چهارشنبه، 4 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » افزایش ۱۱ درصدی اهدای خون در استان اردبیل

افزایش ۱۱ درصدی اهدای خون در استان اردبیل

کد خبر: 4361

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل گفت: در سال جاری با مراجعه و اهدای خون ۱۲هزار نفر در استان اردبیل نسبت به مدت مشابه سال گذشته اهدای خون ۱۱ درصد افزایش یافته است.

دکتر شراره دژکام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اردبیل، از افزایش ۱۱ درصدی اهدای خون در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۴ هزار نفر در سراسر استان جهت انتقال خون به مراکز مستقر در سطح استان مراجعه کرده که از این تعداد ۱۲ هزار نفر موفق به اهدای خون شده و این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بانک خون استان اردبیل همواره جهت تأمین مصارف روزانه استان برای ۹ الی ۱۰ روز ذخایر دارد، افزود: میزان مصرف روزانه استان اردبیل ۱۲۰ واحد خون است.

مدیر کل انتقال خون استان اردبیل اظهار داشت: از کل مراجعه کنندگان برای اهدای خون در سطح استان سهم بانوان در اهدای خون ۵.۳ درصد در سال جاری است که آمار مناسبی نبوده و نیازمند آگاه سازی و فرهنگ سازی در این حوزه است.

دژکام علت مراجعه حداقلی بانوان برای انتقال خون را رواج باورهای غلط در این حوزه دانست و گفت: در کشور ما با رواج برخی باورهای اشتباه از جمله نگرانی از مواجهه با کم خونی یا ترس از درد ناشی از آمپول بخشی از بانوان از مراجعه برای انتقال خون خودداری می‌کنند در حالی که در سایر کشورها قشر بانوان نیز همتراز با مردان در انتقال خون مشارکت دارند.

وی ادامه داد: این امر نیازمند فرهنگ سازی و آموزش‌های لازم جهت توجیه بی‌خطر بودن انتقال خون در افراد سالم در سطح ملی و استانی است تا شاهد افزایش مراجعه کنندگان در حوزه بانوان باشیم.

مدیر کل انتقال خون استان اردبیل میانگین بازه سنی مناسب برای اهدای خون را ۱۸ تا ۶۰ سال عنوان کرد و افزود: سعی ما بر این است که در سال جاری میانگین بازه سنی زیر ۳۵ سال را جذب و افزایش دهیم اما افرادی که مستمراً برای انتقال خون مراجعه می‌کنند تا سن ۶۵ سالگی نیز می‌توانند اهدای خون داشته باشند.

وی ادامه داد: با افزایش سن و ابتلاء به بیماری‌های نظیر فشار خون دیابت و.. افراد مسن از چرخه انتقال خون خارج می‌شوند و بازی سنی ایده‌آل ما برای جذب و افزایش مراجعه کنندگان زیر ۳۵ سال است و هم اکنون نیز بیشتر مراجعه کنندگان در استان اردبیل در بازه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال قرار دارند.

دژکام با اشاره به فعالیت مراکز و پایگاه‌های سازمان انتقال خون در سطح استان اظهار کرد: در شهر اردبیل مرکز ثابت خون‌گیری ما در بیمارستان فاطمی واقع شده و در شهرستان‌های پارس آباد، مشگین شهر و خلخال نیز پایگاه‌های انتقال خون مستقر بوده و یک دستگاه اتوبوس نیز با توجه به درخواست‌ها در شهرهای فاقد پایگاه انتقال خون با هماهنگی به این شهرها مراجعه و اقدام به خون‌گیری از اهدا کنندگان می‌کنند.

مدیر کل انتقال خون استان اردبیل با بیان اینکه از هر واحد خون اهدا شده چندین نوع فرآورده ارزشمند استحصال می‌شود گفت: برای تأمین نیاز مصارف پزشکی به فرآورده‌های خونی از هر واحد خون ۳ الی ۴ نوع فرآوردی خونی تولید شده و بر اساس نیاز مراکز درمانی توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: از چالش برانگیزترین محصول فرآورده خونی پلاک است که زمان مفید استفاده از آن سه روز بوده و علت اصلی توصیه سازمان انتقال خون برای عدم مراجعه تجمیعی جهت اهدای خون به خاطر این موارد است.

دژکام با اشاره به راه اندازی پویش نذر خون در ایام محرم و افزایش مراجعه کنندگان برای اهدای خون در این ماه، اظهار داشت: توصیه می‌شود افرادی که در نظر دارند برای انتقال خون در این ایام اقدام کنند این احسان خود را به تاسوعا و عاشورا موکول نکنند زیرا با توجه به افزایش مراجعین و ترافیک بالای کاری اهدا کنندگان در صف انتظار انتقال خون متحمل زحمت خواهند شد.

مدیر کل انتقال خون استان اردبیل در پایان افزود: در مراجعات تجمیعی از فرآورده‌های خونی نظیر پلاکت که فقط سه روز فرصت استفاده از آن را داریم متأسفانه به صورت مفید نمی‌توان استفاده کرد و انتظار می‌رود مراجعه کنندگان گرامی با مراجعه مستمر در طی ماه‌های محرم و صفر ما را در این حوزه یاری کنند.

منبع: imna-769010

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید