دوشنبه، 9 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » خاورمیانه در بزنگاه تاریخی

خاورمیانه در بزنگاه تاریخی

کد خبر: 9461

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه نهم مهر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرصت دادن به جنایتکار آن را جری‌تر خواهد کرد» نوشت: رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، ضمن تسلیت شهادت مجاهد کبیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و محکومیت شدید این جنایت از سوی رژیم سفاک صهیونیستی گفت: چنین جنایتی بار دیگر ثابت کرد این رژیم جنایتکار به هیچیک از موازین و چهارچوب‌های بین‌المللی پایبندی ندارد.
مسعود پزشکیان افزود: ادعاهای سران آمریکا و کشورهای اروپایی نیز که در ازای عدم پاسخ ایران به ترور شهید هنیه، وعده آتش‌بس می‌دادند، تماماً دروغ بود و فرصت دادن به چنین جنایتکارانی صرفاً آنان را در ارتکاب به جنایات بیشتر جری‌تر خواهد کرد.
رئیس جمهور در ادامه به بخشی از سخنان خود در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی امریکایی مبنی بر اینکه حزب‌الله لبنان نباید در جنگ با رژیم صهیونیستی تنها بماند و بازتاب گسترده آن در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: الان هم معتقدم نباید مبارزان و مجاهدان لبنانی را در این نبرد تنها گذاشت تا این رژیم سفاک نوبت به نوبت کشورهای محور مقاومت را مورد تجاوز قرار دهد و زنان و کودکان بی‌گناه را به خاک و خون بکشد.
پزشکیان با تأکید بر مسئولیت سنگین کشورهای عربی و اسلامی در مقابل وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی در منطقه گفت: کشورهای اسلامی نباید نسبت به جنایتگری این رژیم بی‌تفاوت باشند، چرا که امروز به تمام مردم جهان ثابت شده که جنایتکار اصلی و عامل جنگ، ناامنی و آدم‌کشی در جهان کیست!
رئیس جمهور با انتقاد شدید از رفتار دوگانه رسانه‌های غربی در برابر تروریسم عریان و عیان رژیم صهیونیستی تصریح کرد: رسانه‌هایی که کوچک‌ترین اتفاقات در ایران را تا حد ممکن بزرگ‌نمایی می‌کنند تا کشورمان را در مظان اتهام قرار دهند، چگونه این حجم عظیم از جنایات به چشم‌شان نمی‌آید و خود را به خواب زده‌اند؟
پزشکیان با تأکید بر اینکه قطعاً چنین روندی برای ما قابل پذیرش نخواهد بود و بدون پاسخ هم نخواهد ماند، تأکید کرد: اگر چه پاسخ قاطع به این نامردهای جنایت‌پیشه ضروری است، اما بنا به تجربه تاریخی، نهضت‌های آزادیخواهانه و بیدارگرایانه با ترور افراد و شخصیت‌های آنان از بین نخواهند رفت و ده‌ها نفر دیگر برای برداشتن و برافراشتن پرچم ظلم‌ستیزی و عدالتخواهی آماده‌اند.

خاورمیانه در بزنگاه تاریخی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سگ هار صهیونیست فقط با حمله نظامی مهار می‌شود» نوشت: مسئله تصمیم‌گیری یکی از ارکان مهم در تعیین سیاست خارجی، راهبردهای کلی و تاکتیک‌ها در عمل به شمار می‌آید، به همین ترتیب نظریات و ایده‌های بسیاری در علم روانشناسی، علوم اجتماعی و روابط بین‌الملل در حوزه مدل‌های تصمیم‌گیری، تصمیم‌گیری در مضیقه زمانی، سناریونویسی و نوع مواجهه با حرکت‌های دشمن به رشته نگارش درآمده است. در همین راستا، نظریاتی همچون نظریه بازی‌ها و انتخاب عقلانی به مدل‌سازی تصمیم‌گیری در موقعیت‌های خاص و در ضرب‌الاجل‌های زمانی پرداخته و بر اساس آن ایده جدیدی به عنوان ایده مرد دیوانه (MadMan) در سیاست خارجی و سیاستگذاری استراتژیک شکل گرفته است.

بازی بزدل (Chicken game) یکی از معروف‌ترین مدل‌سازی‌ها در توضیح ایده مرد دیوانه به شمار می‌آید. این بازی که برگرفته از رقابت جوانان آمریکایی و از دل فرهنگ آمریکا خارج شده است بر این اساس طراحی شده است که دو خودرو در یک جاده باریک به سمت هم در حرکت هستند و طرفی که در نزدیکی برخورد از مسیر خارج شود بازنده و خودرویی که در جاده بماند برنده مسابقه است. بر همین اساس ایده مرد دیوانه در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در اوج جنگ سرد مورد استفاده قرار گرفت و در رفتار افرادی همچون ترامپ نیز مشهود بود. ماکیاول نظریه پرداز سیاست چندین قرن پیش در توجیه دیوانه‌نمایی در سیاست عنوان می‌دارد «تشبه و تظاهر به جنون کار بسیار عاقلانه‌ای است»

بنیامین نتانیاهو در طی قریب به یک سالی که از جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه می‌گذرد در تلاش است که با در پیش گرفتن ایده مرد دیوانه و با غیرعقلانی نشان دادن انتخاب‌های خود محور مقاومت را به عقب‌نشینی وادار ساخته و خود را از باتلاق جنگ غزه و رسوایی در سطح افکار عمومی جهان نجات دهد. رژیم اسرائیل که به دلایل ذاتی همچون مساحت و عمق راهبردی کم (که از سرزمین فلسطین تحت اشغال دارد)، جمعیت کوچک و شکننده و سختی بسیار در روند تجارت خود را در مضیقه شدید می‌بیند در طی عمر کوتاه و منحوس خود همواره سعی بر تسلط، نفوذ و ضربه به کل منطقه غرب آسیا و به خصوص قدرت‌های منطقه داشته، اکنون نیز سعی در ترساندن دشمنان و رقبای خود با از بین بردن فرض عقلانیت در تحلیل دیگران نسبت به خود دارد.

خاورمیانه در بزنگاه تاریخی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «علیه صهیونیست‌ها از سترالیا تا اروپا» را برگزید و نوشت: شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان، آتش خشم جهانیان از توحش یک سال اخیر صهیونیست‌ها در غزه و لبنان را بار دیگر شعله‌ور کرد. در حیدرآباد هند در محکومیت ترور سیدحسن نصرالله تجمع گسترده‌ای شکل گرفت. در نروژ هم مردم در حالی که چفیه و پرچم لبنان و فلسطین را حمل می‌کردند، خواستار پایان اشغالگری صهیونیست‌ها شدند. پلیس آلمان همان‌طور که انتظار می‌رفت، اقدام علیه صهیونیست‌ها را تاب نیاورد و تظاهرات همبستگی با غزه و لبنان و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در برلین را سرکوب کرد. در استرالیا هم خیل معترضان به جنایات صهیونیست‌ها با در دست داشتن تصویر شهید نصرالله و پرچم حزب‌الله تظاهرات کردند. همچنین، هزاران عراقی در سایه تدابیر شدید امنیتی در برابر سفارت آمریکا در کشورشان تظاهرات کردند. شهرهای ناصریه، بابل، کرکوک، بعقوبه، کاظمین و بصره دیگر نقاطی است که مردم به دنبال شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان به خیابان آمدند. صدها فلسطینی، اردنی و مغربی در رام‌الله، امان و رباط در محکومیت ترور سیدحسن نصرالله و استمرار حملات این رژیم به لبنان راهپیمایی کردند.

در رام‌الله، صدها تن این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و همبستگی و حمایت خود را از لبنان و غزه اعلام کردند. شرکت‌کنندگان شعارهایی در حمایت از نصرالله و رهبران مقاومت فلسطین همانند اسماعیل هنیه و محمد الضیف و در حمایت از غزه، لبنان و یمن و مخالفت با هماهنگی‌های امنیتی (میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی) سر داده و تأکید کردند که انتقام از رژیم اشغالگر قطعی بوده و مقاومت ادامه دارد. حاضران شعار می‌دادند: «هیهات‌مناالذله» و این گفته شهید هنیه که «هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت» را تکرار می‌کردند. همچنین آن‌ها پرچم‌های حزب‌الله، فلسطین، لبنان و یمن و تصاویر شهید نصرالله را برافراشتند. عاهد الخواجا از رهبران ابتکار عمل ملی فلسطین نیز به العربی‌الجدید گفت: «رژیم صهیونیستی برای ترور هر فلسطینی و لبنانی مبارزی تلاش می‌کند، اما هرچقدر هم بکشد و ویران کند، هرگز ملت فلسطین را شکست نداده و در برابر آن‌ها بازدارندگی ایجاد نخواهد کرد، ایده و کار حزب‌الله درگرو اشخاص نیست و ما اطمینان داریم که مقاومت با وجود حزن و اندوه فقدان نصرالله، ادامه می‌یابد.»

خاورمیانه در بزنگاه تاریخی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راه نصر» نوشت: ما عزادار سیدیم اما عزادار حزب‌الله نه! حزب‌الله درخت تناور ۴۰ ساله است. بیدی نیست که با این توفان‌ها بیفتد. آن سال‌ها که نهالی بود، چنین روزهایی را به سلامت پشت سر گذاشت، حالا که درخت تناور پرثمری است. آن زمان که صهیونیست‌ها سیدعباس را زدند، حزب‌الله یکی از چند گروه شیعه مبارز در لبنان بود که حتی برای همه نیروهای خود نیز سلاح به اندازه کافی نداشت. حالا که صهیونیست‌ها سیدحسن را شهید کردند، رسانه‌ها نمی‌گویند ترور دبیرکل حزب‌الله، بلکه سیدحسن را «رهبر لبنان» می‌نامند. حزب‌الله در ۳۳ سالی که سیدحسن رهبری آن را بر عهده داشت، تبدیل به بزرگ‌ترین قدرت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی لبنان شد. شیعه، سنی، دروزی و مسیحی در مقابل تهدیدات صهیونیست‌ها، چشم امید به حزب‌الله داشته و دارند. جنگ تموز و پیروزی افتخارآفرین حزب‌الله در مقابل ارتش تا بن دندان مجهز رژیم صهیونیستی نشان داد دبیرکل جدید در ۱۵ سال پس از شهادت سید عباس موسوی، چه سازمانی با چه اعجوبه‌هایی تربیت کرده است. حزب‌الله اما در ۳۳ سال، از یک گروه شیعه مبارز، تبدیل به ستون فقرات لبنان شد. این حزب‌الله است که لبنان را سرپا نگه داشته است. نه تنها لبنان، بلکه سوریه نیز امنیت خود را مرهون حزب‌الله لبنان می‌داند. این حزب‌الله بود که با سفارش حاج‌قاسم به صحنه آمد و در کنار سایر مدافعان حرم، سوریه را از شر تکفیر و داعش نجات داد. این حزب‌الله بود که تبدیل به بازوی حاج‌قاسم برای سازماندهی سازمان رزم حشدالشعبی شد. حزب‌الله حالا از یک گروه مبارز شیعه لبنانی تبدیل به پناهگاه مظلومان و بی‌پناهان منطقه شده است؛ قدرتمندترین ارتش نامنظم غرب آسیا و به تعبیری دنیا. آن زمان که اسحاق شامیر، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی دستور ترور سیدعباس را داد شاید در این خیال بود که کار حزب‌الله تمام شده است. شامیر مرد اما حزب‌الله ماند، قدرتمندتر شد، قدرتمندترین شد؛ با سیدحسن نصرالله. حالا هم همین است. وجود سازمان بزرگ حزب‌الله وابسته به هیچ کسی، حتی نصرالله بزرگ هم نیست. ساخت مستحکم حزب‌الله با این ترورها صدمه‌ای نخواهد دید.

خاورمیانه در بزنگاه تاریخی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «دوقطبی های تحلیلی» را برگزید و نوشت: پس از خونین‌ترین روز لبنان از زمان جنگ داخلی در سه دهه اخیر، اکنون پرسش بزرگ این است که آیا ترور و شهادت سیدحسن نصرالله، شروع جنگ بسیار بزرگ‌تر را به دنبال خواهد داشت و اساساً پاسخ تهران به این اتفاق چه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال، محمدجواد ظریف (معاون راهبردی رئیس جمهور) در حاشیه مراسم یادبود سیدحسن نصرالله که دیروز یکشنبه در دفتر حزب الله لبنان در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران مجدداً همان ادبیات دیگر مقامات را تکرار و اظهار کرد «واکنش ایران در زمان مناسب و به انتخاب ایران در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی صورت خواهد گرفت و در سطح عالی حکومت حتماً تصمیم‌گیری خواهد شد». با این حال فضای سیاسی، تحلیلی و رسانه‌ای ایران از بعدازظهر شنبه و پس از اعلام رسمی شهادت سیدحسن نصرالله به یک دوقطبی شدید دچار شده که یک سر آن با مانور روی کلیدواژه «تله جنگ» همچنان معتقدند نباید تهران وارد سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها با اسرائیل شود؛ چراکه جنگ گسترده و تقابل با واشنگتن را به همراه خواهد داشت و در سوی دیگر طیفی با تشدید انتقادات و حتی اعتراضات خود درباره عملکرد یک ماهه سیاست خارجی دولت چهاردهم و به ویژه اتفاقاتی که در نیویورک گذشت، بر واکنش قاطع و پاسخ سخت ایران به اسرائیل تأکید دارند. البته برخی چهره‌ها هم بودند که پا را فراتر گذاشته و از لزوم هسته‌ای شدن تهران سخن می‌گویند. برخی چهره‌ها نظیر دیاکو حسینی که در توییتی نوشت: «با تضعیف حزب الله و حماس، اسرائیل سه دلیل معتبر را در اختیار ایران قرار داد که اولین بمب را آزمایش کند؛ اول ایجاد بازدارندگی در مرکز در فقدان بازدارنده بودن بازوهای پیرامونی. دوم، ابتکاری جایگزین برای ورود به جنگ تمام عیار با اسرائیل و سوم، نوسازی اهرم‌ها و پرستیژ مذاکراتی». فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، در گفت‌وگویی تأکید دارد «اگرچه ایران نیازی به بمب اتم برای نابود کردن اسرائیل ندارد و جبهه مقاومت با صبر و حوصله‌ای که دارد، در یک جنگ فرسایشی نسخه اسرائیل را خواهد پیچید»، با این حال او توصیه کرده است «در این مقطع، ایران اورانیوم را تا ۹۰ درصد غنی کند و تولید آب سنگین را از سر بگیرد». پیش تر هم ابوالفضل بازرگان، کارشناس صداوسیما، «پس از ترورهای اسرائیل تنها راه موجود برای ایران را خروج از ان پی تی و حرکت به سمت ایجاد بازدارندگی کامل هسته‌ای اعلام کرده بود».

خاورمیانه در بزنگاه تاریخی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خاورمیانه در بزنگاه تاریخی» نوشت: حال و هوای تهران و بیروت غمبار است. هر دو پایتخت مهم مقاومت در سوگ شهادت سیدحسن نصرالله نشسته‌اند. نشانه این غم مشترک به‌وضوح در دیدار مقام‌های کشوری و لشکری از دفتر نمایندگی حزب‌الله لبنان در ایران نمایان بود. تصاویر منتشرشده از این دیدارها چهره مغموم و ناراحت سردار قاآنی و دکتر ظریف را در کنار عبدالله صفی‌الدین، نماینده حزب‌الله به نمایش می‌گذاشت. اما گزارش‌های الجزیره و نیویورک‌تایمز نیز از آن سوی مرزها تصویر چندان متفاوتی ارائه نمی‌کنند. برخلاف جوسازی برخی رسانه‌های غربی، حرفه‌ای‌ترهای عالم خبر و تحلیل در غرب معتقدند که تصویرسازی از حزب‌الله پس از نصرالله به‌عنوان یک سازمان بی‌دفاع و برهم ریخته دور از واقعیت است و این جنبش با تعیین جانشین سید مقاومت، نبرد با اسرائیل را با شدتی بیشتر از امروز ادامه خواهد داد. در این میان فارن‌افرز به دولت بایدن متذکر می‌شود که در حال ورود به جنگ بزرگ هستیم و بهتر است آمریکا برای پیشگیری از چنین جنگی الگوی «شاتل دیپلماسی» کیسینجر پس از جنگ ۱۹۷۳ را دنبال کند.

خاورمیانه در بزنگاه تاریخی

منبع: imna-795140

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید