به گزارش اکوایران، پس از برخورد آتشین یک نفتکش در روز جمعه در نزدیکی سنگاپور و فرار آن از محل حادثه، مقامات مالزی آن را ردیابی و توقیف کردند و این شناور در روز دوشنبه وارد منطقه ترمینال شناور نفت برتام مالزی شد.

به نوشته رویترز، سوپر نفتکش «سرس ۱» بدون هیچ توضیحی از محل برخورد با نفتکش «حفنیا نایل» با پرچم سنگاپور در حدود ۵۵ کیلومتری شمال شرقی جزیره پدرا برانکا در سنگاپور، گریخت.

گارد ساحلی مالزی اعلام کرد که سرس ۱ که گفته می شود سیستم ردیابی خود را پس از حادثه خاموش کرده بود، در آب های مالزی و در حالیکه توسط دو یدک کش یدک می شد، پیدا شد.

کارشناسان صنعت می ادعا کرده‌اند که سرس ۱ در گذشته نفت ایران را حمل می‌کرده و داده‌های دریابی کپلر مدعیست که در ماه آوریل، این سوپرنفتکش از طریق انتقال کشتی به کشتی در مرکز انتقال لینگی مالزی، نفت خام ایران را تخلیه کرده است. با این حال، وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران روز شنبه اعلام کرد هیچ یک از نفتکش‌های آسیب‌دیده در سواحل سنگاپور مرتبط با ایران نبوده‌اند.

داده‌های دریانوری نشان می‌دهد که سرس ۱، یک نفتکش بسیار بزرگ که قادر به حمل حدود ۲ میلیون بشکه نفت است، در زمان برخورد خالی بود. انتقال کشتی به کشتی اغلب برای مخفی‌کردن منشأ نفت تحریم‌شده استفاده می‌شود. بررسی‌های هوایی از محل حادثه، آثار جزئی از نشت نفت را نشان داد.

کمال افزری کمیل، مدیر دریایی موقت ایالت جوهور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای اقدامات بعدی، دو نفتکش درگیر برای تحقیقات بیشتر به مکان امنی منتقل خواهند شد و علت حادثه توسط اداره دریایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت». او نگفت که کشتی‌ها به کجا منتقل می‌شوند. علت دقیق وقوع حادثه مشخص نیست.

او افزود که هر ۲۶ خدمه‌ای که برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی در سرس ۱ باقی مانده بودند، در امنیت هستند. چهارده خدمه که قبلا از سرس ۱ و ۲۲ خدمه حفنیا نایل تخلیه شده بودند در سنگاپور به سر می‌برند. ترمینال برتام در دریای چین جنوبی و سواحل شرقی شبه‌جزیره مالزی واقع شده است.

شرکت شانگهای پراسپریتی شیپ منیجمنت که مدیریت سرس ۱ را بر عهده دارد، به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. شرکت حفنیا، مدیر کشتی حفنیا نایل گفته که در حال مذاکره با مقامات مالزی برای جابجایی کشتی خود است.

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی از Kpler و LSEG، حافنیا نایل، یک نفتکش پاناکس بوده که حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفتا برای ژاپن حمل می‌کرد. نفتا ماده اولیه برای ساخت مواد پتروشیمی است. سنگاپور بزرگترین مرکز تجارت نفت آسیا و بزرگترین بندر سوخت‌رسانی جهان است. آب‌های آن از پرترددترین مسیرهای دریایی جهان است.