولویت نخست مدیریت شهری این کلان‌شهر باشد.

منبع: imna-781483

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید