شنبه، 5 آبان 1403
ایده خبر » ورزشی » چلچراغانی افروخته بر تاک‌های کاموچوگان

چلچراغانی افروخته بر تاک‌های کاموچوگان

کد خبر: 10756

چلچراغانی افروخته بر تاک‌های شهر کاموچوگان که جای آن‌ها در بازارهای جهانی خالی است، انگورهایی با شیرینی بی‌مثال و زبانزد است و معرفی بهتر این محصول می‌تواند در رسیدن به بازار هدف و صادرات به کشورهای دیگر کمک کننده باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، از کاشان که ۷۰ کیلومتر به طرف شمال حرکت کنیم به شهری به نام کاموچوگان می‌رسیم که سال ۱۳۹۲ با ترکیب دو روستای کامو و چوگان به شهر کامو چوگان تغییر نام یافت؛ این منطقه زیبا دارای آب و هوای معتدل و به نسبت سرد است، به نحوی که در تیر هنوز بعضی روزها مردم این شهر بخاری‌های خود را روشن نگه می‌دارند.

شهری زیبا و سرشار از شگفتی‌های طبیعی و آب‌وهوای بسیار متفاوت با شهرهای اطراف که دارای آسمانی پاک است و به همین سبب یکی از بزرگ‌ترین رصدخانه‌های جهان در این شهر قرار دارد.

آب و هوای سرد و معتدل و خاک مناسب این منطقه زمینه را برای تولید انواع محصولات باغی و زراعی در کاموچوگان فراهم کرده است، کاموچوگان را شهر بدون کولر نیز می‌نامند و آب و هوای خنک منطقه و خاک مساعد سبب شده است بهترین نوع محصولات باغی و زراعی تولید شود.

کیفیت انگور و گلابی این شهر زبانزد خاص و عام است و گل محمدی منطقه دارای اسانس بالا است، چنانچه فصل پاییز به این شهر زیبا سفر کنید به تاکستان‌هایی می‌رسید که انگورهای آن همچون چراغ‌هایی بر تاک‌ها آویخته شده‌اند و می‌درخشند.

چلچراغانی از جنس انگور که از شیرینی آن بی‌مثال و زبانزد است و کشاورزان کاموچوگان در جنب و جوش هستند تا به موقع محصولات خود را برداشت و روانه بازار کنند؛ باغداران از انگور چندین محصول از جمله انگور، کشمش، مویز، شیره و سرکه تولید می‌کنند.

چلچراغانی افروخته بر تاک‌های کاموچوگان

انگور کاموچوگان در نوع خود بی‌نظیر است

علی محلوجی، رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشان در خصوص انگور منطقه کامو چوگان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: انگور کامو چوگان در نوع خود بی‌نظیر و سطح زیرکشت در شهرستان کاشان ۳۴۰ هکتار است که از این میزان ۱۰ هکتار نهال و بقیه بارور هستند.

وی می‌افزاید: متوسط برداشت این محصول در سال زراعی جاری ۱۰.۵ تن در هکتار است که مجموع برداشت آن در منطقه حدود ۳۰۰۰ تن است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشان با تاکید بر اینکه انگور کامو چوگان علاوه بر تازه‌خوری برای تولید کشمش و شیره انگور و تولید سرکه نیز مصرف می‌شود، عنوان می‌کند: در مجموع و با احتساب سطح زیر کشت انگور، اشتغال‌زایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای حدود ۱۰۰۰ نفر ایجاد شده است.

محلوجی اضافه می‌کند: میزان کشمش تولیدی حدود ۲۰ تن است و ۳۰۰ تن شیره نیز سالیانه در شهرستان تولید می‌شود.

چلچراغانی افروخته بر تاک‌های کاموچوگان

برندسازی انگور با کیفیت کاموچوگان نیاز به زیرساخت‌های عمرانی و گردشگری دارد

علیرضا دایی، شهردار کامو چوگان تصریح می‌کند: شهر کاموچوگان به دلیل اینکه در بالاترین سطح نسبت به دریا است، کوهستانی محسوب می‌شود و دارای آب و هوای ویژه‌ای است.

وی ادامه می‌دهد: آب و هوای مساعد و خاک مناسب این منطقه سبب شده است تا بهترین نوع انگور در اینجا کشت شود، انگوری زرد و شیرین که در نوع خود بهترین و باکیفیت‌ترین محصول به شمار می‌آید.

شهردار کاموچوگان با اشاره به برندسازی این محصول در منطقه تاکید می‌کند: مردمان و کشاورزان سخت‌کوش منطقه در این فصل با آئین‌های خاص سنتی چیدن و به بند کشیدن انگور برای کشمش شدن، شکرانه این نعمت خدادادی را جشن می‌گیرند.

دایی تصریح می‌کند: بهترین نوع انگور منطقه از شهر کاموچوگان است و لازم است به نام این شهر برندسازی شود، از این‌رو برنامه‌های زیادی برای معرفی از جمله اجرای همایش انگور را داریم و با بهره‌گیری از زیرساخت‌های این جشنواره طرح‌های عمرانی زیادی را در شهر رقم زدیم.

به گزارش ایمنا، کم آبی، تأمین نشدن آب مورد نیاز بخش کشاورزی، وجود جاهای غیرمجاز در بالادست قنات، نبود اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم از مرغوبیت و ارگانیک بودن این محصول باعث شده است انگور این شهر با وجود کیفیت بالا نتواند بازار خوبی را به خود اختصاص دهد که امید آن می‌رود تا مسئولان در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

منبع: imna-802266

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید