به گزارش اکوایران، مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری ساعت حدود هشت و 20 دقیقه آغاز شد، در این مناظره جایگاه نامزدها و چیدمان آنها تغییر کرد و مصطفی پورمحمدی به عنوان نفر اول و علیرضا زاکانی به عنوان نفر آخر به پرسش‌ها پاسخ دادند.

موضوع اول/ سبک زندگی (زنان و خانواده)

پورمحمدی براساس قرعه‌کشی او این دفعه هم نفر اول بود، او در زمینه موضوع زنان و خانواده اظهاراتی داشت.

پورمحمدی به حضور زنان در جنگ و انقلاب اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) انقلاب و جنگ را با حضور زنان به پیروزی رساند. دو نوع نگاه به زن وجود دارد؛ یک نگاه کنار گذاشتن زنان از جامعه و نگاه دوم هم نگاه امام خمینی است که باید به زنان برای حضور در جامعه و نقش آفرینی فرصت داد.

پورمحمدی در حالی که از پیشرفت زنان در جمهوری اسلامی سخن می‌گفت نسبت به سهم 14، 15 نفری زنان در نمایندگی مجلس معترض بود. در حالی که پورمحمدی نسبت به بی‌اعتمادی به زنان اعتراف کرد، پای هالیوود، بالیوود، BTS و نتفلیکس را به موضوع زنان و خانواده ایرانی باز کرد و از تاثیرگذاری آنها بر سبک زندگی انتقاد کرد.

پورمحمدی معترض تهدید و باتوم در برخورد با زنان بود و گفت: اگر به زبان باتوم روی بیاوریم جوابش ناسزا و فحش و درشت گویی است. زن لطیف است و نمی‌شود با خشونت و زیردستی و تحمیل با او رفتار کرد. 

قالیباف در نوبت اول خود تاکید کرد که ما برابری جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی را قبول داریم. 

قالیاف وعده داد که در دولت چهاردهم زنان را در دوراهی قرار نمی‌دهیم، در موضوع زنان و تصمیم‌گیری در رابطه با آنها دچار غفلت شده‌ایم.

قالیباف به این موضوع که در نشست‌ها مردان برای زنان تصمیم می‌گیرند، اما زنان در نشست‌های تصمیم‌گیری در حوزه زنان دعوت نیستند، اعتراف کرد.

قالیباف تاکید کرده جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود.

پزشکیان با اشاره به صحبت دیگر نامزدها اظهار کرد که اینطور که می‌گوییم پس باید خیلی وضع خیلی خوب می‌شد ولی چرا وضع اینطوری است؟

او با اشاره به وضعیت فعلی زنان در کشور  و برخورد گشت ارشاد با آنها گفت: حل مسائل را باید از مهدکودک و مدرسه‌ها شروع کنیم. وقتی برخورد با زنان و دختران را در خیابان می‌بینیم، اعتراض که می‌شود پرونده درست می‌کنند. این دختران و زنان را ما تربیت کردیم، اگر اشکالی هست از سمت ماست بیگانگان که تربیت نکرده‌اند!

پزشکیان با اشاره به همسر خود و همراهی او در زندگی گفت: برخورد ما با قشر زنان در جامعه اخلاقی نیست. وقتی حقوق زنان در جامعه نادیده گرفته می‌شود باید صدای ما بلند باشد.

پزشکیان با انتقاد از خشونت علیه زنان در کشور اظهار کرد: خشونت علیه زنان را نتوانسته‌ایم حل کنیم، ولی خب الان می‌گوییم داریم احترام می‌گذاریم! احترام باید در عمل باشد. 

پزشکیان نسبت به آموزش دختران در مدارس تاکید کرد:تبعیض‌ها باعث شده وقتی افراد در جامعه می‌آیند عقده ای باشند و نتوانند با هم حرف بزنند. ریشه اینها به همان مدرسه برمی‌‌گردد و باید به ریشه‌ها بپردازیم.

جلیلی دشمنان را مقصر وضعیت فعلی زنان دانست و گفت: دشمنان روی موضوع زن متمرکز شده‌اند؛ عمیقا معتقدم که این یک نقطه قوت بوده که باعث شده روی این حوزه تمرکز کنند. مورگان شوستر بیش از 100 سال پیش بر عزت زنان ایرانی درود فرستاد.

جلیلی از زنان کارآفرین و دانشمند سخن گفت و اظهار کرد چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند، این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش آفرینی زن دارد سانسور می‌شود؟

قاضی‌زاده هاشمی صحبت خود را با یادی از ریحانه، دختر کاپشن صورتی و تولد او که در حمله تروریستی کرمان به شهادت رسید، آغاز کرد. 

قاضی‌زاده هاشمی نسبت به برخوردهای شعاری با موضوع زنان در انتخابات انتقاد و تاکید کرد: دغدغه بانوان ما حجاب نیست؛ این یک مغالطه است، ظلم تاریخی به بانوان شده؛ بعضی متحجرانه و بعضی جنسیت‌زده و با شعار آزادی. مسئله بانوان ما تبعیض در فرصت‌ها است.

زاکانی صحبت خود را با اشاره به سه فرزند دختر خود آغاز کرد. او در حالی که منکر حضور حجاب‌بان‌ها در معابر شهری بود، تاکید کرد که نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام میسر نیست. احترام، احترام و احترام.

زاکانی اظهار کرد که زن در کنار همسری و مادری باید بتواند پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد، رهبر معظم انقلاب هم از دولت این را خواسته‌اند و دولت مکلف است این کار را انجام دهد.

براساس ادعای زاکانی، هیچ‌کس حق دخالت در حریم خصوصی ندارد؛ امام در دهه شصت بیانیه ۸ ماده‌ای صادر و حریم خصوصی را از عمومی جدا کرده است. در حریم عمومی هم قانون حاکم است که قواعد خودش را دارد.

آغاز نقد صحبت‌ها در دور اول 

پس از به پایان رسیدن وقت 4 دقیقه اول، نوبت به نقد نظرات همدیگر رسید. 

پورمحمدی در این بخش به هزینه‌ها زیاد صداوسیما و منابر و مدارس برای موضوع حجاب و بی‌نتیجه بودن آنها اشاره کرد.

پورمحمدی تاکید کرده که اگر با تربیت و مدارس و آموزش درست عمل کنیم مجبور نمی‌شویم پلیس عزیز و بسیجیان انقلاب را برای مقابله به میدان بفرستیم.​

او تهاجم فرهنگی را در زمینه حجاب مقصر دانست و گفت: خیلی از سبک‌های متفاوتی که ما نمی‌پسندیم نه بر اساس اعتقادات بلکه برای لجبازی و اعتراض است.​

پورمحمدی اظهار کرد که موضوع حجاب پیچیده و ظریف است و نمی‌شود بی‌برنامه و فقط با روشهای تند با آن برخورد کرد. جواب نمی‌دهد! چرا اینقدر کشیدیم و کشیدند که پاره شد؟ ادامه بدهیم؟

این نامزد انتخابات وعده داد که اگر موفق به پیروزی در انتخابات شد، لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرد و در این زمینه با زنان مشورت می‌کند. 

قالیباف به عنوان نفر دوم در بخش نقد و نظرها مدعی شد که بدپوششی و بی‌حجابی آفت جامعه است ولی مهم این است که چگونه نگذاریم این اتفاق بیفتد. 

او تنش و برخورد با زنان را محکوم کرد و درباره لایحه حجاب و عفاف گفت که این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند. 

قالیباف از اقدامات خود در دوره تصدی‌ شهرداری تهران دفاع کرد و گفت: ما در شهرداری شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم و نه با نگاه مردسالار.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد که در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از ۱۵ سال تصویب کردیم.

پزشکیان در این بخش باتوجه به صحبت‌های پورمحمدی و قالیباف گفت: ظاهراً اینجا وضع خوب است پس چه می‌شود که نارضایتی در جامعه وجود دارد؟

او اظهار کرد که با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی، چه رسد به زن مخالفم. چرا به اتفاقاتی که در خیابان می شود اعتراضی نکردیم؟

پزشکیان تاکید کرد که همه خانواده من از عروس‌ها تا خواهرانم چادری هستندذولی اگر کسی نخواهد مثل اینها باشد باید با او برخورد کنیم؟ بعد از فوت همسرم، اگر قرار بود با دخترم با تحکم و زور عمل کنم، اینی نمی‌شد که الان شده است.

این نامزد ریاست جمهوری تاکید کرده، با قانون رفتار عوض نمی‌شود؛ همانطور که قبلا نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان ایران بردارند، ما هم با زور نخواهیم توانست حجاب بر سرشان بنشانیم.

جلیلی در اظهاراتی مدعی شد که زنان یک فرصت بزرگ هستند و این جای تقدیر و پشتیبانی دارد، ما برای این حمایت یک طرح مفصل داریم.

او تاکید کرده که قشر زن سرپرست خانوار باید تقویت شوند.

جلیلی اظهار کرده که حجاب برای حضور اجتماعی زن است؛ لباس حضور اجتماعی زن است؛ تا این حریم حفظ شود.

قاضی‌زاده هاشمی نیز در این بخش اظهار کرد: کمی از زمان عقبیم، حرف‌هایی می‌زنیم که ۲۰-۳۰ سال پیش موضوع زنان بود.

این نامزد ریاست جمهوری با اشاره به نرخ بیکاری 56 درصدی زنان گفت: مشاغل ما مردانه طراحی شده است و باید اصلاح شود.​

او اظهار کرد: امروز قدرت اصلی ما زنان هستند، حرف زنان این است که تبعیض علیه زنان به معنی محدودبودن زیرساخت‌ها و فرصت‌ها علیه‌شان برداشته شود.

این نامزد ریاست جمهوری نسبت به مردانه بودن برخی ورزش‌ها در ایران گفت: چرا نباید یک محدوده خاص درست کنیم تا زنان ما ورزش آبی و جت‌اسکی انجام بدهد؟ محدودیت‌هایی که برای بانوان انجام شده ما به وجود آوردیم.

قاضی‌زاده هاشمی مدعی شد، ​در دولت خانواده اعتباری برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم، یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه که می‌تواند در اشتغال یا تامین جهیزیه یا ازدواج یا هر حوزه دیگری مورد استفاده قرار بگیرد. 

براساس ادعای این نامزد ریاست جمهوری، اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم همه خانم‌ها علاقه‌مندند که حداقل ۲ فرزند داشته باشند.

زاکانی در اظهاراتی گفت: به عنوان پدر سه دختر و یک همسر، می‌گویم که جمع بین خانه‌داری و همسری و فرزندآوری و تعلیم و تربیت فرزند با فعالیت اجتماعی کاملاً شدنی است.

اولین حمله زاکانی به پورمحمدی و پزشکیان در این زمان بود، او خطاب به این دو نامزد ریاست جمهوری گفت: دوستان شما ۳۲ سال کشور در دستشان بود، باید پاسخ بدهید که چرا کاری نکردند؟ آقای پورمحمدی که بیشتر باید پاسخ دهد! 

این نامزد ریاست جمهوری مدعی شد، با موضوع زنان که نمی‌شود شعاری برخورد کرد، در دولت خدمت بیشتر از دوره‌های قبل از بانوان استفاده خواهیم کرد.

زاکانی در جملاتی دیگر ادعا کرد که کاری خواهم کرد که این نشود که مردم رای بدهند و بروند! مسئولان باید پاسخگوی مردم باشند.

موضوع دوم / رسانه و فضای مجازی

در مرحله دوم این سوال به طور مشخص از نامزدها پرسیده شد: «راهکار شما برای استفاده حداکثری از فرصت‌های فضای مجازی به خصوص در حوزه گسترش شبکه ملی اطلاعات و هوش مصنوعی و همزمان به حداقل رساندن آسیب‌های فضای مجازی چیست؟»

پورمحمدی در بخش موضوع فیلترینگ، اینترنت و فضای مجازی، از فیلترینگ دفاع کرد اما ادامه آن را نگران کننده دانست.

او با اشاره به مافیای وی پی ان اظهار کرد که مافیای وی پی ان هم کیسه مردم را خالی، هم سرعت را محدود می‌کند و هم امنیت را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

پورمحمدی مدعی شد که ایجاد یک پیام رسان قوی را در دولت یازدهم به طور جدی مطرح کردم، چون کارهای بزرگی در این حوزه کرده‌ام!

براساس ادعای این نامزد ریاست جمهوری، هر نهادی راه افتاد که یک پیامرسان راه بیندازد و اینطور شد که الان گرفتار شدیم، با یک پیام‌رسان شرقی صحبت کردیم آماده شراکت و سهیم شدن بودند، اما متاسفانه نشد و آقایان همه عقب‌نشینی کردند.

قالیباف مدعی شد که در مواقع معمولی نباید محدودیت در فضای مجازی ایجاد کرد و بحث حکمرانی فضای مجازی باید اجرا شود و اقتصاد فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد.

او اظهار کرد که در حوزه گیم و تولیدات فرهنگی که با فیلترینگ و سرعت کم اینترنت در رقابت‌های جهانی عقب افتادیم و به جای مصون‌سازی خطر را بیشتر کردیم، هم خسارت مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی.

براساس ادعای این نامزد ریاست جمهوری، شبکه ملی اطلاعات بالای 75 درصد تکمیل شده و مردم نباید در فضای مجازی احساس ناامنی کنند چرا که رهبر انقلاب هم دخالت در امور خصوصی مردم را حرام شرعی اعلام کردند.

قالیباف مدعی شد که با موضوع فیلترینگ مخالف است، فضای مجازی فرصت است، البته در سال ۱۴۰۱ که تهدید امنیتی داشتیم، در همه جا امنیت اولویت است اما در همه شرایط نباید اینطور باشد.

او از افزایش استفاده از وی‌پی‌ان به 67 درصد بعد از فیلترینگ خبر داده و گفته، در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود و اعصاب خردی مردم برداشته شود.

پزشکیان در زمینه فیلترینگ ادعا کرد که اگر به ریاست‌جمهوری برسد جلوی خیلی از ممنوعیت و محدودیت‌های اینترنتی را برمی‌دارد. 

او اظهار کرد که خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم و زندگی‌ خیلی‌ها به هم ریخت، از طرف دیگر هم عده‌ای کاسب شده‌اند و دارند فیلترشکن می‌فروشند. با استفاده از فیلترشکن، افراد خیلی راحت‌تر می‌توانند به آن فضاهای مستهجن دسترسی پیدا کنند.

این نامزد ریاست جمهوری مدعی شد که فضای مجازی باید آزاد شود، توئیتر محل آموزش است و باید رفع فیلتر شود.

جلیلی درباره فیلترینگ و فضای مجازی اظهار کرده که پیام‌رسانهای بله و سروش و ایتا و روبیکا و نشان و بلد و اسنپ و تپسی و کافه بازار و بادصبا کار بزرگ انجام دادند یعنی برخورد فعالانه داشتند و نه منفعلانه.

 

او با اشاره به حذف تصویر شهید قاسم سلیمانی در فضای مجازی گفته، مقالات علمی را بر روی محققان ما می‌بندند و محدودیت ایجاد می‌کنند. دیدیم که با نگاه فعالانه نشان جای ویز را گرفت و اشتغال‌های زیادی ایجاد شد.

قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از مهاجرت نیروی مجرب و متخصص در حوزه فضای مجازی، اظهار کرده که یکی از بهترین مشاغل زنانه، مشاغل اینترنتی هست، دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال بدون اینترنت ممکن است.

او مدعی شده که شفافیت باید در بستر دولت هوشمند شکل بگیرد و باید اینترنت سریع و باکیفیت و امن داشته باشیم.

این نامزد ریاست جمهوری مدعی شده که رتبه ایران در اینترنت ثابت از ۱۸۰، ۱۵۶ بود ولی با آغاز پروژه فیبر نوری در دولت سیزدهم ،سرعت اینترنت ثابت از ۹ به ۱۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

قاضی‌زاده هاشمی فیلترشکن‌ها را مقصر کندی سرعت اینترنت دانسته و گفته، محدودیت‌ها موثر نبوده و تلگرام ۴۰ میلیون مشترک دارد که نشان می‌دهد محدودیت‌هایی که گذاشتیم موثر نبوده و یک جاهایی افراط کرده‌ایم.

او با انتقاد از فیلتر برخی برنامه‌ها مانند گوگل پلی و مردم آزاری بودن این اتفاق، بهترین قاضی را برای فیلترینگ عرف جامعه دانسته است.

زاکانی در زمینه فیلترینگ اظهار کرده که راه‌حل فیلترینگ باید به گونه‌ای مدیریت شود که سرورهای سکوهای خارجی به داخل کشور منتقل شود تا بحث فیلترینگ هم حل شود.

او مدعی شده صیانت موضوعیت دارد ولی فیلترینگ با آن متفاوت است، اکنون در شهرداری از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. 

زاکانی با حمله به پزشکیان و پورمحمدی ادعا کرد که آقای پزشکیان بهتر است اطلاعاتشان را بالا ببرند افرادی که در ستادشان هستند ایشان را به سمت چاه می‌برند. آقای پورمحمدی هم بهتر است با مردم صادق باشند و بحث فیلترینگ هم در دوره ایشان بوده است.

او خطاب به پزشکیان درباره حجاب‌بان‌ها گفت که آقای پزشکیان اگر این موضوع را با من جدی مطرح کردید، دروغ است. اگر هم شوخی کردید آن دنیا مواخذه خواهید شد و حق ندارید جلومردم شوخی کنید.

زاکانی مدعی شد که حجاب را جز با گفتگو و احترام و قوانین نمی‌شود صیانت کرد. ممکن است البته کسی که مامور باشد اصلاً پرده‌دری کند.

 

حکمرانی فضای مجازی 

در حال تکمیل...