سه شنبه، 3 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » دمیدن روح تازه در زیرساخت‌های فرهنگی خراسان شمالی

دمیدن روح تازه در زیرساخت‌های فرهنگی خراسان شمالی

کد خبر: 9097

رشد قابل توجه زیرساخت‌های فرهنگی و برگزاری انواع رویدادهای هنری و ملی در خراسان شمالی طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد توجه به این حوزه بیشتر از گذشته در سطح استان مورد توجه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌شمالی، حوزه فرهنگ و هنر یکی از زمینه‌های توسعه هر منطقه محسوب می‌شود؛ به طوری که بدون توجه به آن شاهد رشد و پیشرفت خاصی در سایر حوزه‌ها نخواهیم بود.

دولت سیزدهم علی رغم هجمه‌های مختلف، طی سه سال گذشته توانست خدمات بزرگی در زمینه مسائل فرهنگی و به خصوص زیرساخت‌ها با محوریت مناطق محروم و کم برخوردار همچون خراسان شمالی ارائه کند.

ارتقای تأثیرگذاری بانوان در پست‌های مدیریتی فرهنگ و ارشاد، حمایت بی‌سابقه از تولیدات و مؤسسات فرهنگی، ساماندهی امور حقوقی و جذب اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه‌های عمرانی این اداره، بخشی از خدمات فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی در دولت سیزدهم است.

با توجه به پایین بودن سرانه فضاهای فرهنگی خراسان‌شمالی، توجه به جذب اعتبارات برای تکمیل و تجهیز پروژه‌های عمرانی فرهنگ و ارشاد استان از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار مدیران قرار گرفت؛ در پایان دولت دوازدهم، خراسان‌شمالی دارای ۱۱ مجتمع فرهنگی با سرانه دو صدم برای هر نفر بود که وضعیت خوبی را نشان نمی‌داد.

اما در جریان سفر وزیر ارشاد به استان، پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی مورد توجه قرار گرفت و اعتبارات لازم برای تکمیل آنها مصوب شد. اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع‌های فرهنگی-هنری گرمه، جاجرم و فاروج، اختصاص سه میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز کانون‌های مساجد و اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع فرهنگی هنری بجنورد از جمله اعتبارات سفر وزیر ارشاد به خراسان‌شمالی در سال ۱۴۰۱ بود.

دمیدن روح تازه در زیرساخت‌های فرهنگی خراسان شمالی

به طور کلی جذب و تخصیص اعتبارات در سه ساله دولت سیزدهم نسبت به دوره مشابه در دولت قبلی رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده به گونه‌ای که سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ با رشد ۴۰۵ درصدی در زمینه تخصیص اعتبارات فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی روبه‌رو بوده است.

با جذب اعتبارات فوق، پروژه‌های مهمی در زمینه عمرانی فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی به بهره‌برداری رسید که در این زمینه می‌توان به افتتاح و بهره‌برداری مجتمع فرهنگی جاجرم و تکمیل و بهره‌برداری فاز دوم کتابخانه مانه و سملقان با مساحت هزار متر اشاره کرد.

تکمیل مجتمع‌های فرهنگی-هنری در شهرستان گرمه، فاروج و بجنورد و همچنین آغاز عملیات اجرایی ساخت مجتمع فرهنگی در راز و جرگلان و تکمیل کتابخانه عمومی اسفراین از دیگر اقدامات انجام شده در دوره سه ساله دولت سیزدهم است.

ساماندهی امور حقوقی فرهنگ‌وارشاد

بنا به گفته تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ‌وارشاد خراسان‌شمالی، ساماندهی امور حقوقی املاک این اداره از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و در دولت سیزدهم نیز با قوت ادامه یافته است.

وی در گفت‌وگو با ایمنا خاطرنشان کرد: فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی ۴۲ ملک دارد که تا سال ۱۳۹۹ تمامی این املاک فاقد سند بودند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ با صدور سند تک‌برگی برای یکی از زمین‌های فرهنگ و ارشاد عملیات سنددار کردن املاک اداره آغاز شد و پس از آن نیز با صدور سند تک‌برگی در سال‌های آتی برای ۲۰ فقره از املاک، اکنون ۴۸ درصد از املاک فرهنگ و ارشاد استان دارای سند تک‌برگی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی ادامه داد: از بین ۴۲ ملک اداره کل، ۱۹ ملک کاربری مجتمع فرهنگی-هنری و ۲۳ ملک کتابخانه عمومی شهرستانی و روستایی می‌باشند.

صادقی تصریح کرد: ۱۲ فقره از املاک مذکور در بجنورد، پنج فقره در شیروان، شش مورد در اسفراین، سه فقره در گرمه و سه ملک در مانه و سملقان هستند.

وی افزود: در جاجرم نیز دو فقره، در فاروج هفت فقره و در راز و جرگلان چهار فقره از املاک فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی وجود دارد.

اصلاح ساختار نیروی انسانی

از حیث نیروی انسانی در سال پایانی دولت دوازدهم، فرهنگ‌وارشاد خراسان‌شمالی با ۶۲ نیروی رسمی، پیمانی، قراردادی و قرارداد طرح‌های عمرانی بدترین وضعیت را در بین ادارات استان‌های کشور داشت.

با روی کار آمدن دولت جدید، به منظور تقویت نیروهای حوزه پشتیبانی طرح ساماندهی نیروهای فاقد قرارداد در دستور کار قرار گرفت و تفاهم‌نامه‌ای برای اختصاص اعتبارات و مشخص شدن ردیف اعتباری برای این موضوع مشخص شد.

در نهایت از طریق خرید خدمات تصدی‌گری از شرکت‌های صاحب صلاحیت، هشت نیروی فاقد قرارداد اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی سازماندهی شدند که به نسبت تعداد پایین کارکنان این مجموعه، عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.

انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی این اداره نیز از دیگر موضوعاتی است که در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای بدان شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی در این خصوص گفت: تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم، مسئله انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی بر اساس اهداف مندرج در اسناد بالادستی به عنوان یک برنامه مهم در دستور کار نبود.

وی افزود: در سال‌های اخیر به منظور تحقق اهداف مورد نظر، شاخص تعداد مدیران خانم در پست‌های مدیریتی فرهنگ‌وارشاد رشد قابل توجهی داشته و در سال ۱۴۰۲، ۲۳ درصد از مدیران این اداره را بانوان تشکیل می‌دهند.

فعالیت‌های فرهنگی حوزه بانوان در خراسان شمالی

طی مدت سه ساله دولت سیزدهم، فعالیت‌های مؤثری در حوزه بانوان در خراسان‌شمالی انجام شد.

برگزاری ۲۲ کارگاه آموزشی، ۱۷ نمایشگاه تخصصی، ۲۳ جلسه تخصصی و ۲۸ برنامه مشارکتی برای بانوان در امورات مختلف، از جمله فعالیت‌های فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی در این حوزه است.

جشن‌های ویژه بانوان مانند جشن روز دختر نیز از دیگر برنامه‌های مستمری هستند که هر ساله و در مناسبت‌های مختلف در بجنورد و سایر شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

تولید آثار فرهنگی یکی از مهم‌ترین وظایف معاونت فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد می‌باشد که میزان تولید کتاب، مطبوعات و شمارگان از مهم‌ترین شاخص‌های آن است‌.

تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در خراسان‌شمالی با چاپ ۵۲۷ کتاب در ۱۴۰۲، با رشد ۵۳ درصدی روبرو بوده است.

تعداد شمارگان کتاب‌های منتشر شده با ۱۵ درصد رشد، تعداد عناوین کتاب‌های تألیف شده با ۸۷ درصد رشد و تعداد عناوین مجله‌ها با ۱۶ درصد رشد، از جمله افتخارات معاونت فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی است که در حوزه حمایت از تولیدات فرهنگی به چشم می‌خورد.

معاونت فرهنگی و هنری فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی در حوزه حمایت از توسعه مراکز و صدور مجوز مراکز فرهنگی نیز ۳۹ درصد رشد داشته است.

افزایش تعداد سینماهای استان، برگزاری انواع رویدادهای هنری از جمله رویدادهای موسیقی و قرآنی در سطح ملی از دیگر دستاوردهای فرهنگی دولت سیزدهم در خراسان شمالی بود.

تمام این اعداد و ارقام نشان می‌دهد توجه دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ و هنر بسیار ویژه بوده است؛ هر چند برخی‌ها سعی داشتند دولت قبل را مخالف حوزه فرهنگ و هنر نشان دهند اما عملکرد با شتاب در این حوزه نشان می‌دهد دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های گذشته بسیار بیشتر به حوزه فرهنگ و هنر خراسان شمالی توجه داشته است.

منبع: imna-786132

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید