به گزارش اکوایران، نیروهای روسی حملات را در منطقه دونباس شرقی اوکراین افزایش داده‌اند و از گرمای شدید تابستان در تلاش برای گسترش دستاوردهای ارضی مستمر مسکو و تصرف شهر پوکروفسک، یک اتصال ترانزیت کلیدی، استفاده کرده‌‌اند.

حملات در حالی رخ می‌دهد که اوکراین همچنان از کمبود سرباز رنج می‌برد و ناآرامی‌های انتخاباتی در ایالات متحده گمانه‌زنی‌های جدیدی مبنی بر اینکه ممکن است کیف به زودی مجبور به مذاکره برای تسلیم زمین‌ها شود، ایجاد کرده است.

به گزارش واشنگتن‌پست، پس از اینکه هجوم تسلیحات و پول آمریکایی به اوکراین کمک کرد تا تهاجم مجدد به منطقه شمال شرق خارکف در ماه مه را کاهش دهد و از یک پیشرفت بزرگ جلوگیری کند و امیدهای مسکو برای احاطه کردن دومین شهر بزرگ اوکراین را از بین ببرد، فرماندهان روسی توجه خود را دوباره به منطقه دونتسک معطوف کرده‌اند، هدف اصلی ارضی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه.

تهاجم مجدد به منطقه خارکف، در حالی که دستاوردهای محدودی به همراه داشت، منابع اوکراین را منحرف کرد. اولکساندر 30 ساله، فرمانده گردان تیپ 47 که در نزدیکی اوچرتین می‌جنگد، گفت که نیروهای اوکراینی در حال مبارزه هستند و به نظر می‌رسد غنیمت پوتین به طور فزاینده‌ای در دسترس روسیه است.

الکساندر که اسم رمز او «نابغه» است و تنها با نام کوچک شناسایی می‌شود، گفت: «این استراتژی هوشمندانه است: شما سعی می‌کنید قدرت دشمن خود را در یک جهت متمرکز کنید و سپس آنها را به سمت دیگری منحرف کنید.»

او گفت: «اولین هدف آنها نابودی ما است. دوم این است که ما را تحت فشار قرار دهند تا بتوانند اهرم‌های بیشتری برای مذاکرات صلح به دست آورند و از ما مناطق بیشتری بگیرند. آنها تقریباً در آستانه تصرف منطقه دونتسک هستند.»

نیروهای پوتین اکنون در امتداد قوسی از سه نقطه کلیدی فشار می‌آورند: چاسیو یار، درست در غرب شهر باخموت، که روسیه در بهار 2023 آن را تصرف کرد. شهر کوچک صنعتی تورتسک؛ و در مناطق روستایی در غرب اوچرتین، روستایی در ارتفاعات استراتژیک که در ماه مه پس از پیشروی نیروهای روسی در شمال غرب از آودیوکا، که در فوریه آن را اشغال کردند، تصرف شد.

در حالی که نبردهای شدید در جاهای دیگر، از جمله در کوپیانسک در شمال شرقی و در برخی نقاط در امتداد جبهه جنوبی وجود دارد، حمله در دونتسک نشان دهنده یک تغییر قابل توجه در تاکتیک‌های فرماندهان روسی است که به نظر می‌رسد از اشتباهات گذشته درس گرفته‌اند و اکنون به دستاوردهای ثابتی برای کرملین دست یافته‌اند. آن‌ها همچنین شهر کوستیانتینیوکا اوکراین را که در یک بزرگراه استراتژیک قرار دارد، تهدید میکنند.

این هفته، موسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گزارش داد که اوکراین یک حمله مکانیزه بزرگ توسط نیروهای روسی را در نزدیکی کوستیانتینیوکا متوقف کرده که منجر به از دست رفتن قابل توجه تجهیزات روسی شده است. روز جمعه، ستاد کل اوکراین گزارش داد که «ملتهب‌ترین وضعیت» در نزدیکی پوکروفسک باقی مانده است.

کارولینا هیرد، تحلیلگر این اندیشکده گفت: «این فشار جدید در منطقه دونتسک بسیار جالب است زیرا نشان می‌دهد که تغییرات برنامه‌ریزی عملیاتی گسترده‌تری وجود دارد. پیشروی معنی‌دار قبلاً توسط اشتباهات تاکتیکی روسیه مهار شده بود و آنها در چند سال گذشته برای استراتژی‌سازی چالش داشتند.»

او ادامه داد: «در حالی که قبلاً مردان را به سمت نبردهای طولانی و تلفات زیاد سوق می‌دادند، فرماندهان عملیاتی روسی اکنون یاد گرفته‌اند که چگونه تلاش‌های تهاجمی تقویت‌کننده همزمان و متقابل انجام دهند و فشار مداوم بر منابع اوکراینی را حفظ کنند.»

جنگ اوکراین

نیروهای فرسوده اوکراین این فشار را که به دلیل گرمای شدید تابستان تشدید شده است، اکنون احساس می‌کنند. دمای هوا در اوایل این ماه به بیش از 104 درجه فارنهایت در برخی از مناطق جبهه افزایش یافته است.

فرماندهان و سربازان اوکراینی در مصاحبه با واشنگتن‌پست به فرسودگی و کاهش منابع، از جمله کمبود شدید نیرو اشاره کردند. قانون جدید بسیج نیرو که توسط پارلمان اوکراین تصویب شده است، هنوز نیروهای کمکی لازم را ارائه نکرده است، زیرا سربازان جدید هنوز در حال گذراندن دوره آموزشی هستند و برخی از مردان واجد شرایط برای اعزام، از کشور گریخته‌اند یا در خانه پنهان شده اند تا از سربازی اجباری خودداری کنند.

یکی از گروهبان‌ها، 56 ساله، که از اسم رمز«بارت» استفاده می‌کند، وضعیت را «بحرانی» توصیف کرد و گفت که «آشوب جدی» در خط مقدم وجود دارد.

میخائیل، 46 ساله، فرمانده یک سامانه خمپاره‌ای در کراسنوگوریوکا که با اسم «برین » صحبت می‌کرد، گفت که شناسایی نشان داده است که روسیه اخیراً فشار را در اطراف اوچرتین بالا برده و منابع قابل توجهی از جمله سربازان و تانک‌های بیشتری را گسیل کرده است.

هفته گذشته، نیروهای روسی موفق شدند چهار مایلی به سمت غرب از اوچرتین پیشروی کنند و یک تیپ پیاده نظام اوکراینی که خط را در روستای پروهرس نگه داشته بود، مجبور به عقب‌نشینی کرد.

تیپ 47 مکانیزه اوکراین به دلیل کمبود سرباز مجبور به «عقب‌نشینی آشفته» شد.

برخی از شدیدترین نبردهای تابستان اکنون در اطراف شهر صنعتی تورتسک در جریان است، جایی که روسیه دستاوردهای تاکتیکی قابل توجهی به دست آورده است.

فرماندهان و تحلیلگران نظامی گفتند که هدف از آن درگیری و حملات روسیه به شهر مجاور نیو یورک، اعمال فشار بر واحدهای پیاده نظام خسته اوکراین با هدف نفوذ به کوستیانتینیوکا بود.

سربازان اوکراینی گفتند که نیروهای روسی در نزدیکی تورتسک به نظر می‌رسد از همان استراتژی استفاده می‌کنند که برای تصرف آودیوکا در ماه فوریه پس از ماه‌ها درگیری سنگین استفاده شد. در آنجا روس‌ها اوکراینی‌ها را از سه طرف محاصره کردند و همزمان با پرتاب بی‌رحمانه بمب‌های گلاید از بالا، آنها را خسته کردند.

جنگ اوکراین

اکنون، علاوه بر بمباران بی‌وقفه و حملات هواپیماهای بدون سرنشین، گرمای شدید سربازان ساکن در سنگرها در جنگل‌ها و زمین‌های باز اوکراین را فرسوده می‌کند. و آسمان آبی روشن به این معنی است که سربازان حتی بیشتر در معرض پهپادهای شناسایی و حمله قرار می‌گیرند.

برخی از نیروهای روسیه نیز از طریق شهر کوراخووه به سمت غرب و شمال حرکت می‌‌کنند. اگر تورتسک، پوکروفسک و کوستیانتینیوکا را تصرف کنند، کل منطقه دونتسک در خطر خواهد بود.

چندین فرمانده اوکراینی تسریع در جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین را به عنوان یکی از چالش‌های اصلی در میدان نبرد ذکر کردند، زیرا روسیه قابلیت‌های پارازیت الکترونیکی خود را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

به گفته میخائیل «آنچه به شدت تغییر کرده است، تاکتیک‌های هواپیماهای بدون سرنشین و استفاده آنها از جنگ الکترونیک است. ما قبلاً دست بالا را داشتیم و کارآمدتر بودیم، اما اکنون اینطور نیست.»

سرهی، 29 ساله، فرمانده یک واحد هواپیمای بدون سرنشین که در نیو یورک کار می کند، و از اسم شلبی استفاده می‌کند، گفت که اوکراین همچنین در حال مهندسی مجدد هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام مین‌زدایی و انواع جدید حملات است. به عنوان مثال، مهندسان مین‌های ضد تانک را به پهپادهای سنگین کازان متصل کرده بودند.

در حال حاضر بسیاری از وسایل نقلیه در دنباس دارای آنتن هستند که نشان می‌دهد آنها تجهیزات پارازیت پهپاد را حمل می‌کنند. سربازان همچنین از جعبه‌های سیاه کوچکی به نام «شوگرز » استفاده می‌کنند، رادارهایی که پهپادهای بدون سرنشین را شناسایی کرده و در مورد آنها هشدار می‌دهند. شوگرز یک سال پیش در اوکراین وجود نداشت اما اکنون رایج است.

سربازان اوکراینی همچنین به افزایش استفاده از بمب‌های هوایی، به ویژه بمب‌های گلاید متعلق به دوران شوروی، در اطراف چاسیو یار و نیو یورک اشاره کردند که به گفته آنها آسیب قابل توجهی ایجاد کرده و بر روحیه آنها تأثیر می‌گذارد. برخی از آنها 6600 پوند وزن دارند و می‌توانند مواضع و ساختمان‌های پیاده نظام را با اثرات فاجعه بار تخریب کنند.

یوجین، 41 ساله، یک خلبان هواپیمای بدون سرنشین که در نیو یورک کار می‌کند، گفت که در حالی که فرماندهان روسی هنوز بر تاکتیک های «حمله گوشتی» تکیه می‌کنند - ارسال امواجی از سربازان اغلب ناآماده که اخیراً اعزام شده‌اند به یک هدف - آنها همچنین از تاکتیک‌های جدید «زمین سوخته» که تمام شهرها را نابود می‌کند، استفاده می‌کنند.

سرهی، فرمانده هواپیماهای بدون سرنشین، گفت: «روس‌ها با بمب‌های هوایی و توپخانه به نیو یورک ضربه می‌زنند تا یک چهارم کل شهر را کاملاً از بین ببرند تا بتوانند نیروها را به داخل منتقل کنند.»

پاشا، 34 ساله، یک فرمانده هواپیمای بدون سرنشین که با تیپ 105 می‌جنگد، وضعیت در نیو یورک را «واقعا سخت» توصیف کرد.

پاشا گفت: «آنها از نیو یورک برای محاصره تورتسک استفاده می‌کنند و من فکر می‌کنم آنها اکنون شانس واقعی برای محاصره آن دارند، فقط بحث منابع و زمان است.» او گفت که بمب‌های گلاید آنقدر قوی هستند که می‌توانند کل واحدهای پیاده نظام را با ضربه مغزی از کار بیاندازند.

هیرد، از مؤسسه مطالعات جنگ، گفت که روسیه با وجود دستاوردهای اخیرش بعید است موفق شود.

او گفت: «روسیه نشان نداده است که می‌تواند به طور مؤثر پیشروی‌های مکانیزه انجام دهد و بخش‌های وسیعی از خاک را تصرف کند، بنابراین بعید است که بتواند کل دونباس را با زور تصرف کند.» او گفت که با این حال، یک درگیری آهسته، خشن و فرسایشی برای مسکو مفیدتر است در حالی که پرچم‌های اخلاقی اوکراین و حمایت‌های آتی غرب مورد تردید قرار می‌گیرد.