چهارشنبه، 4 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » شهردار اصفهان چه کتاب‌هایی به کتابخانه شهرهای عضو بریکس اهدا کرد؟

شهردار اصفهان چه کتاب‌هایی به کتابخانه شهرهای عضو بریکس اهدا کرد؟

کد خبر: 6302

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: طی یک ابتکار عمل و با پیشنهاد شهردار کازان، در حاشیه نشست مجمع شهرها و شهرداران بریکس پلاس، کتابخانه شهرهای عضو بریکس ایجاد شد و همزمان با حضور شهردار اصفهان در اجلاس مجمع شهرداران عضو بریکس، سه جلد کتاب به کتابخانه اهدا شد.

سیدامین مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دستاوردهای نخستین نشست مجمع شهرداران بریکس اظهار کرد: بریکس یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهانی است، کشورهایی که رشد تولید ناخالصی ملی آن‌ها در سال‌های اخیر ظرفیت تبدیل به قدرت‌های اقتصادی منطقه خود را دارد.

وی با بیان اینکه این گروه ابتدا به نام بریک و متشکل از چهار کشور برزیل، روسیه، هند و چین بوده که با اضافه شدن آفریقای جنوبی به بریکس تبدیل شد، افزود: سال‌ها این گروه تمایل به توسعه نداشت تا اینکه در سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفته شد تعدادی عضو جدید بگیرند و به همت شهید امیرعبداللهیان، ایران نیز به عضویت این گروه درآمد.

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به مشخصات بریکس گفت: کشورهای عضو بریکس حدود ۲۶.۷ درصد مساحت کره زمین را تشکیل می‌دهند، ۴۱.۷ درصد جمعیت جهان را شامل می‌شود و ۲۶.۲ درصد تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است.

مرتضوی با بیان اینکه سازمان‌ها و گروه‌های بین‌المللی به دلیل اینکه تنوع موضوعی پیدا کنند و اثرگذاری بیشتری در جهان داشته باشند، زیر نظر خودشان تعدادی مؤسسات زیرمجموعه را نیز راه‌اندازی می‌کنند، تصریح کرد: اولین زیرمجموعه بریکس مؤسسه شهری است که تحت عنوان مجمع شهرداران عضو بریکس تشکیل شده است، بنابراین از سوی شهردار کازان دعوت انجام شد که اصفهان نیز جزو مؤسسان بوده است و در اجلاس تأسیس مجمع شرکت کرد، درواقع از اعضای متقدم محسوب می‌شود و نقش محوری دارد.

وی اظهار کرد: ریاست بریکس به‌صورت دوره‌ای و سالانه تغییر می‌کند و هر زمان ریاست دوره‌ای به ایران رسید، همزمان شهر اصفهان می‌تواند به‌عنوان میزبان مجموعه شهرداران عضو بریکس باشد.

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه با توجه به نظر مثبت مدیریت شهری در رابطه با توسعه ارتباطات بین‌المللی شهر اصفهان و افزایش تعداد خواهرخوانده‌ها، پیشنهاد خواهرخواندگی اصفهان با شهر کازان، مرکز ایالات مسلمان‌نشین تاتارستان مطرح شد، خاطرنشان کرد: طی سفری که شهردار به‌منظور شرکت در اجلاس مجمع شهرداران عضو بریکس به این شهر داشت، این پیشنهاد مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت و در این راستا پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای آماده و برای اظهار نظر طرف روسی ارسال شده است.

مرتضوی گفت: طی یک ابتکار عمل و با پیشنهاد شهردار کازان، در حاشیه نشست مجمع شهرها و شهرداران بریکس پلاس، کتابخانه شهرهای عضو بریکس ایجاد شد و همزمان با حضور شهردار اصفهان در اجلاس مجمع شهرداران عضو بریکس، سه جلد کتاب برای کتابخانه ارسال شد.

وی ادامه داد: این کتاب‌ها شامل «شکوه سپاهان» است که به زبان‌های فارسی و انگلیسی ترجمه شده و همراه با سی‌دی تصاویر و شامل جغرافیا و بناهای تاریخی شهر اصفهان است؛ خصوصیت کتاب این است که به‌صورت جامع به آثار تاریخی شهر اصفهان و بازسازی‌های جالب و منحصر به‌فردی از فضاهای تاریخی اصفهان پرداخته است و میدان عتیق اصفهان، باغ‌های شبکه هشت کیلومتری چهارباغ، کاخ عالی‌قاپو، تالار آینه در کنار زاینده‌رود و بازی چوگان در میدان نقش جهان را بازسازی کرده است.

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان شهر صنایع دستی و پیشگام در این عرصه در جهان محسوب می‌شود، گفت: حدود یک‌سوم صنایع دستی ثبت شده در جهان متعلق به شهر اصفهان است.

مرتضوی ادامه داد: اصفهان دو عنوان بین‌المللی، شهر جهانی صنایع دستی و شهر خلاق صنایع دستی، در زمینه صنایع دستی را دارد و از معدود شهرهایی است که این دو عنوان را به‌صورت همزمان دارد، البته تعداد این شهرها در کل شهرهای جهان از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نمی‌شود.

مرتضوی خاطرنشان کرد: سومین شماره مجله «گردشگر مثبت» را که مجله نفیسی است و توسط روزنامه اصفهان زیبا منتشر شده را انتخاب کردیم، چراکه به معرفی ۱۰۰ صنعت دستی و هنر سنتی شهر اصفهان از جمله، قلم‌زنی، نقره‌کاری، فیروزه‌کوبی و اسطرلاب‌سازی می‌پردازد، این مجله نیز به زبان فارسی و انگلیسی و با عکس‌های بسیار نفیس منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه یک جلد کتاب به زبان روسی برای این کتابخانه ارسال شد، افزود: کتاب «اصفهان این همه هست، این همه نیست»، نوشته استاد منصور قاسمی از اساتید مسلم راهنمای گردشگران شهر اصفهان نیز به‌عنوان سومین کتاب به کتابخانه شهرهای عضو بریکس اهدا شد؛ این کتاب براساس گزارش گردشگرانی است که به شهر اصفهان سفر کرده‌اند، به بازشناسایی آثار تاریخی که در شهر اصفهان بوده و به مرور زمان از بین رفته پرداخته است.

رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان تاکید کرد: هرچند کتاب‌های خوبی در رابطه با شهر اصفهان نگارش شده و هرکدام به یک بعد از اصفهان پرداخته است، اما جای خالی کتابی که به ابعاد مختلف شهر اصفهان در زمینه‌های تاریخی، علمی، صنعتی و سایر توانمندی‌های شهر اصفهان بپردازد، احساس می‌شود.

منبع: imna-776131

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید