به گزارش اکوایران، نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به رسانه‌های‌ آمریکایی در مورد صحبت‌های مقام‌های اطلاعاتی آمریکا پیرامون هدف ایران برای بر هم زدن انتخابات آمریکا و تاثیرگذاری منفی بر کمپین‌های انتخاباتی ترامپ پاسخ داد: ایران هیچ هدف و فعالیتی برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا ندارد.

این نمایندگی افزود: بخش عمده‌ای از این اتهامات، در چارچوب عملیات روانی برای تحرک‌بخشی کاذب به کمپین‌های انتخاباتی است.

به نوشته بلومبرگ،مقامات اطلاعاتی آمریکا روز دوشنبه مدعی شدند که روسیه، چین و ایران همگی آمریکایی‌ها را برای تبلیغ پیشبرد منافع خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترغیب می‌کنند.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز دوشنبه در آخرین به روز رسانی خود در مورد امنیت انتخابات ادعا کرد که برخی از شهروندان ایالات متحده آگاهانه به دولت‌‌های خارجی کمک می‌کنند تا «روایاتی را که در خدمت منافع بازیگران خارجی است، بکارند، ترویج دهند و به آن اعتبار دهند.» بر اساس این گزارش، دیگران در ایالات متحده فریب خورده‌اند تا به بازیگران خارجی کمک کنند.

 اگرچه مقامات اطلاعاتی که عمدتا به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گزارش دادند، اسامی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا را ذکر نکردند، اما اظهارات آنها به وضوح نشان داد که آن‌ها مدعیند روسیه در تلاش است تا به دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه کمک کند در حالی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تضعیف نامزدی او است.

بر اساس این گزارش، به ویژه عوامل روسی تلاش‌هایی را برای ایجاد و استفاده از شبکه‌هایی از «شخصیت‌های» آمریکا و غرب برای ایجاد و انتشار روایت‌های به نفع روسیه انجام داده‌اند.

به گفته دفتر اطلاعات: «این بازیگران علاوه بر تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات کنگره، تضعیف اعتماد عمومی به روند انتخابات و تشدید شکاف اجتماعی سیاسی، به دنبال حمایت از یک نامزد ریاست جمهوری هستند». آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا دریافتند که روسیه در سال‌های 2016 و 2020 به دنبال تقویت ترامپ بوده است.

در مورد ایران، یک مقام آمریکایی ادعا کرد که ایران می‌خواهد مانند سال 2020 و پس از اینکه ترامپ توافق هسته‌ای بین المللی با تهران را لغو کرد و تحریم‌های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد، بر انتخابات تأثیر بگذارد. روسیه، ایران و چین پیش از این مداخله در انتخابات آمریکا را رد کرده بودند.

به گفته این مقامات، تلاش [ادعایی] برای ترور رئیس جمهور سابق ترامپ و همچنین تصمیم رئیس جمهور جو بایدن برای کناره گیری از نامزدی خود، به خوراک روایات نفوذی تبدیل شده است که به دنبال تضعیف روند انتخابات هستند.

آنها در پاسخ به این سوال که آیا کسی که با کمپین‌های ریاست جمهوری ایالات متحده مرتبط است یا قانونگذاران آمریکایی آگاهانه به روسیه در اجرای عملیات نفوذ کمک می‌کند، از اظهار نظر خودداری کردند.

یکی از مقامات دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت که آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده همچنین برون سپاری کرملین به شرکت‌های بازاریابی و روابط عمومی را برای شکل دادن به افکار عمومی در ایالات متحده مشاهده کرده‌اند.

به گفته مقامات ایالات متحده، مسکو از نفوذ مستقر در روسیه برای استخدام شرکت‌های دارای مهارت استفاده می‌کند تا تلاش‌های ردیابی را پیچیده‌تر کند، شرکت‌هایی که به گفته مقامات آمریکایی، زیرک‌تر و دارای موانع بوروکراتیک کمتری نسبت به سازمان‌های دولتی هستند.

این شرکت‌ها پلتفرم‌های نفوذی ایجاد کرده‌اند که به‌طور محتاطانه آمریکایی‌ها را درگیر می‌کنند و محتوا را طراحی می‌کنند و در عین حال دخالت روسیه را پنهان می‌کنند.

دو شرکت روسی در اوایل سال جاری توسط دولت ایالات متحده به دلیل ایجاد وب سایت‌های جعلی که برای جعل هویت سازمان‌های رسانه ای دولتی در اروپا طراحی شده بودند، تحریم شدند. مشخص نیست که آیا این شرکت ها جزو مواردی هستند که توسط مقامات توصیف شده است.

این مقام گفت، به طور مشابه، دولت چین با یک شرکت فناوری مستقر در چین برای تقویت «عملیات نفوذ مخفی» خود، از جمله ایجاد مؤثرتر محتوایی که با مخاطبان محلی ارتباط برقرار می‌کند، همکاری کرده است. آنها از ذکر نام شرکت درگیر خودداری کردند.

مقامات آمریکایی گفتند اگرچه چین به دنبال تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نیست، این احتمال وجود دارد که بازیگران مرتبط با پکن سعی کنند رای نامزدهایی را که به عنوان تهدید کننده منافع اصلی چین شناخته می‌شوند، کم کنند. یکی از این مقام‌ها گفت که این در تعداد معدودی از رقابت‌های میان‌دوره‌ای در سال 2022 رخ داد که اعضای هر دو حزب سیاسی در آن شرکت داشتند.

این مقام گفت در عین حال، بازیگران نفوذی وابسته به چین همچنان از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد تفرقه در ایالات متحده استفاده می‌کنند و دموکراسی‌ها را آشفته نشان می‌دهند.