چهارشنبه، 4 مهر 1403
ایده خبر » اقتصادی » مخالفت همزمان دولت و مجلس به ساخت مسکن ۲۵ متری؛ حرف شنوی وزیر راه از مجلسی ها

مخالفت همزمان دولت و مجلس به ساخت مسکن ۲۵ متری؛ حرف شنوی وزیر راه از مجلسی ها

کد خبر: 8914

پرونده ساخت مسکن ۲۵ متری ظاهرا با ورود وزارت راه در حال بسته شدن است به طوریکه معاونت مسکن این وزارتخانه اعلام کرد که بخشنامه‌ای برای ساخت این واحدهای مسکونی داده نشده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: وزارت راه و شهرسازی سرانجام پس از یک سال سکوت تصمیم گرفت به موضوع ساخت مسکن اقتصادی و واحدهای با متراژ ۲۵ متر ورود کند. اگر چه بارها و بارها اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران و به نقل از مدیر عامل این اتحادیه اعلام شد که این طرح ارتباطی به پروژه های دولتی ندارد و نیازی هم به دریافت پروانه از سوی شهرداری ندارد اما سکوت بیش از حد وزارت راه و شهرسازی باعث می شد که متولیان این طرح همچنان از تصمیم خود دفاع کنند و آنرا راه حل کوچکی برای تامین مسکن خانه اولی ها و زوج های جوان بدانند.

وزارت راه و شهرسازی به نقل از بیات منش سرپرست معاونت مسکن و ساختمان خود اعلام کرد که وزارت راه هیچ بخشنامه‌ای برای ساخت خانه‌های ۲۵ متری ندارد و معتقد است ساخت اینگونه خانه‌ها مناسب خانواده نیست.

مخالفت همزمان دولت و مجلس به ساخت مسکن ۲۵ متری؛ حرف شنوی وزیر راه از مجلسی ها

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه الگوی ساختمان‌ها در طرح‌های تفصیلی هر شهر دارای ضوابط مشخصی بوده و اگر واحدها از مقیاس معینی کوچک‌تر باشد، از سوی شهرداری پروانه صادر نمی‌شود و حداقل متراژ واحدها یک‌خوابه باید ۵۵ متر باشد و این امر برای پروژه‌های دولتی سازی و مباحث نظام مهندسی دستور عمل شده است.

این اظهارات در حالی از سوی یک مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی مطرح می شود که به نظر می رسد همین مطلب کوتاه، واکنش و انتقاد اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران را مبنی بر اینکه ساخت مسکن های ۲۵ متری نیاز به پروانه شهرداری ندارد در پی داشته باشد.

مخالفت همزمان دولت و مجلس به ساخت مسکن ۲۵ متری؛ حرف شنوی وزیر راه از مجلسی ها

خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه آیا ساخت واحدهای مسکونی ۲۵ متری از شهرداری پروانه ساخت دریافت کرده است یا خیر؟ گفت: پروانه ساخت این واحدهای مسکونی نه در قالب مسکونی بلکه در قالب مجتمع اقامتی است. بنابراین نیاز به صدور پروانه شهرداری ندارد.

باقرپور تاکید کرد: طرح مسکن اقتصادی و هیچ طرح دیگری قادر به حل معضلات مسکن نخواهد بود و کشور پهناور ما نیازمند به الگوهای متفاوتی برای ساخت است و پیش‌بینی ما این است که سازندگان بسیاری در آینده از مسکن اقتصادی استقبال خواهند کرد.

وی با بیان اینکه منتقدان حتی یک بار هم طرح را مطالعه نکرده‌ و چشم بسته انتقاد می‌کنند، تاکید کرد: تمام جزئیات این طرح، سرانه رفاهی و خدماتی آن و غیره در دسترس است. باید واقعیت‌ها را ببینیم و برای طرح ایده واگذاری ۲۰۰ متر زمین برای ساخت واحد ویلایی بحث گران‌تمام‌شدن آن را نیز مورد بحث و کارشناسی قرار دهند.این پرسش مطرح است که آیا زیرساخت‌ها و بسترهای لازم از جمله آب، برق و گاز، مهیای ساخت افقی در کشور هست.

باقرپور با اشاره به اظهارنظرهای مثبت برخی از نمایندگان مجلس در خصوص مستعد بودن برخی از مناطق کشور برای ساخت مسکن اقتصادی، گفت: البته نقدها به ما کمک می‌کنند؛ این ایده قرار است ادامه پیدا کند و طرح همساز قرار است در فازهای مختلف در نقاط مختلف کشور اجرایی شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران تاکید کرد: طرح مسکن اقتصادی و هیچ طرح دیگری قادر به حل معضلات مسکن نخواهد بود و کشور پهناور ما نیازمند به الگوهای متفاوتی برای ساخت است و پیش‌بینی ما این است که سازندگان بسیاری در آینده از مسکن اقتصادی استقبال خواهند کرد.

مخالفت همزمان دولت و مجلس به ساخت مسکن ۲۵ متری؛ حرف شنوی وزیر راه از مجلسی ها

چندی پیش از سوی اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران اعلام شد که ۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن اقتصادی قرار است احداث شود و بیش از ۴۰۰ واحد دارای متراژ ۲۵ متر است. اما محمدرضا صابری مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در این خصوص اعلام کرد که اخباری مبنی بر اجرای طرح ساخت خانه‌های کوچک با متراژ ۲۵ متر مربع که پیش از این نیز چندین بار مطرح شده به گوش می‌رسد که وزارت راه و شهرسازی و اداره‌کل مستقر در استان در این خصوص شفاف اظهار نظر کرده است.

وی با یادآوری این‌که مخالفت شدید وزارتخانه و اداره‌کل راه و شهرسازی استان البرز پیش از این نیز قاطع مطرح شده است، افزود: هیچ گونه مجوزی از سوی این وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت مسکن‌هایی با متراژ ۲۵ مترمربع در هیچ برهه زمانی صادر نشده و از این پس نیز صادر نخواهد شد.

در ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ در ماهدشت کرج، عکس هایی منتشر شد که در آن نشان می داد طی مراسمی کلنگ ساخت ۳۳۰۰ واحد ۲۵ متری به زمین زده شده است.

هر چند به جز دولتی ها، نمایندگان مجلس نیز به این موضوع ورود کرده و مخالفت خود را با ساخت مسکن اقتصادی و به طور ویژه 25 متری اعلام کردند.

مخالفت همزمان دولت و مجلس به ساخت مسکن ۲۵ متری؛ حرف شنوی وزیر راه از مجلسی ها

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: ساخت خانه های ۲۵ متری با معیارهاو فرهنگ ایرانی - اسلامی مغایر بوده و به وزیر راه توصیه کردیم از ساخت این نوع خانه‌ها جلوگیری کند. از این نوع ساختمان‌ها نمی‌توانیم به عنوان خانه استفاده کنیم چرا که خانواده در این خانه‌ها شکل نمی‌گیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه خانه‌های کوچک متراژ یک سوئیت یک‌نفره بوده و نه برای یک خانواده ایرانی، تاکید کرد: میکرو آپارتمان با معیارهای ایرانی و اسلامی در تضاد بوده و ساخت این خانه‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست، زیرا به وزیر راه و شهرسازی نیز توصیه کردیم از ساخت این گونه خانه‌ها جلوگیری کند.

وی یادآوری کرد: ما مخالف ساخت خانه‌هایی با متراژ ۲۵ و کوچک هستیم و اساساً این واحدها خانه نیستند. این موضوع را به مسئولان مربوطه در وزارت راه و شهرداری‌ها نیز اعلام کردیم.

آنطور که به نظر می رسد فعلا هیچ مرجع رسمی در کشور با ساخت واحدهای 25 متری موافق نیست و ساخت منزل مسکونی برای سکونت دائمی با متراژی کمتر از 75 را صحیح نمی داند. اما آنطور که متولیان ساخت مسکن اقتصادی و مساکن 25 متری مطرح می کنند مشخص است که برخی از مناطق کشور مستعد ساخت مسکن اقتصادی است بنابراین نه مسکن اقتصادی و نه هیچ طرح دیگری قادر به حل معضلات مسکن نخواهد بود و کشور پهناور ما نیازمند الگوهای متفاوتی برای ساخت است.

منبع: tahlilbazaar-304240

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید