شنبه، 7 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » تاثیر ورزش بر یادآوری خاطرات / با دویدن و پیاده‌روی خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهید

تاثیر ورزش بر یادآوری خاطرات / با دویدن و پیاده‌روی خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهید

کد خبر: 6703

روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه افرادی که ورزش کردن جزو برنامه زندگی آنها باشد، بهتر می‌خوابند و خاطرات را شفاف‌تر و دقیق‌تر به یاد می‌آورند، گفت: دویدن به مدت ۱۵ دقیقه در روز یا پیاده‌روی به مدت یک ساعت، خطر ابتلاء به افسردگی ماژور را تا ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.

احمد پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر ورزش بر سلامت روان و اهمیت آن در زندگی افراد اظهار کرد: افرادی که به صورت مرتب و منظم ورزش می‌کنند، این اقدام را به علت احساس تندرستی که از این کار می‌گیرند، انجام می‌دهند و در طول روز انرژی بیشتری احساس می‌کنند.

وی با بیان اینکه افرادی که ورزش کردن جزو برنامه زندگی آنها باشد، بهتر می‌خوابند و خاطرات را شفاف‌تر و دقیق‌تر به یاد می‌آورند، افزود: چنین افرادی نسبت به خود و زندگی، احساس آرامش و خوش‌بینی بیشتری دارند.

روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه ورزش یک داروی قدرتمند برای بسیاری از مشکلات روانی رایج است، تصریح کرد: به عنوان مثال دویدن به مدت ۱۵ دقیقه در روز یا پیاده‌روی به مدت یک ساعت، خطر ابتلاء به افسردگی ماژور را تا ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.

پدرام ادامه داد: ورزش به دلایل مختلفی یک دشمن قدرتمند برای افسردگی به شمار می‌رود و علاوه بر تسکین علائم افسردگی، تحقیقات نشان می‌دهد که انجام مداوم یک برنامه ورزشی می‌تواند مانع از عود کردن مجدد بیماری افراد شود.

وی با بیان اینکه ورزش باعث ایجاد انواع تغییرات در مغز از جمله رشد عصبی، کاهش التهاب و بهبود الگوهای فعالیتی جدید می‌شود، گفت: تأثیرات متعدد ورزش بر مغز افراد، احساس آرامش و تندرستی آنها را ارتقا می‌بخشد، همچنین ورزش مواد شیمیایی قدرتمند موجود در مغز یعنی آندروفین‌ها را آزاد می‌کند و باعث تقویت و روحیه افراد می‌شود.

روانشناس و مشاور خانواده اضافه کرد: ورزش می‌تواند به عنوان یک عامل پرت کننده حواس عمل کند و به افراد این امکان را بدهد تا ساکت و آرام باشند و بتوانند از چرخه افکار منفی که باعث افسردگی می‌شود، خارج شوند؛ همچنین ورزش منظم یکی از آسان‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای کاهش علائم بیماری کمبود توجه و تمرکز، بهبود انگیزه، حافظه و خلق و خو است.

پدرام افزود: فعالیت بدنی بلافاصله سطح دوپامین، نوراپی و سروتونین مغز را افزایش می‌دهد و تمام این موارد بر تمرکز و توجه افراد تأثیرگذار است، از همین رو ورزش به همان روشی که داروهای ریتالین ، ADHD و Adderall عمل می‌کنند، بر افراد تأثیر می‌گذارد.

منبع: imna-779098

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید