سه شنبه، 3 مهر 1403
ایده خبر » ورزشی » موزه شهدای زنجان؛ بنایی تاریخی که با یاد قهرمانان شهید گره خورده است

موزه شهدای زنجان؛ بنایی تاریخی که با یاد قهرمانان شهید گره خورده است

کد خبر: 9162

موزه شهدای زنجان، یکی از گنجینه‌های دفاع مقدس است که در یکی از بناهای تاریخی این شهر قرار دارد و حالا سال‌هاست با یاد قهرمانان شهید عجین شده است؛ مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان به تشریح فعالیت‌های موزه و اسنادی که در آن می‌گذرد، پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، عباس برزگر امروز_ سه‌شنبه سوم شهریور- ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام و تبریک هفته دفاع مقدس اظهار کرد: موزه آثار شهدای استان زنجان، در اواخر دهه هفتاد و با مرمت بنای تاریخی خانه توفیقی افتتاح شد و پس از گذشت ربع قرن از عمر آن آثار بسیار ارزشمندی از شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در این فضای معنوی نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه بنای توفیقی از بناهای اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی بوده و به شماره ۲۶۶۴ مورخ ۱۳۸۷/۱۲/۲۵ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است، ادامه داد: بنای توفیقی در بافت تاریخی و قدیمی شهر در محله معروف به غربییه بالا قرار دارد.

برزگر با اشاره به اینکه این ساختمان تاریخی علاوه بر آثار شهدا مکان مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی است، عنوان کرد: نمایش آثار سینمایی پیرامون دفاع مقدس و همچنین برپایی نمایشگاه‌های مختلف آثار هنری، تجسمی و عکاسی از دیگر فعالیت‌هایی است که در این مجموعه فرهنگی و تاریخی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اسناد موجود در این موزه تصریح کرد: آثار شهدا و ایثارگران زنجانی موجود در این موزه شامل وصایای شهدا، مناجات‌نامه، زندگی‌نامه، یادداشت‌ها، البسه و لوازم شهدا و ایثارگران و آثار هنری آنها جمع‌آوری و منابع مهم و معتبری برای تحقیق و پژوهش نویسندگان و پژوهش‌گران در سبک زندگی این عزیزان به شمار می‌رود و می‌تواند در معرفی فرهنگ ایثار، شهادت و حماسه ماندگار دفاع مقدس به نسل جوان و حتی گردشگران خارجی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با بیان اینکه موزه شهدای زنجان در عمارت توفیقی زنجان قرار دارد، گفت: این عمارت دوطبقه است که با ترکیبی از معماری اواخر قاجار و اوایل دوران پهلوی ساخته‌شده است.

وی اضافه کرد: بخش آثار شهدای دانشجو، شهدای غواص، شهدای بمباران مدارس، شهدای دوران اسارت در عراق و آزادگان و همچنین شهدای دوران انقلاب اسلامی از مهم‌ترین بخش‌های این موزه در طبقه اول هستند و در طبقه دوم نیز بخش‌های ویژه برادران شهید، شهدای مقاومت و مدافع حرم و همچنین بخش فرماندهان شهید استان قرار دارد.

برزگر خاطرنشان کرد: در این موزه آثار ارزشمند شهدای استان و هر آنچه متعلق به رزمندگان زنجانی هشت سال دفاع مقدس بوده، نگهداری می‌شود، در اتاق شهدای آزاده و جانباز آثار و وصایای شهدای آزاده و جانبازی که پس از جنگ به مقام شهادت نائل شده‌اند، نگهداری می‌شود.

وی تعداد آثار مکتوب شهدا در بایگانی این موزه را ۱۴۹۹۰ اثر عنوان کرد و افزود: بیش از هزار اثر حجمی نیز در موزه شهدای زنجان در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان در ادامه با اشاره به نقش موزه‌ها در انتقال فرهنگ و شناساندن پیشینه اقوام گفت: دفاع مقدس بی‌شک سال‌هایی ماندگار در تاریخ و فرهنگ ایران است که حماسه‌ها و رشادت‌های جوانان در آن برهه تاریخی بارها با آثار هنری به تصویر کشیده شده است اما دیدن آثار و به یادگار مانده‌هایی از آن دوران می‌تواند جوانان امروز را بدون تحریف با جوانان دفاع مقدس آشنا و ارزش‌های بی‌مانند دوران طلایی دفاع مقدس را حفاظت کند.

وی خاطرنشان کرد: موزه شهدای زنجان یادمانی بی‌نظیر، زنده و محکم از ایثارها، شهادت‌ها و بزرگی‌هایی فرزندان این آب و خاک است که همه روزه در ساعات اداری و در ساعات غیراداری با هماهنگی قبلی پذیرای بازدیدکنندگان، علاقمندان به آثار شهدا و پژوهشگران جهت بازدید از این مکان فرهنگی، تاریخی و همچنین آشنایی با آثار شهدای والامقام است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان در خصوص جمع‌آوری آثار شهدای زنجانی گفت: ۱۵۰ هزار اثر از شهدای والامقام زنجانی در راستای برگزاری کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان توسط کمیته جمع‌آوری آثار و تکریم شهدا، گردآوری و پس از نمایه‌گذاری در اختیار دبیرخانه این کمیته قرار داده شد.

وی اضافه کرد: وصایای شهدای والامقام زنجانی نیز در قالب هشت جلد گردآوری و تاکنون دو جلد آن به چاپ رسیده است که امیدواریم با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی بتوانیم این وصایای ارزشمند شهدا را در اختیار عموم قرار دهیم تا سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

منبع: imna-793038

دسته بندی: ورزشی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید