سه شنبه، 3 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » رکوردشکنی قیمت جهانی، بازار را سکه کرد

رکوردشکنی قیمت جهانی، بازار را سکه کرد

کد خبر: 9096

کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه برای نخستین بار قیمت طلا را تا بالاتر از سطح ۲۶۰۰ دلار افزایش داد که افزایش قیمت این فلز زرد در بازار داخلی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در روزهای اخیر قیمت هر اونس طلا امروز با ۱.۳۶ درصد افزایش به ۲۶۲۱ دلار و ۸۸ سنت افزایش پیدا کرد و قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک نیز با یک افزایش ۱.۲۱ درصدی به ۲۶۴۶ دلار و ۲۰ سنت رسیده است.

فدرال رزرو آمریکا در اجلاس چهارشنبه گذشته نرخ بهره را ۰.۵ درصد پایین آورد بنابراین هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سود ده ارزان‌تر شده و تمایل برای خرید آن بالاتر می‌رود همچنین بر اساس آمارها، قیمت طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن ۲۷ درصد در ۲۰۲۴ افزایش یافته که بیشترین افزایش سالانه این فلز گرانبها از ۲۰۱۰ بوده است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به اینکه نرخ بهره در دو اجلاس آینده فدرال رزرو ۰.۲۵ کاهش پیدا خواهد کرد، روند فزاینده قیمت طلا ادامه نخواهد داشت با وجود این مخاطرات ژئوپلیتیکی از جمله ادامه درگیری‌ها در غزه، اوکراین و مناطق دیگر تمایل به طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش داده است. پایین آمدن ارزش دلار نیز یکی دیگر از عوامل حمایت‌کننده از قیمت طلا به شمار می‌آید که خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند.

رکوردشکنی قیمت جهانی، بازار را سکه کرد

عوامل داخلی تأثیری در گرانی ندارد

محمد کشتی آرای؛ کارشناس بازار طلا در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت انس جهانی، کاهش نرخ بهره در آمریکا است که باعث شده برای نخستین بار در تاریخ قیمت انس جهانی طلا به دو هزار و ۶۲۲ دلار برسد اما پیش‌بینی ادامه یا توقف این روند به بسیاری از تصمیمات و اتفاقات سیاسی بستگی دارد.

وی با اشاره به تأثیر افزایش انس جهانی بر گرانی طلا و سکه در کشور افزود: قیمت انس جهانی و بازار ارز دو عامل مؤثر در نرخ طلا به شمار می‌آیند که در گذشته مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا در بازار داخلی مسائل داخلی بود اما اکنون این عامل هیچ نقشی در گرانی طلا نداشته است.

فعال بازار طلا و سکه با مقایسه قیمت طلا در دو هفته اخیر گفت: روز یکشنبه هفته گذشته قیمت سکه ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود و اکنون به ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش نشان می‌دهد و دلیل آن نیز افزایش حدود ۵۵ دلاری قیمت طلا در هفته جاری به شمار می‌آید.

تخلیه ۲۰۰ هزار تومانی حباب سکه

کشتی آرای درباره افزایش حباب قیمت انواع سکه طلا نیز اظهار کرد: بر خلاف اتفاقات معمول که افزایش حباب سکه را به دنبال دارند، اکنون حباب سکه نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان کاهش نشان می‌دهد زیرا در هفته گذشته بانک مرکزی اقدام به حراج سکه در اتاق ارز و طلا کرد بنابراین نتیجه عرضه بیشتر سکه در توقف حباب قیمت دیده می‌شود.

قیمت انس جهانی و بازار ارز دو عامل مؤثر در نرخ طلا به شمار می‌آیند که در گذشته مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا در بازار داخلی مسائل داخلی بود اما اکنون این عامل هیچ نقشی در گرانی طلا نداشته است

وی با اشاره به افزایش قیمت هر گرم طلا در بازار داخلی خاطرنشان کرد: هفته گذشته قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بود که اکنون به سه میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسیده یعنی هر گرم ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده که دلیل آن نیز افزایش قیمت انس جهانی است.

فعال بازار طلا و سکه درباره پیش‌بینی وضعیت قیمت سکه و طلا در روزهای آینده گفت: ادامه روندی که با کاهش نرخ بهره در آمریکا آغاز شد به مسائل سیاسی و اقتصادی جهانی بستگی دارد که تا حدود زیادی غیرقابل پیش بینی خواهد بود.

کشتی آرای به خریداران توصیه کرد خرید و فروش را به روزهای بعد موکول نکنند و ادامه داد: بهتر است افراد در زمانی که قصد خرید به قصد سرمایه‌گذاری یا فروش طلا را دارند بدون انتظار برای کاهش یا افزایش قیمت، این اقدام را انجام دهند زیرا نوسانات هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود.

وی نوسان قیمت را جز جدانشدنی بازار طلا، ارز و سکه دانست و گفت: مانند بازار سهام که نمودار آن ثابت نمی‌ماند و همواره در حال تغییر از رنگ سبز به قرمز است، بازارهای مالی و اقتصادی مانند طلا نیز دچار افت و خیز قیمت هستند بنابراین سرمایه‌گذاران در این بازار نباید در انتظار پیش‌بینی شرایط روزهای آینده، معاملات را عقب بیندازند.

بازار دچار التهاب و تقاضای کاذب نیست

نادر بذرافشان؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفت‌وگویی اظهار کرد: از هفته گذشته شاهد افزایش ۵٩ دلاری اونس جهانی طلا بودیم که پایداری خود را تا پایان هفته با نوسانات هرچند جزئی ادامه داد.

وی با اشاره به افزایش میانگین ۴٨ دلاری اونس جهانی طلا افزود: آخرین قیمت ثبت شده برای هر اونس طلا در بازارهای جهانی ٢۶٠۶ دلار است که بالاترین قیمت اونس طلا در جهان به شمار می‌آید همچنین بازارهای داخلی با نوسانات افزایشی قیمت سکه و طلا روبه‌رو بودند که در مقطعی کاهش رخ داد اما در مجموع بازار افزایشی بود.

رکوردشکنی قیمت جهانی، بازار را سکه کرد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران رکوردشکنی قیمت طلا در بازارهای جهانی و نوسانات در داخل را زمینه‌ساز افزایش قیمت طلای ١٨ عیار به سه میلیون و ٧٧٠ هزار تومان به ازای هر گرم دانست و گفت: با وجود فزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا حباب سکه در این هفته، نوسان چندانی نداشته و در مجموع ١٠٠ هزار تومان افزایش را تجربه کرده تا جایی که اکنون هر قطعه سکه دارای هفت میلیون و ٧۵٠ هزار تومان دارای حباب است.

وی تصریح کرد: با وجود روند صعودی قیمت‌ها بازار دچار التهاب و افزایش تقاضای کاذبی نیست بنابراین باید منتظر ماند تا ببینیم هفته پیش‌رو روند بازار جهانی طلا چگونه پیش خواهد رفت.

به گزارش ایمنا، آمارها نشان می‌دهد که قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون (روز دوم ژانویه) بیش از ۵۷۰ دلار (نزدیک به ۲۸ درصد) رشد کرده که افزایش تقاضا و مصرف طلا از مهمترین عوامل رشد قیمت فلزات گرانبها به شمار می‌رود. بر اساس اعلام شورای جهانی طلا، در سال گذشته میزان مصرف طلا در جهان به ۳۲۸۲ تن رسید که چین، هند، آمریکا، ترکیه و ایران به ترتیب عنوان بزرگترین مصرف‌کنندگان طلا در این سال را به ثبت رساندند.

منبع: imna-792595

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید