به گزارش اکوایران، پس از پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، اما و اگرهای حامیان دو کاندیدای اصلی جبهه انقلاب آغاز شد. درگیری و کنایه‌های جلیلی‌چی‌ها و قالیبافی‌ها در فضای مجازی کماکان ادامه دارد و هر یک سعی دارد، دیگری را مقصر شکست در انتخابات معرفی کند.

خبر مرتبط
هضم شکست در جبهه انقلاب: جلیلی یا قالیباف، کدام عامل باخت بود؟
هضم شکست در جبهه انقلاب: جلیلی یا قالیباف، کدام عامل باخت بود؟

اکوایران: انتخابات تمام شد و تنها نامزد اصلاح‌طلب این رقابت، پیروز شد. چهار کاندیدای این رقابت خودشان را متعلق به «جبهه انقلاب» می‌دانستند. دو تن کنار کشیدند و دو نفر دیگر به توافق نرسیدند و تا آخر ماندند. حالا بحث بر سر این است که کدام یک از این دو مقصر باخت است؟

«جلسه چهارشنبه مشهد»

از پیش از برگزاری دور اول انتخابات، شایعاتی درباره جلسه‌ای بین قالیباف و جلیلی و چندنفر دیگر، درخصوص کناره‌گیری یکی از نامزدها به نفع یکدیگر به گوش می‌رسید؛ چیزی که به «جلسه چهارشنبه مشهد» مشهور شد. البته این شایعات تا همین روزها در حد شایعاتِ البته جدی باقی ماند. اما با اعلام نهایی نتایج انتخابات و شکست جبهه انقلاب حالا زمان گفتن‌ها شده و اطلاعات بیشتری از این جلسه در فضای رسانه‌ای و مجازی در حال انتشار است.

حامی جلیلی: قالیباف گفت برای کنار نرفتن حجت شرعی دارم!

علیرضا کمیلی، عضو ارشد ستاد جلیلی در این خصوص گفته: «چون آقایان شروع به نوشتن کرده‌اند و ظاهراً مثل همیشه تمایل ندارند کامل‌ بنویسند مجبورم نکاتی را بگویم!

بنای اجماع همواره بر کناره گیری افراد دارای رای کمتر بوده است ولی این دوره برخی‌ با حدس و گمان می‌گفتند اگر جلیلی با وجود سه برابر رای بیشتر از قالیباف کنار برود بهتر است... که ارقام نشان داد اگر دکتر قالیباف کنار می‌رفت بعید نبود که همان دور اول هم کار تمام شود.

اما چه شد که ماجرا برعکس شد؟ یعنی اصرار کردند که باید شخص دارای رای بیشتر کنار برود؟! کار به اینجا رسید که دکتر قالیباف فرمودند بنده حجت شرعی دارم برای ماندن... از چه کسانی؟ از آنها که به من تکلیف کردند بیایم! یعنی...!

صبح روز بعد یکی از دوستان به رهبر معظم انقلاب مراجعه کرده و سوال می‌کنند و پاسخ منفی محکمی درباره تکلیف به شخصی از کاندیداها دریافت می‌شود و معلوم می‌شود که دیگران در این ماجرا نقش داشته‌اند نه رهبری معظم انقلاب.»

توصیه سردار قاآنی؟

اما از طرفی امیر چیذری، فعال سیاسی اصولگرا نیز رضایت قالیباف برای کناره‌گیری گفته است. البته در روایت او جلیلی در نهایت قرار شد کنار برود که البته این کار را نکرد. او در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «از رفتارها احساس کردم جلیلی نخواسته هوادارانش واقعیات جلسه مشهد را مطلع شوند لذا وادار به شفافیت شدم تا واقعیت عیان شود».

از جمله افرادی که گفته می‌شد در آن جلسه حضور داشته، می‌توان به سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اشاره کرد. این نکته در گفته چیذری هم وجود داشت. او در ادامه نوشت: «جلیلی در جلسه، توصیه سردار قاآنی را نپذیرفت. قالیباف که عدم انصراف جلیلی را شکست جبهه انقلاب میدید خودش داوطلب انصراف شد.جلیلی با اصرار از قالیباف خواست، بمانید. بواسطه اتفاق همزمانی که در منطقه افتاد سردار قاآنی باید جلسه را ترک می‌کرد پس بحث‌ها تکنیکال شد. عالِمی! در جلسه بود و ادامه بحث داد. آخر جلیلی قول داد فردا (پنجشنبه) نماز مغرب اعلام انصراف خواهم کرد!

جلیلی روز پنجشنبه بدون توجه به حرفی که در حضور چند آدم آبرودار زده بود گوشی همراهش را خاموش و به امید ظرفیت دولتی در روستاها وارد کارزار شد. به همین راحتی چند نوپای جویای قدرت، آینده انقلاب و کشور را به بازی گرفتند!»

واکنش ستاد قالیباف: تاکید دلسوزان نظام بر کناره‌گیری جلیلی بود

کانال رسمی ستاد قالیباف در پاسخ به مواضع طرفداران جلیلی در خصوص جلسه سه نفره قالیباف، جلیلی و یکی از چهره‌های جبهه انقلاب -بنابه گفته افراد ستاد جلیلی، سردار قاآنی- نوشت: اصولاً مبنای کناره‌گیری، بالاتر بودن در نظرسنجی‌های چند کاندیدایی نیست بلکه از آنجایی که در صورت کناره‌گیری، رقابت دو نفره است نه سه نفره منطق حکم می‌کند، نظرسنجی‌های دو قطبی را با یکدیگر مقایسه کرد که مشخص شود کدام کاندیدا در صورت ماندن، امکان پیروزی دارد.

این کانال همچنین ادعا کرد که قالیباف در آن جلسه ادعا نکرده است که چون حجت شرعی دارد، کنار نمی‌رود بلکه ایشان آماده کناره‌گیری بودند اما کناره‌گیری ایشان مساوی با پیروزی رقیب در مرحله اول بود. همچنین ادعای تکلیف رهبر انقلاب به قالیباف مبنی بر کاندیداتوری نیز توسط این کانال تکذیب شد.

کانال رسمی قالیباف همچنین عنوان کرد که تاکید دلسوزان نظام برای کناره‌گیری آقای جلیلی به دلیل بالا بودن رای دکتر قالیباف در نظرسنجی‌های دوقطبی و همچنین امکان دو قطبی‌سازی و ایجاد ترس از آقای جلیلی توسط رقیب بود که دیدیم اتفاق افتاد. اما این دلایل روشن مورد توجه دکتر جلیلی قرار نگرفت و نتیجه آن شکست جبهه انقلاب و پایان دورانی بود که شهید رییسی آن را آغاز کرده بود.

همچنین محمد مهدی همت، فرزند شهید همت در خصوص کنار نرفتن سعید جلیلی در انتخابات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شکست می‌توانست رقم نخورد اگر آقای جلیلی و اطرافیانش لجبازی نمی‌کردند. واضح بود رای دلسوزان با تجربه و عقالی جبهه انقلاب در سبد تندروها نخواهد ریخت. منطق سیاسی به این نیست که چه کسی در نظرسنجی(سازی) بالاست، به این است که چه کسی می‌تواند در دوقطبی احتمالی پیروز باشد و همه نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که در دوقطبی آقای جلیلی بازنده و حاج باقر برنده است. خروجی چندین ماه تخریب و لجن‌پراکنی توسط تیم عدالت‌خواه، مصاف، رسایی، ثابتی و این‌ها، این بود که بعد از دولت انقلابی شهید رئیسی، دور افتاد دست اصلاح‌طلب‌ها!»

ادعای مقبولیت بالا توسط جبهه پایداری

در تقابل با حمله‌های طرفداران قالیباف مبنی بر عدم کناره‌گیری جلیلی، امیرحسین ثابتی، از نمایندگان جبهه پایداری در مجلس و مشاور سعید جلیلی در کانال تلگرامی خود نوشت: «بعد از شمارش آرا، بعضی از هواداران آقای قالیباف، مدعی شدند اگر دور اول جلیلی به نفع قالیباف کنار میرفت، در دور دوم او می‌توانست پزشکیان را شکست دهد. اما این تحلیل از چند جهت غلط است؛ اول اینکه بر اساس شاخص مقبولیت، جلیلی رای بیشتری داشت و طبیعتا باید در صحنه باقی می‌ماند و بعد از پایان دور اول نیز معلوم شد که رای او حدود سه برابر قالیباف بوده و از این جهت، شاید اگر برعکس بود و ایشان به نفع جلیلی کنار میرفت جلیلی میتوانست همان دور اول کار را تمام کند. در دوگانه قالیباف و پزشکیان نیز پزشکیان پیروز بود با این تفاوت که حتما رای قالیباف به اندازه جلیلی نیز نبود.»

6060488حمید رسایی دیگر نماینده جبهه پایداری و از طرفداران سعید جلیلی در توییتی کنایه‌آمیز نوشت: «به توهین و تخریب یکی از کاندیدا‌ها اهمیت ندید. این بندگان خدا بابت پروژه تخریب، قراردادی دارند و مجبورند! بهترین پاسخ برای رأی ندادن به قالیباف، نفر چهارم شدن وی بعد از نبویان، ثابتی و رسایی در انتخابات مجلس است، آنهم در شهری که ۱۲ سال شهردار و ۴ سال نماینده و رئیس مجلسش بوده.»