به گزارش اکوایران، دو مقام اسرائیلی به آکسیوس گفته‌اند که تقاضای حماس برای تعهدات کتبی از سوی ایالات متحده، مصر و قطر، شکافی کلیدی است که قبل از اینکه میانجی‌ها بتوانند پای میز مذاکره بیایند و شروع به بررسی جزئیات توافق اسرا و آتش‌بس در غزه کنند، باقی می‌ماند. 

مقامات اسرائیلی و آمریکایی نسبت به قبل خوشبین‌تر هستند که آخرین مذاکرات با رهبران حماس می‌تواند منجر به توافقی برای آزادی اسرا شود که در غزه نگهداری می‌شوند و «آرامش پایدار» در منطقه محصور برقرار شود.

حماس در آخرین پاسخ خود به پیشنهاد اسرائیل برای توافق اسرا و آتش‌بس، از آمریکا، مصر و قطر خواست تا زمانی که مرحله اول این توافق در حال انجام است، مذاکرات بر سر مرحله دوم توافق را بدون محدودیت زمانی ادامه دهند.

کاخ سفید و سیا در تلاشند تا به سازشی برسند تا شکاف میان اسرائیل و حماس را در این زمینه پر کنند. 

به گفته مقامات آمریکایی، یک تیم آمریکایی روز جمعه برای شرکت در مذاکرات در دوحه حضور داشت، اما انتظار نمی‌رود که بیل برنز، رئیس سیا در حال حاضر به منطقه سفر کند.

دو مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفتند، دیوید بارنیا، مدیر موساد روز جمعه به قطر سفر کرد و با نخست وزیر قطر دیدار کرد.

این مقامات گفتند که بارنیا قرار بود این پیام را به میانجی‌های توافق برساند مبنی بر اینکه اسرائیل درخواست حماس برای تعهد کتبی در مورد مذاکرات برای مرحله دوم توافق را نمی‌پذیرد.

در بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل پس از این نشست آمده است که مذاکره کنندگان اسرائیلی هفته آینده برای ادامه مذاکرات به دوحه خواهند رفت.

دفتر نخست وزیری گفت: «هنوز بین طرفین شکاف وجود دارد.»

مقامات ارشد اسرائیلی گفتند که شکاف باقی مانده بین طرفین بر ماده 14 پیشنهاد اسرائیل متمرکز است.

این ماده مربوط به مدت زمان مذاکراتی است که قرار است حماس و اسرائیل در مرحله اول توافق آغاز کنند تا در مورد شرایط مرحله دوم به توافق برسند.

بر اساس ماده 14، ایالات متحده، قطر و مصر «تمام تلاش‌ها را انجام خواهند داد» تا اطمینان حاصل شود که این مذاکرات به توافق ختم می‌شود و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس ادامه دارد.

در پاسخی که حماس روز چهارشنبه به اسرائیل ارسال کرد، این گروه خواستار حذف عبارت «تمام تلاش خود» و جایگزینی کلمه «اطمینان» شد.

مقامات آمریکایی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن مصالحه‌ای ارائه کرد و پیشنهاد کرد از کلمه «تعهد» استفاده کند، که دولت آن را کمتر از کلمه «اطمینان از» الزام‌آور می‌بیند اما الزام آورتر از «تمام تلاش» است.

مقامات اسرائیلی می‌گویند که اگر این توافق شامل تعهدات کتبی خواسته‌های حماس باشد، این گروه می‌تواند مذاکرات درباره مرحله دوم توافق را به‌طور نامحدود ادامه دهد.

آتش بس 42 روزه که بخشی از مرحله اول توافق است، می‌تواند بدون آزادی سربازان و مردان زیر 50 سال تمدید شود. 

مقامات ارشد اسرائیلی مدعی هستند که در چنین سناریویی، از سرگیری جنگ برای اسرائیل بدون اینکه نقض توافق تلقی شود، بسیار دشوار خواهد بود. 

به گفته مقامات، اگر تصور شود که اسرائیل این توافق را نقض کرده، شورای امنیت سازمان ملل می‌‌تواند تصمیم بگیرد که بدون آزادی همه اسرا آتش بس برقرار کند.

اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه منتظر شنیدن موضع اسرائیل در مورد پاسخ خود «امروز یا فردا» است. حمدان گفت که پاسخ حماس به پیشنهاد اسرائیل شامل «برخی ایده‌ها برای غلبه بر» شکاف‌ها بود. او گفت: «اگر پاسخ اسرائیل مثبت باشد، دستیابی به یک توافق مفصل مدت زیادی طول نخواهد کشید.»

به گفته مقامات ارشد اسرائیلی، شکاف باقی مانده در مورد ماده 14 در مرکز جلسه‌ای بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پنجشنبه شب قبل از سفر مدیر موساد به دوحه تشکیل داد.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که در این نشست تصمیم بر این شد که بارنیا به طور عمده در مورد این موضوع بحث کند و به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر پیامی بدهد مبنی بر اینکه اسرائیل تغییراتی را که حماس به دنبال ایجاد آن در ماده 14 است نمی‌پذیرد.

با این حال، بارنیا همچنین باید به نخست وزیر قطر شفاف سازی کند که اسرائیل معتقد است این موضوعی است که می‌‌تواند و باید برای ادامه مذاکرات مفصل در مورد اجرای توافق حل شود.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که پرزیدنت بایدن امیدوار است بتوان به توافقی دست یافت اما تاکید کرد که هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد. او افزود: «زمان پایان جنگ فرا رسیده است.»