چهارشنبه، 2 آبان 1403
ایده خبر » ورزشی » افشای اسناد نظامی و جنگ روانی به روش صهیونیستی!

افشای اسناد نظامی و جنگ روانی به روش صهیونیستی!

کد خبر: 10588

نشت اطلاعاتی آمریکا از آمادگی رژیم صهیونی برای حمله قریب‌الوقوع به ایران در حالی صورت گرفته که در پی عملیات «وعده صادق ۲» رسانه‌های عبری و غربی، اخباری از واکنش احتمالی این رژیم منتشر کرده بودند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد یک نوع عملیات روانی باشد تا درز اطلاعات.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به تازگی افشای دو سند «فوق‌محرمانه» از اطلاعات آمریکا درباره برنامه‌های نظامی رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران در شبکه‌های اجتماعی به صدر اخبار رسانه‌های جهان تبدیل شده است. این اسناد شامل تصاویر ماهواره‌ای از تمرینات نظامی این رژیم و جزئیات آماده‌سازی برای حمله احتمالی حکایت دارند. رسانه‌های آمریکایی نیویورک تایمز، آسوشیتدپرس و سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه، اصالت اسناد لو رفته را تأیید کرده‌اند.

ماجرا از این قرار بود که این دو سند اطلاعاتی که در اختیار پنتاگون بوده، برای اولین بار در روز جمعه ۲۷ مهر در کانال تلگرامی «میدل ایست اسپکتیتور» یا «دیده بان خاورمیانه» منتشر می‌شود؛ کانالی که طبق ادعای آمریکایی‌ها، حامی ایران است. این کانال تلگرامی ادعا کرده که اسناد افشا شده را از منبعی در نهادهای اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده است.

آژانس ملی اطلاعات ژئومکانی آمریکا که مسئول تحلیل تصاویر و اطلاعات جمع‌آوری شده به وسیله ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده در سراسر دنیاست، این اسناد که مربوط به روزهای ۲۴ و ۲۵ مهرماه بوده است را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و با هدف ارائه تحلیلی از حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران تهیه کرده است که بلافاصله پس از یک روز از لو رفتن این اسناد، گمانه‌زنی و تحلیل درباره محتوای اسناد، به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شد.

با وجودی که هنوز منشأ نشت اطلاعاتی مذکور مشخص نیست اما کانال تلگرامی انتشار دهنده اطلاعات، توضیح داده که «یک منبع آگاه در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده» این اسناد را افشا کرده است. با وجودی که آمریکا برای پیگیری موضوع تلاش می‌کند اما گمانه زنی‌ها در خصوص «عمدی» بودن درز این اسناد توسط آمریکا، چندان دور از ذهن و واقعیت نیست.

منشأ نشت اطلاعاتی در پنتاگون

حالا مقامات آمریکایی در تلاشند منبع نشت اطلاعات را شناسایی کنند؛ موضوعی که رسانه‌های آمریکایی هم از آن خبر داده‌اند و نوشته‌اند که افشای اسناد فوق محرمانه اطلاعاتی آمریکا درباره طرح حمله رژیم صهیونیستی به ایران، باعث نگرانی واشنگتن و آغاز تحقیق و تفحص ایالات متحده در این زمینه شده است.

براساس گزارش اسکای نیوز، عامل افشای اطلاعات محرمانه، از کارکنان دفتر «لوید آستین» وزیر دفاع بوده است. دفتر پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نهاد امنیتی در حال بررسی انتشار عمومی اسناد بسیار محرمانه درباره ماجراجویی احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران است. پلیس فدرال آمریکا از بررسی چگونگی درز اطلاعات محرمانه درباره ماجراجویی تل‌آویو علیه جمهوری اسلامی توسط یک تیم متشکل از اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده و وزارت دفاع این کشور خبر داد.

افشای اسناد نظامی و جنگ روانی به روش صهیونیستی!

در چنین شرایطی برخی فرضیه‌ها بر مبنای نفوذ ایران یا اقدام عمدی دولت بایدن برای تأخیر در حمله رژیم صهیونیستی مطرح شده است. با این حال مقامات و نهادهای اطلاعاتی آمریکا برآوردی از میزان خسارت احتمالی این نشت اطلاعاتی ندارند؛ از منشأ درز این اطلاعات فوق‌محرمانه هم خبری نیست و این وضعیت نگرانی‌های جدی درباره امنیت اطلاعات و تنش‌های منطقه‌ای برای آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال داشته است.

نکته جالب توجه آنکه این اسناد تحت عنوان «فوق محرمانه» طبقه‌بندی شده بودند و تنها اعضای اتحادیه اطلاعاتی فایو آیز، شامل پنج کشور آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند به آن دسترسی داشته‌اند که همین موضوع کار را برای شناسایی منشأ نشت اطلاعاتی سخت‌تر می‌کند.

در این بین، بی‌اطلاعی از اینکه نشت اطلاعات تنها محدود به دو سند اخیر بوده است یا شامل اسناد دیگر هم می‌شود، بر نگرانی‌های مقامات کاخ سفید افزوده است.

برای بررسی ماجرا بد نیست نگاهی به آغاز تهدیدات نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران بیندازیم که با عملیات وعده صادق ۱ شروع شد و حالا پس از عملیات وعده صادق ۲ شدت گرفته است. عملیات‌هایی که در پاسخ به ترور چهره‌های شاخص مقاومت صورت گرفته است. این عملیات‌ها که به تقویت روحیه رزمندگان جبهه مقاومت کمک کرد در حالی برنامه‌ریزی و اجرا شدند که رژیم کودک کش صهیونیستی بیش از یک سال است که مردم نوار غزه را تحت شدیدترین محاصره قرار داده است و علاوه بر آن با تداوم ماجراجویی‌های دیوانه‌وار خود و ریختن باران آتش بر مردم بی پناه لبنان، هر روز جنایتی را به فوج جنایات بی شمار خود می‌افزاید و حالا دیگر برای جامعه جهانی نیز فاش شده است که اگر نبود چراغ سبز آمریکا و حمایت‌های مختلف نظامی و تسلیحاتی و مالی ایالات متحده، رژیم صهیونیستی هرگز نمی‌توانست به وحشیگری‌های خود در غرب آسیا دامن بزند.

حالا چندی است جمهوری اسلامی ایران عملیات وعده صادق ۲ را با شلیک بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک با موفقیت به پایان رسانده و از آن پس تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران اسلامی شدت گرفته است و از حمله به تأسیسات نفتی و هسته‌ای ایران به عنوان پاسخ مشروع خود و اقدام تلافی‌جویانه علیه ایران یاد کرده است. اما مقامات جمهوری اسلامی نیز بیکار ننشسته‌اند و در ادامه به آمریکا و رژیم صهیونیستی گوشزد کرده‌اند که در صورت چنین اقدامی پاسخی به مراتب سنگین‌تر از عملیات وعده صادق ۲ دریافت خواهند کرد. حالا دیگر جامعه جهانی نیز از هر زمانی بیدارتر شده و می‌داند که گناه ایالات متحده در کشتار زنان و کودکان فلسطین و لبنان، اگر بیشتر از صهیونیست‌ها نباشد، کمتر نیست.

در همین رابطه سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان به صراحت گفت که «در صورت اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران، نیروهای نظامی آمریکایی که به‌عنوان اپراتور سامانه ضدموشکی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی مستقر می‌شوند نیز مصون نخواهند ماند.»

افشای اسناد نظامی و جنگ روانی به روش صهیونیستی!

و برای همین است که شاید مقامات کاخ سفید به ویژه بایدن برای پاک کردن صورت مسئله و در راستای پروژه سفیدشویی که افشای عامدانه طرح حمله رژیم صهیونیستی می‌تواند بخشی از آن باشد، چنین ادعایی را مطرح کرده باشند تا از گسترش تنش‌ها جلوگیری کنند و بر همین اساس حالا شده‌اند؛ شریک دزد و رفیق قافله!

البته فرض دیگری نیز در خصوص عامدانه بودن درز اطلاعات از طرح حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح است و آن فرض این است که رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با پشتیبانی همه جانبه از رژیم صهیونیستی، به دنبال جلب اعتماد تهران نیز باشد که البته استقرار سامانه ضدموشکی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی و به موازات آن افشای اسنادی از تمرین رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران که می‌تواند منجر به تأخیر آن و یا حتی تغییر در نقشه حمله شود، این فرضیه را به واقعیت نزدیک‌تر خواهد ساخت.

بر اساس گزارشی پنج فرضیه در مورد نشت دو سند فوق‌محرمانه آمریکا مطرح شده است که نفوذ ایران به سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا، نشت اطلاعات توسط فردی در داخل دولت آمریکا، افشای عمدی توسط دولت بایدن برای تأخیر در حمله اسرائیل، افشای اطلاعات توسط خود اسرائیل برای انحراف توجه ایران و احتمال نشت توسط یکی از متحدان نزدیک آمریکا از آن جمله‌اند.

البته باید در نظر داشت که تنها ۱۶ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و دموکرات‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا از وقوع هرگونه بحرانی که موقعیت آنها را برای کسب قدرت به خطر بیندازد دوری کنند و لذا احتمال جنگ بین ایران و رژیم صهیونیستی می‌تواند به عنوان مهمترین بحران در شرایط فعلی برای نامزد دموکرات آمریکا تلقی شود و بر همین اساس کارشناسان معتقدند که نشتی اطلاعات صورت گرفته می‌تواند خطر احتمال قریب‌الوقوع بودن این جنگ را کاهش دهد.

حالا مقامات رژیم صهیونیستی خشمگین از افشای این اطلاعات فوق محرمانه سکوت کرده‌اند. یک مقام ارشد اسرائیلی در مصاحبه با آکسیوس گفته بود که تشکیلات نظامی این رژیم، این نشت اطلاعاتی را «بسیار جدی» می‌گیرد. به عنوان نمونه «امیلی شریدر» تحلیلگر رژیم صهیونیستی معتقد است که «جو بایدن عامدانه اطلاعات حمله رژیم صهیونیستی را به طرف ایرانی لو داده و این اقدامی غیرقابل قبول است.»

«میک مولروی» معاون سابق وزیر دفاع در امور خاورمیانه و افسر بازنشسته سیا هم به سی‌ان‌ان گفته است: «درز این اسناد، هماهنگی‌ها و همکاری‌های آینده بین ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را به چالش خواهد کشید. ممکن است اعتماد متقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی از بین برود».

در چنین شرایطی و بر اساس آنچه که از اسناد درز کرده است، آمریکا از ۸ اکتبر فعالیت‌های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی را در پایگاه هوایی «هاتسریم» به دقت زیر نظر قرار داده و قابلیت رژیم صهیونیستی در به‌کارگیری موشک‌های بالستیک هواپرتاب (ALBM) مانند «افق طلایی» و «راکز» که قابلیت شلیک از جنگنده‌های اف -۱۶ و اف -۳۵ را دارند، رصد کرده است.

یکی از اسناد لو رفته، با عنوان «رژیم صهیونیستی: نیروی هوایی به آماده‌سازی برای حمله به ایران ادامه می‌دهد»، به توصیف تمرینات نظامی اخیر رژیم صهیونیستی برای شبیه‌سازی حمله به ایران پرداخته است و سند دیگری هم از تمهیدات صهیونیست‌ها برای تعیین مکان موشک‌ها و تسلیحات نظامی خود در صورت پاسخ ایران به حمله احتمالی پرده برداشته است.

بر اساس اطلاعات افشا شده از پنتاگون، هدف رژیم صهیونیستی از انجام تمرینات و مانورهای اخیر نظامی، شبیه‌سازی سوخت‌گیری هوایی و عملیات جست‌وجو و نجات بوده است. اسناد لو رفته همچنین به جزئیات حساسی از نقل و انتقال مهمات، تمرین نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی برای استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد، موشک‌های هوا به زمین، هواپیماهای سوخت‌رسان و دیگر هواپیماهای پشتیبانی اشاره دارند. این اسناد افشا شده همچنین نشان می‌دهد که تعداد نیروهای شرکت‌کننده رژیم صهیونیستی در این شبیه‌سازی، مشابه تعداد نیروی به کار رفته شده رژیم صهیونیستی در حمله هشت مهرماه به یمن بوده است.

شبکه سی‌ان‌ان در این رابطه گزارش داده که «این اسناد بر واقعیتی تأکید می‌کند که رژیم صهیونیستی همیشه از تأیید علنی آن خودداری کرده است؛ رژیم صهیونیستی دارای سلاح هسته‌ای است». موضوعی که همواره مورد انتقاد کشورهای دنیا بوده است و در آبان ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۲ کشور جهان خواهان پیوستن این رژیم به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای شده‌اند. حالا با وجودی که رژیم صهیونیستی از عضویت در معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای (ان‌پی‌تی) طفره رفته است اما در سکوت جوامع غربی به تهدید ایران و منطقه غرب آسیا با سلاح هسته‌ای روی آورده است.

این در حالی است که سردار ابراهیم رستمی، دبیر سابق کمیسیون توسعه و تجهیز سپاه در واکنش به این تهدیدات گفته است که «جمهوری اسلامی ایران سلاح‌هایی مرگبارتر از بمب هسته‌ای در اختیار دارد.»

افشای اسناد نظامی و جنگ روانی به روش صهیونیستی!

انتشار اسناد محرمانه در آمریکا سابقه دارد

علیرضا محرابی، کارشناس مسائل آمریکا در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: انتشار اسناد محرمانه در آمریکا سابقه دارد، اما در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به ایران مسئله افشای اسناد مطرح نیست و پنتاگون این اطلاعات را به ۶ وزارت خانه فرستاده است.

وی تصریح می‌کند: از دو جنبه این موضوع قابل بررسی است از یک سو این اطلاعات مهم نیستند، چرا که اطلاعات انجام عملیات نیست و موضوعاتی است که در اخبار هم گفته می‌شود که رژیم صهیونیستی می‌خواهد در آینده اهدافی را در ایران مورد حمله قرار دهد و از سویی دیگر می‌توان گفت این اطلاعات مهم است، زیرا این مطالب نباید از سمت پنتاگون منتشر شود.

این کارشناس مسائل آمریکا عنوان می‌کند: طبیعت آمریکایی‌ها است که در مسائل بین‌المللی می‌خواهند خود را درگیر موضوع نکنند و به گونه‌ای اعلام می‌کنند که تمایلی به دو طرف ندارند.

محرابی اضافه می‌کند: آمریکایی‌ها در واقع از طریق انتشار اطلاعات می‌خواهند ایران را درگیر فشار روانی کنند و از طرفی وانمود کنند که خیلی با رژیم صهیونیستیی‌ها هم خوب نیستند.

وی می‌گوید: فرضیه‌ای مطرح است که رژیم صهیونیستیی‌ها برای انتشار اطلاعات نقش داشتند که اگر در آینده به آمریکا اطلاعات ندادند دلیل داشته باشند.

استیصال استکبار

سمانه اکوان، کارشناس مسائل آمریکا نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بعد از عملیات وعده صادق ۲، ایران برای کشورهای منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی کاملاً مشخص کرد که اگر عملیاتی علیه ایران صورت بگیرد با واکنش سخت مواجه خواهند شد.

وی عنوان می‌کند: با توجه به اینکه آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات است، می‌خواهد تنش‌های غرب آسیا و خاورمیانه را کاهش دهد و از سرایت کردن جنگ به سایر مناطق دیگر جلوگیری کند.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار می‌کند: آمریکایی‌ها اعلام کردند که رژیم صهیونیستی باید پاسخ محدود و کوچک به عملیات بزرگ ایران بدهد، اما صهیونیست‌ها قبول نکردند، در واقع رژیم صهیونیستی در رجز خوانی‌هایش مطرح کرد که باید تأسیسات هسته‌ای و نفتی را مورد هدف قرار دهد.

اکوان ادامه می‌دهد: با توجه به بازدارندگی که ایران برای خود ایجاد کرده است، رژیم صهیونیستی نه توانایی حمله دارد و نه منفعتی برایش ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: ایران راهکارهای دیگری هم برای برخورد با این مسائل از جمله خروج از ام‌پی‌تی طرح دکترین هسته‌ای دارد.

وی اضافه می‌کند: آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی برای پاسخ به ایران مستاصل شده‌اند که باید به چه روشی پاسخ دهند، زیرا از طرفی توانایی اجرای عملیات ندارند و از طرفی در حد زیادی آبرو از دست داده‌اند که باید حتماً به ایران پاسخ دهند.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح می‌کند: روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که انتشار اطلاعات از جانب دولت بایدن صورت گرفته است، در واقع آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات نمی‌خواهند رژیم صهیونیستی منطقه را بیشتر از این وارد تنش و درگیری کند که این کار باعث می‌شود ترامپ حداکثریت آرا را کسب کند و کاملیا هریس نتواند برنده انتخابات باشد.

اکوان اظهار می‌کند: آمریکایی‌ها قصد دارند از حمله صهیونیست‌ها به ایران جلوگیری یا اعلام کنند که برای حمله به ایران با رژیم صهیونیستی همکاری نمی‌کنند در واقع آنها به صورت عمدی اطلاعات را منتشر می‌کنند تا از اقدامات غیر عقلانی رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.

افشای اسناد نظامی و جنگ روانی به روش صهیونیستی!

به گزارش ایمنا، نشت اطلاعاتی آمریکا از حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به ایران در حالی صورت گرفته که در هفته‌های اخیر و در پی عملیات موشکی موفقیت‌آمیز «وعده صادق ۲» رسانه‌های عبری و غربی، اخبار بی‌شماری از واکنش احتمالی رژیم صهیونیستی منتشر کرده بودند و افشای اسناد محرمانه تشکیلات اطلاعاتی آمریکا در مورد آمادگی نظامی رژیم صهیونی، هر گونه واکنش اشغالگران را با اما و اگرهای جدی روبرو ساخته است. بر این اساس جمعه گذشته مصادف با ۲۷ مهر، شبکه خبری سی‌ ان‌ ان و تارنمای آکسیوس به نقل از ۲ سند منتشر شده در یک کانال تلگرامی مدعی شدند که رژیم صهیونیستی با انجام پروازهای شناسایی پهپادهای جاسوسی و جابجایی موشک‌های بالستیک در حال تدارک یک عملیات نظامی قریب‌الوقوع است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد یک نوع عملیات روانی باشد تا درز اطلاعات.

منبع: imna-803139

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید