چهارشنبه، 4 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » تا آخر با شماییم

تا آخر با شماییم

کد خبر: 8046

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه یازدهم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شاخص دولت رضایت مردم است» نوشت: نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی دکتر پزشکیان با مردم شب گذشته رأس ساعت ۲۲ همزمان از شبکه اول سیما، رادیو سراسری و شبکه خبر تلویزیون پخش شد. رئیس جمهور در این گفت‌وگو ضمن اشاره به اصل رضایتمندی مردم به عنوان شاخص فرآیند تشکیل کابینه و بدنه مدیران دولت چهاردهم، به بیان چارچوب گفتمانی و مدیریتی خود و همچنین رئوس برنامه‌های دولت وفاق ملی پرداخت. ارزیابی وضعیت موجود کشور، شاخص برآورد عملکرد مدیران، برنامه هفتم توسعه، تیم اقتصادی دولت، رویکرد مراجعه به کارشناسان، الزامات تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد، برقراری عدالت در ارائه خدمات دولتی بویژه در مناطق محروم، بازنگری در مدل برگزاری کنکورهای سراسری، سیاست خارجی و ایرانیان خار ج از کشور، ابعاد حکمرانی فضای مجازی، سیاست اتخاذی در قبال پروژه‌های عمرانی، نحوه تسویه بدهی‌های دولت و تداوم حضور در جمع مردم از مهمترین محورهای سخنان رئیس جمهور در اولین گفت‌وگوی خود با مردم بود.

رئیس جمهور در ابتدای این گفت‌وگوی تلویزیونی، در پاسخ به اینکه در چه فاصله زمانی می‌تواند چنین گفت‌وگوهایی انجام شود، اظهار کرد: هر ماه یک بار می‌توانم با شما صحبت کنم، حرف مردم را بگوییم و دغدغه‌ها و حرف مردم را هم بشنویم. مسعود پزشکیان با بیان اینکه به حرف‌هایی که زدیم و وعده‌هایی که دادیم، پایبندیم، افزود: سعی می‌کنیم با مردم صادق باشیم و هر چه از دستمان برمی آید، برای مردم انجام دهیم. بر آنچه گفتیم پایبندیم و سعی می‌کنیم جز راست نگوییم.

وی با اشاره به اینکه هفته آینده یک نشست خبری برگزار خواهد شد، اضافه کرد: مشکل ما تاکنون این بود که باید دولت تشکیل می‌شد و اینکه ببینیم با چه کسانی می‌خواهیم کار کنیم. پزشکیان با قدردانی از رئیس مجلس برای رأی به وزرای کابینه گفت: در هیچ دولتی میانگین رأی اعتماد به وزرا به این میزان نبوده است. دلیل این امر هم این بود که انتخاب اعضای دولت برای وفاق ملی بود و به همین منظور از چهره‌هایی از دولت شهید رئیسی، دولت روحانی، افراد مستقل و اصالح طلبان انتخاب کردیم. تا اینجا سعی کردیم در حد وسع خود دولت وفاق ملی را تشکیل دهیم.

تا آخر با شماییم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سوءاستفاده گرانفروشان از جابه‌جایی دولت» نوشت: بازار کالاهای اساسی که از دوران دولت روحانی دچار هرج و مرج و جهش قیمتی شده بود با تلاش‌های دولت سیزدهم از نیمه سال ۱۴۰۲ به ثبات رسید و دولت رئیسی تلاش کرد قدرت خرید مردم را با افزایش دستمزدها، اعطای بسته‌های کالایی از طریق کالابرگ و… به قیمت‌ها نزدیک کند. در این دوره سه ساله علاوه‌بر تلاش برای افزایش دستمزدها و رونق بازار، نرخ تورم هم از ۴۵ و هفت دهم به ۳۴ و هشت دهم درصد کاهش یافت. بنابراین، اوضاع بازار همچنان در ثبات بود اما از تیر و مرداد، برخی قیمت‌ها تغییر کرد که ضرورت دارد به قبل از این ایام بازگردد.

گفتنی است، پزشکیان در ایام مناظرات انتخاباتی، از قیمت گذاری دستوری انتقاد کرد و خواهان حذف آن شد؛ اگر چه او بر رسیدگی به محرومان تاکید کرده و همچنان بر همان موضع است و حتی حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی را رد کرد اما پس از پیروزی وی در انتخابات، برخی با سوءاستفاده از موقعیت، به گران کردن کالاهای خود پرداخته و در توجیه کار خود، به حذف قیمت گذاری دستوری اشاره می‌کنند.

در برخی موارد، قیمت‌های درج شده روی بسته کالاها پاک شده و قیمت‌های جدیدی با برچسب، نقش بسته است. این دستکاری‌ها فقط در کالاهای خوراکی رخ نداده بلکه درباره طیف بیشتری از کالاها صورت گرفته است. مغازه داران، گرانفروشی‌ها و دستکاری قیمت کالاها را کار عمده‌فروشان اعلام می‌کنند و عمده‌فروشان بالعکس.

تا آخر با شماییم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عدالت ۷ درصدی!» نوشت: کنکور، تابلوی زشت بی‌عدالتی در آموزش شده است. اعلام نتایج و رتبه‌های برتر کنکور امسال نشان می‌دهد فقط ۷ درصد رتبه‌های برتر در مدارس دولتی درس خوانده‌اند. این آمار و ارقام نشان می‌دهد مصوبه‌های جدید کنکوری هم نتوانسته است این بی‌عدالتی آموزشی را کم کند. غروب آفتاب روز جمعه بود که بالاخره بعد از فرازونشیب زیاد بخشی از استرس کنکوری‌های امسال نیز به پایان رسید و نتایج کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ اعلام شد. از ابتدا اعلام شده‌بود که نتایج این کنکور که به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با تأخیر نیز برگزار شد، اواخر مرداد یا اوایل شهریور اعلام می‌شود و این یعنی از همان دهه آخر مرداد تا آخرین ساعات نهم شهریور بخش زیادی از کنکوری‌ها به شکل مداوم در حال مراجعه به سایت سازمان سنجش بودند تا زودتر از نتایج کنکور خبردار شوند. میزان این مراجعات به اندازه‌ای زیاد بود که در نهایت پورعباس، رئیس سازمان سنجش در ساعات پایانی قبل از اعلام نتایج مجبور شد از آن‌ها درخواست کند کمتر به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند تا بتوانند نتایج را در سایت بارگذاری کنند.

اکنون به نظر می‌رسد اعلام نتایج نیز نتوانسته آب روی آتش بخش زیادی از کنکوری‌ها باشد. همزمان با اعلام نتایج شهرها و نوع مدارس دانش‌آموزان رتبه برتری نیز در صدر اخبار قرار می‌گیرد و شواهد نشان می‌دهد به رغم وعده‌های زیادی که در مورد رفع تبعیض در میان کنکوری‌ها با اجرای قانون جدید و پیش از اعمال معدل‌ها در نتایج داده شده‌بود، هنوز فرسنگ‌ها با این ایده‌آل فاصله داریم و اتفاقاً اکنون تصور بخش زیادی از کنکوری‌ها این است که مدارس خاص در شهرهای بزرگ و مراکز و کتاب‌های کنکوری توانسته‌اند تفاوت معناداری را میان دانش‌آموزان مدارس دولتی با مدارس غیردولتی یا نیمه دولتی ایجاد کنند. آمارها نشان می‌دهد سهم مدارس دولتی از رتبه‌های برتر کنکور فقط ۷ درصد است، همچنین در سه گروه اصلی آزمایشی کنکور مدارس سمپادی و تیزهوشان نیز دست برتر را داشته‌اند و ۷۳ درصد از برترین‌های این سه گروه را سمپادی‌ها تشکیل می‌دهند، در گروه علوم تجربی که اتفاقاً پر متقاضی‌ترین گروه کنکوری نیز بود حتی یک نفر هم از مدارس غیرسمپادی در میان رتبه‌های برتر نیست.

تا آخر با شماییم

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چالش دولت‌ها و پلتفرم‌ها» نوشت: در ادامه درگیری قضائی بین دولت‌ها و دستگاه‌های قضائی کشورها با مدیریت شبکه‌های اجتماعی این بار شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در کشور برزیل مسدود شد. اخیراً «الکساندر دی مورائس» از قضات دادگاه عالی برزیل طی حکمی دستور مسدودی شبکه اجتماعی توئیتر تا ظرف مدت حداکثر ۵ روز پس از صدور حکم و جریمه روزانه ۹ هزار دلار برای استفاده غیر قانونی و از طریق فیلترشکن برای این شبکه اجتماعی را صادر کرد. این حکم پس از یک درگیری حقوقی چند ماهه که از آوریل امسال مابین دادگاه عالی برزیل و مدیریت شبکه اجتماعی توئیتر آغاز شده بود، صادر شد. این حکم پس از آن صادر شد که ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از معرفی نماینده حقوقی در کشور برزیل خودداری کرد. طبق اطلاعات منتشر شده روی وبسایت دادگاه عالی برزیل، این دستور تا زمانی که این شرکت تمام دستورات دادگاه را رعایت نکند و تمام جریمه‌ها را پرداخت نکند، به قوت خود باقی خواهد ماند.

ه نظر می‌رسد دادگاه عالی برزیل به دلیل انتشار مطالب خلاف واقع در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اقدام به صدور این حکم کرده است؛ اطلاعاتی که از نظر دادگاه عالی برزیل بر افکار عمومی مردم برزیل و بر روند سیاسی در این کشور تأثیر گذاشته و منجر به تغییرات سیاسی می‌شود. اوایل سال میلادی جاری بود که دادگاه عالی برزیل به منظور مقابله با همین مساله دستور تعلیق برخی حساب‌های کاربری را صادر کرد و به دنبال آن این شبکه اجتماعی دفتر خود در برزیل را تعطیل کرد. پس از این اقدام، دادگاه برزیل برای هر روز که شبکه توئیتر از اجرای حکم دادگاه امتناع کند مبلغ ۳,۶۵۰ دلار جریمه تعیین و دستور دستگیری نماینده قانونی این شرکت را صادر کرد. تیم امور دولتی و جهانی شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به این حکم اعلام کرد انتظار داشتند قاضی پرونده خیلی زودتر دستور مسدودسازی این شبکه را صادر کند. این تیم همچنین اعلام کرد این حکم را به دلیل آنچه آنها سانسور مخالفان سیاسی کشور برزیل می‌نامند، اجرا نخواهند کرد. در ادامه نیز ایلان ماسک، مالک ایکس در پستی نوشت: آزادی بیان اساسی برای دموکراسی است و این قاضی در برزیل آن را برای اهداف سیاسی نابود می‌کند. به نظر می‌رسد خصومت شخصی و سیاسی ماسک با دادگاه و دولت چپگرای برزیل به نقطه اوج خود رسیده است؛ خصومتی که تنها مختص این کشور آمریکای جنوبی نیست و اخیراً و پس از اعتراضات گروه‌های ملی‌گرای انگلیس که با دخالت پلیس این کشور به درگیری و شورش ختم شد، مقامات انگلیس تهدیداتی را علیه ماسک مطرح کردند.

تا آخر با شماییم

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «تا آخر با شماییم» را برگزید و به نوشت: شب گذشته مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود را برای مردم و در پاسخ به پرسش‌های مردم برگزار کرد. او همچنان شعارهای انتخاباتی خود را تکرار کرد و وعده داد که آنها را فراموش نخواهد کرد. طی روزهای گذشته نیز محافل سیاسی و اجتماعی کشور بعد از معرفی کابینه همواره نیم‌نگاهی جدی به آینده برنامه‌های مسعود پزشکیان داشته‌اند، اما رئیس‌جمهوری همواره با همان کلام و برخوردهای صادقانه خود از وعده‌هایش عقب ننشسته است و همچنان بر این باور است که مسیر را برای اجرای وعده‌هایش هموار می‌کند، منتهی با این پیش‌فرض که همه شهروندان، از گروه‌های مختلف سیاسی در قالب وفاق ملی همراه او باشند و در گردونه فعالیت‌های خرد و کلان سیاسی، حذف‌کردن جای خود را به جذب‌کردن بدهد. مسعود پزشکیان در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت و ابراز امیدواری برای خدمت‌رسانی به مردم، با این تأکید که تا آخر با شماییم، در بخشی از سخنانش تصریح کرد: «هر ماه یک بار می‌توانم با شما صحبت کنم و حرف خود را بگویم و حرف مردم را بشنویم. بر آنچه گفتیم پایبندیم و سعی می‌کنیم با مردم صادق باشیم و جز راست نگوییم». این چشم‌انداز دقیقاً همان رویکردی است که گمان می‌رود جایگاه متفاوتی را برای رئیس دولت چهاردهم به وجود آورده است.

تا آخر با شماییم

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «سدشکنی بورس تهران» را برگزید و نوشت: بازار سرمایه به صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد واکنش مثبت نشان داد. شاخص کل بورس تهران، طی روز شنبه با رشد بیش از یک‌درصدی به کارخود پایان داد و به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید. عبدالناصر همتی در برنامه تلویزیونی جمعه‌شب، بر ادامه حمایت از بورس تهران تاکید کرد. وزیر اقتصاد رانت ارزی ناشی از اختلاف دلار نیما و آزاد، نرخ سود بدون ریسک بالا و دخالت دولت در شرکت‌ها را سه دلیل اصلی شرایط رکودی بازار سهام عنوان کرد؛ به‌طوری‌که نتایج حاصل از این سه رویکرد، نصف‏شدن حاشیه سود شرکت‌ها را در پی داشته است. اگر وعده‌های سکاندار جدید اقتصاد عملی شود، دلار نیما حداقل به ۶۰ هزار تومان می‌رسد و ماجرای نرخ بهره ۳۰ درصدی با همه حواشی آن منتفی خواهد شد.

در این صورت نسبت P/E آینده‌نگر بازار نیز به حداقل ۸و احد افزایش خواهد یافت. یکی از دلایل اصلی دست به عصا حرکت کردن فعالان بازار سهام طی روزهای اخیر، انتظاراتی است که از عملی‏شدن وعده‌های وزیر اقتصاد وجود دارد؛ هرچند محدودیت دامنه نوسان نیز تا حدودی بر روند ارزش معاملات مؤثر واقع شده است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد تا تحقق وعده‌های دولت، بازار روند صعودی آرامی را پیش بگیرد. همچنین، بازار انگیزه کافی برای شکستن سد ۲.۲ میلیون واحدی را دارد. درصورتی‌که شاخص بورس، بالای این محدوده تثبیت شود، می‌تواند در مرحله اول به سمت سقف اردیبهشت ۱۴۰۲ خیز بردارد. در مرحله بعد شاخص با شکستن محدوده ۲.۵ میلیون واحد به هدف ۳میلیونی دست پیدا کند. این در حالی است که با تحقق وعده‌های همتی، سود شرکت‌های بورسی به هزار و ۴۰۰ همت خواهد رسید. نماگر اصلی بازار به لحاظ بنیادی می‌تواند تا ۳.۶ میلیون واحد نیز پیشروی کند؛ چراکه قیمت‌های جهانی نیز از بازار سهام حمایت می‌کنند. اما اگر انتظارات فعالان بورسی رفع نشود، بازار با یک روند کاهشی و فرسایشی به سمت فضای رکودی حرکت خواهد کرد.

تا آخر با شماییم

منبع: imna-786145

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید