به گزارش اکوایران، نرخ تورم انگلستان کمتر از چیزی که اقتصاددانان و بانک مرکزی انگلستان انتظار داشتند رشد کرد بطوری که انتظارات معامله گران بازارها را برای کاهش بیشتر نرخ بهره این کشور تقویت کرد.

به نوشته بلومبرگ، اداره آمار ملی انلگستان اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته 2.2 درصد رشد کرده است. این درحالی است که اقتصاددانان انتظار تورم 2.3 درصدی داشتند و بانک مرکزی نیز تورم 2.4 درصدی را پیش بینی می‌کرد.

درحالی این اولین افزایش در تورم کل این کشور درسال جاری است، کاهش شدید در تورم خدمات و تورم هسته میتواند نگرانی های سیاستگذاران مبنی بر تداوم نیروهای تورمی را کاهش دهد. پوند انگلستان پس از انتشار این خبر افت کرد و سرمایه گذاران 2 مرحله دیگر کاهش نرخ بهره را در سال جاری قیمت گذاری کردند.

یائل سلفین، اقتصاددان ارشد در KPMG UK معتقد است که افزایش کمتر از انتظار تورم می‌تواند تاحدی ارامش را برای شورای سیاستگذاری بانک انگلستان فراهم کند چراکه پیش بینی خود آنها اوایل این ماه مبنی بر افزایش بیشتر بود.

تورم انگلستان

در این میان، معامله گران انتظارات خود مبنی بر کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی را تقویت کردند بطوری که بطور کامل دو مرحله کاهش نرخ بهره تا پایان سال را قیمتگذاری کردند. پوند انگلستان با 0.3 درصد افت به 1.2820 در مقابل دلار رسید ولی همچنان عملکرد را در میان 10 ارز پرمعامله جهان دارد، عمدتا به این دلیل که انتظارات این است که بانک مرکزی انگلستان در نرخ بهره را در سطح نسبتا بالایی نگه خواهد داشت.

تورم خدمات، که مقامات بانک مرکزی آن را برای نشانه ای از کاهش فشار تورمی دنبال میکنند به از 5.7 ببه 5.2 درصد رسیده است، که کمترین رشد در طول بیش از دوسال گذشته است و پایین تر از پیش بینی 5.6 درصدی بانک مرکزی قرار دارد. تورم هسته نیز به کمترین میزان از سپتامبر 2021 رسیده است.

تورم انگستان نسبت به سایر کشورهای گروه هفت در زمان طولانی تری کاهش یافت ولی آخرین آمار نشان میدهد که در شرایط بهتری نسبت به اتحادیه اروپا قرار دارد و با نرخ هماهنگ ایالات متحده قابل قیاس است.

اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلستان درباره کاهش خیلی زیاد یا خیلی سریع نرخ بهره هشدار داد که سبب شد معامله گران انتظارات خود برای کاهش بعدی را تا ماه نوامبر عقب بیندازند. ولی اطمینان آنها درباره کاهش نرخ ها از آن زمان افزایش یافته است و انتظار کاهش دیگری در ماه دسامبر را نیز دارند.

به گفته اداره آمار انگلستان، کاهش در تورم خدمات عمدتا تحت تاثیر قیمت هتل‌ها و رستوران‌ها بوده است. داده ها حاکی از آن هستند که اثر «تیلور سوئیفت» بر تورم خدمات این کشور پس از پایان تور او در انگلستان از بین رفته است. هتل‌ها و قیمت کنسرت ماه گذشته از عوامل تقویت تورم خدمات بوده است.

مقامات بانک مرکزی نگران هستند که چسبندگی تورم خدمات و رشد دستمزدها دستیابی پایدار به هدف را دشوار کند.

در روز سه‌شنبه، نشانه‌هایی از تاب آوری در بازار کار با کاهش غیرمنتظره بیکاری در سه ماه منتهی به ژوئن پس از جهش استخدام توسط مشاغل مشاهده شد. با اینحال، رشد دستمزد و مشاغل خالی کاهش بیشتری پیدا کرد.

انتظار می‌رود فردا، داده‌های تولید ناخالص داخلی (GDP) انگستان نشان دهد که رشد در سه ماهه دوم ادامه یافته و بهبودی از رکود سال گذشته ادامه پیدا کند. بانک مرکزی هشدار داده است که قدرت اقتصاد بر ریسک‌های تورمی می افزاید.