دوشنبه، 9 مهر 1403
ایده خبر » اقتصادی » ۱۲۰۰ پروژه زیربنایی و روبنایی در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است

۱۲۰۰ پروژه زیربنایی و روبنایی در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است

کد خبر: 9448

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۲۰۰پروژه زیربنایی و روبنایی در محلات هدف بازآفرینی شهری در دست احداث است، گفت: ۳هزار پروژه بازآفرینی دیگر در حال انجام است.

به گزارش بازار از شرکت عمران شهرهای جدید، «محمد آیینی» در شانزدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن با یادآوری ابلاغ قانون برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، از مدیران ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها خواست از این پس در جلسات شورای نوسازی مسکن (چهارشنبه‌های بازآفرینی) در خصوص تحقق ماده ۵۲ این برنامه که به نوعی پشتیبان بازآفرینی شهری است، گزارش عملکرد ارائه کنند.

وی در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی، گفت: تنها راه جبران ایثارگری شهدا و جانبازان دفاع مقدس این است که برای جلب رضایت مردم و حفظ کیان جمهوری اسلامی گام برداشته و در این راه از هیچ تلاشی فرو گذار نکنیم.

آیینی با بیان اینکه طی سه سال گذشته راهبرد اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران، شتاب بخشی به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده بوده است، تصریح‌کرد: این راهبرد مورد تایید و تاکید وزیر جدید راه و شهرسازی قرار گرفته است.

چهارشنبه‌های بازآفرینی

وی با اشاره به برگزاری جلسات شورای نوسازی مسکن در چهارشنبه هر هفته، از آن به عنوان چهارشنبه‌های بازآفرینی یاد کرد و گفت: از همه ادارات کل راه و شهرسازی می‌خواهم چهارشنبه‌های خود را به بازآفرینی شهری اختصاص دهند و هر هفته از پروژه‌های بازآفرینی شهری که از محل اعتبارات بازآفرینی در حال ساخت است، بازدید کنند. همچنین بعدازظهرهای چهارشنبه‌ها را به جلسه با شهرداری‌ها و پاسخ به ابهامات آن‌ها تخصیص دهند.

۱۲۰۰ پروژه زیربنایی و روبنایی در دست احداث است

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: انتظار می‌رود چهارشنبه‌های بازآفرینی به محلی برای تقویت برنامه‌های بازآفرینی و نیز همراه کردن دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و پای کار آوردن استانداران و شهرداران تبدیل شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، همچنین خطاب به ادارات کل راه و شهرسازی گفت: تا پایان مهر ماه پیشنهادات خود را برای تنظیم موافقتنامه‌ها و ارسال به سازمان برنامه و بودجه آماده و برای شرکت بازآفرینی شهری ایران بفرستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هدف شرکت بازآفرینی شهری ایران اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، اظهار داشت: هر استان می‌تواند یک پروژه شاخص فرامحله‌ای یا حتی ملی تاثیرگذار تعریف کند و شرکت نیز در اجرای آن استان را یاری خواهد کرد.

استفاده از ظرفیت‌های برنامه هفتم توسعه

آیینی با بیان اینکه اکنون انتظارات از وزارت راه و شهرسازی بالاست و باید با تلاش چند برابری تحول اساسی در همه حوزه ها به‌ویژه بازآفرینی شهری ایجاد کنیم، اظهار داشت: در برنامه هفتم ظرفیت‌های بسیار خوبی برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است و می‌توان گفت به نوعی این برنامه به خصوص ماده ۵۲ پشتیبان توسعه بازآفرینی شهری محسوب می‌شود.

وی افزود: اکنون که برنامه هفتم توسعه ابلاغ شده است از این پس در چهارشنبه‌های بازآفرینی گزارش عملکردها مرتبط با تحقق ماده ۵۲ برنامه هفتم خواهد بود. البته نشست‌هایی در این زمینه خواهیم داشت و دوشنبه آینده نخستین نشست تخصصی برنامه هفتم را برگزار خواهیم کرد.

آیینی با اشاره به یکی از بندهای برنامه هفتم توسعه مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی بافت‌های فرسوده در پایان برنامه، گفت: کاهش ۲۰ درصدی بافت‌های فرسوده کار سختی است و نیاز به برنامه‌ریزی دارد؛ بنابراین از همه ادارات‌کل استان ها می‌خواهم تا هر چه سریع‌تر برنامه‌های عملیاتی خود را برای پنج سال آینده تدوین و برای ما ارسال کنند.

جشن خروج از محلات بافت فرسوده

به گفته آیینی، بسیاری از محلات بافت فرسوده بعد از رسیدگی اکنون دیگر به عنوان بافت فرسوده محسوب نمی شوند و می‌توان آن‌ها را از محلات هدف خارج کرد.

وی توضیح‌داد: تعداد این محلات کم نیست و تا دهه فجر می‌توانیم در هر استان جشن خروج از محلات هدف داشته باشیم.

ثبت اطلاعات ۵۵ هزار و ۸۵۳ واحد در سامانه ملی بازآفرینی شهری

در ادامه جلسه، «منصور استادی» مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت بازآفرینی شهری ایران گزارشی از وضعیت بارگذاری اطلاعات نوسازی مسکن در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ارائه کرد و گفت: تعداد واحدهای وارد شده از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۵۵ هزار و ۸۵۳ واحد و تعداد واحد در پروانه‌های صادره در این مدت ۲۸ هزار و ۴۷۵ واحد بوده است.

به گفته وی، استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران و آذربایجان شرقی، به ترتیب بیشترین ورود اطلاعات را به سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری داشته‌اند.

اجرای بسته تشویقی در ۶۳۸ شهر

«محمدمهدی نوروزیان» سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز گزارشی از روند اجرای بسته‌های تشویقی ارائه کرد و گفت: هم اکنون ۶۹۷ شهر مشمول اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی هستند که از این تعداد ۶۳۸ شهر این بسته را اجرا می‌کنند، ۳۲۹ شهر مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و ۳۰۹ شهر نیز بسته بومی مختص شهر خود را تصویب کرده و اجرا می‌کنند. در مجموع ۹۵ درصد از مساحت بافت‌های ناکارآمد شهری تحت پوشش این بسته تشویقی قرار دارد.

گفتنی است شانزدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور شهرداران و مدیران ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها به شکل وبیناری برگزار شد.

منبع: tahlilbazaar-305712

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید